MOBILITY MOTORS SWEDEN AB / PRESSMEDDELANDE 20 februari 2020

PRESSMEDDELANDE 20 februari 2020

Mobility Motors Sweden AB förvärvar Höglunds Bil AB

Avtal har träffats om att Mobility Motors Sweden AB förvärvar Höglunds Bil AB i Mobility Motors-koncernen. Höglunds Bil har bedrivit bilförsäljning i Norrtälje och Roslagen i över 60 år. Den senaste tiden som auktoriserad återförsäljare och verkstad av Mercedes-Benz och Mazda.

”På Mobility Motors ser vi Höglunds Bil som ett välkommet tillskott i familjen och som ett sätt att ytterligare stärka vår position i regionen. Vi utökar också vår marknadsandel inom Mercedes-Benz, som sedan tidigare finns i gruppen, och breddar dessutom vår marknad genom att addera ytterligare ett märke (Mazda) bland våra övriga. De goda och långsiktiga samarbeten vi haft med de generalagenter vi arbetar med har bidragit till vår positiva utveckling, som nu medgivit att vi växer ytterligare. Att ha en stark förankring inom Sveriges storstadsområden har alltid varit en del av vår affärsidé. Och i och med köpet av Höglunds Bil visar vi att vi verkligen är en kraft att räkna med inom Sveriges huvudstadsregion och landet i stort. Vår befintliga personal och alla nya anställda, som nu blir del av vår familj, kommer fortsätta jobba med att leverera service i världsklass åt våra kunder ”, säger Dimitrios Lenis, VD för Mobility Motors-koncernen.

Höglunds bil har funnits sedan 1955 och omsatte 2018 ca 176 Mkr. Antalet anställda är 24 st och samtliga kommer att ansluta Mobility Motors. Mobility Motors, i sin tur, grundades 2005 och är ett familjeägt företag, under familjen Roelofsen.

Idag finns Mobility Motors på fyra platser runtom i landet (Bromma, Sätra, Malmö och Lund) samt representerade av dotterbolag i Falun och Sätra med totalt 160 anställda. De goda samarbeten med de märken som finns inom gruppen är Nissan, Mercedes-Benz, Hyundai och, i och med köpet av Höglunds Bil, numera även Mazda. Gruppen omsatte drygt 1,3 Mdkr under 2018. I och med uppköpet beräknas gruppen att, under 2020, sälja omkring 7000 bilar, 65 000 servicetimmar och en nå en total omsättning om 1,5Mdkr

”Vi delägare på Höglunds Bil har nu drivit firman i 14 år och det känns bra att få lämna över till en stark företagsgrupp som Mobilty Motors! Vi önskar dom ett stort lycka till! ” säger Per Torstensson, VD för Höglunds bil