Tillbaka

Helt nya Nissan Micra: Revolutionen har börjat

  • Dynamiska proportioner för en kombicoupé, med en uttrycksfull exteriör och karaktärslinjer
  • Inspirerande interiör med material av hög kvalitet, bästa körställningen i klassen och intuitiva teknologier
  • Bose Premium ljudsystem, skräddarsytt för Micra, med högtalare i förarens nackstöd
  • Tre responsiva och effektiva, små motorer finns tillgängliga vid lanseringen
  • Helt nya Micra är pigg och spännande att köra, men samtidigt trygg och säker
  • Många färgval och omfattande personanpassningsprogram för fyra olika modellversioner

 

25.1.2017 – Det finns bara ett ord som beskriver helt nya Micra - revolutionerande. Denna nya modell, som är den femte generationen av Micra, är ett enormt steg framåt från föregångaren och från den trio av mycket framgångsrika superminimodeller som lanserats ända från Micras debut i Europa 1983.

 

Nya Micra är längre, bredare och lägre än tidigare. Bilen har återtagit sin position i kärnan av det extremt konkurrensutsatta B-segmentet för kombicoupéer i Europa.

 

Med kraven från kunderna inom det här segmentet överst på agendan, har Nissan utformat, konstruerat och tillverkat nya Micra med en tydlig målsättning: Nya Micra ska återta platsen bland de tio mest sålda modellerna i segmentet och ta upp kampen med de bästa och mest populära modellerna i klassen. I en jämförelse med de största konkurrenterna, är Nissan övertygad om att helt nya Micra kommer att nå och överträffa målsättningarna.

 

Nyckeln till bilens attraktionsvärde är den atletiska och uttrycksfulla exteriören, som förflyttar varumärket Micra i en ny och spännande riktning. Det moderna utseendet och premiumkänslan fortsätter invändigt. Kupén håller hög kvalitet och alla modellversionerna har tvåfärgade, mjuka material som standard. Tack vare ett utomordentligt skal kan nya Micra, som bara finns med fem dörrar, skryta med att passagerarna i framsätet erbjuds en ergonomi som är bäst i klassen utan att kompromissa med utrymmet för passagerarna i baksätet. Bagageutrymmet är tillräckligt stort för att kundens behov lätt kan tillgodoses.

Helt nya Nissan Micra är också ledande när det gäller teknologi. För första gången kan kunden välja till ett antal funktioner, som hjälper föraren att ha full kontroll över bilen. Den här typen av funktioner brukar man vanligtvis bara förknippa med betydligt dyrare bilmodeller. Funktionerna är inte bara nya för Micra, de är nya för hela segmentet. Bland funktionerna kan nämnas intelligent filbytesvarnare, ett säkerhetssystem som mjukt och försiktigt korrigerar färdriktningen på bilen och styr den tillbaka in i filen vid behov.

 

Nissan välkända kamerasystem Intelligent Around View Monitor, som man hittar på crossovermodellerna Qashqai och Juke, finns nu för första gången också tillgängligt för Micra. Dessa och andra teknologier är tydliga exempel på Nissan Intelligent Mobility, företagets vision om en framtid med noll utsläpp och noll dödsolyckor.

 

För musikälskare är ljudsystemet BOSE Personal en höjdpunkt i nya Micra. Bilen har avancerade högtalare inbyggda i förarens nackstöd, vilket är unikt för B-segmentet. Det ger föraren en enastående klar och tydlig ljudupplevelse.

 

Helt nya Micra är också en fantastisk bil att köra. Den har dynamiska prestanda, som erbjuder en perfekt balans mellan pigga och spännande köregenskaper och en känsla av hög säkerhet, tack vare trygg och naturlig manövrering.

 

Bilen finns med tre olika små effektiva motorer, två bensinmotorer och en dieselmotor. Samtliga med en 5-växlad, manuell växellåda. Samtliga Nissans välkända fyra modellversioner Visia, Acenta, N-Connecta och Tekna har en hög nivå av standardutrustning.

 

Kundernas önskan att få uttrycka sin egen personlighet och sin egen stil genom nya Micra är en annan faktor som bidrar till bilens attraktion. Det kommer att finnas en mängd olika personanpassningsalternativ till bilen. Både exteriören och interiören kan varieras med hjälp av premiumkomponenter i olika moderna och färger.

 

Nissans varumärkeslöfte – Innovation that Excites – märks i varenda del av nya Micra. Och det blir som allra mest uppenbart med Nissan Intelligent Get&Go. Det är ett gemensamt leasingprogram, som genomförs som ett pilotprojekt i Paris under 2017. Om det blir framgångsrikt kommer det att utvidgas till fler länder.

 

Det är också ett tydligt bevis för hur kunden står i centrum för detta senaste kapitel i Micras framgångssaga. Get&Go ger konsumenterna ökad tillgång till nya Micra. Systemet ger konsumenterna möjlighet att få förmånliga leasingavgifter, som är i linje med deras behov av bil.

 

Guillaume Cartier, Senior Vice President Sales & Marketing på Nissan Europe, har gett följande kommentar: "Vi har tagit segmentet för kompaktbilar i Europa till en ny nivå genom att fokusera på vad kunderna verkligen vill ha idag och vad de förväntar sig av morgondagen. Helt nya Micra är en exceptionell bil, som karaktäriseras av en uttrycksfull design, en inspirerande interiör och en trygg och säker körupplevelse."

 

Han tillade: "Det finns så många i Europa som uppskattar Micra. Det märks inte minst av att modellen har funnits i mer än tre decennier och sålts i mer än 3,5 miljoner exemplar. 1993 blev Micra den första japanska bilmodellen som utsågs till Årets bil i Europa."

 

Och nu är Årets bil i Europa 2017 verkligen inom räckhåll för nya Micra, eftersom bilen har valts ut som en av sju finalister. Vinnaren avslöjas på bilsalongen i Genève den 7 mars.

 

Ordersystemet för helt nya Nissan Micra öppnades för de största marknaderna under december 2016 och kommer att öppnas i Sverige under våren 2017. De första kundleveranserna i Sverige beräknas ske på senvåren 2017.

 

Alla fakta om helt nya Micra: en ikonisk modell uppfinns på nytt

 

Nissan Micra har 34 år av försäljningsframgångar i Europa. Bilen lanserades redan 1983 och är idag en av de mest kända modellerna i Europa. Det är också en bil som är mycket omtyckt av kunderna och kan under en livstid uppvisa en fantastisk nivå när det gäller kundlojalitet. Mer än sju miljoner bilar har sålts över hela världen sedan modellen lanserades, varav mer än 3,5 miljon har sålts i Europa.

 

Helt nya Micra är den femte generationen och redan när denna modell började utvecklas var kunden i centrum. Fokusgrupper och kundundersökningar skapade förutsättningarna för vad denna bil skulle bli - en bil som utan kompromisser motsvarade behoven och önskemålen hos köpare av småbilar i Europa.

 

Uttrycksfull design

 

Nya Micra har dynamiska proportioner för en kombicoupé och med en total längd på 3 999 mm har den fått en plats mitt i kärnan av B-segmentet för kombicoupéer. Bilen har en skulpterad kaross med kraftfulla och skarpa karaktärslinjer som garanterat drar blickarna till sig. Men den är inte bara spännande att titta på. Designen ger Micra en luftmotståndskoefficient på bara 0,29. Det är bäst i klassen och ger optimal bränsleeffektivitet.

 

Bilen, som bara finns med fem dörrar, är längre, lägre och bredare än någonsin tidigare. Hjulbasen är också längre. Nya Micra är den bredaste och en av de lägsta modellerna i B-segmentet för kombicoupéer.

 

 
                       

 

 

Mått (mm)

 

Micra   Gen5

vs.   Micra Gen4

Längd

 

3999

+174

Bredd

 

1743

+78

Höjd

 

1455

-55

 

Från fronten skapar den kortare motorhuven och den minskade vinkeln av A-stolpen, en atletisk silhuett.  I de smala strålkastarna, som sträcker sig över framskärmarna, ingår också Nissans karaktäristiska LED-varselljus på alla utrustningsnivåer. Halogenstrålkastare är standard på alla modellversioner, med LED-strålkastare som tillval (ej Visia). Förutom att de förhöjer det uttrycksfulla utseendet på bilen, är de också mer energieffektiva och ger bättre sikt. Lamporna inramar Nissans välbekanta V-motion-grill. Grillen har fått ett något annorlunda utseende, för att fullfölja den djärva designen av frampartiet på nya Micra, med den nya, plattare Nissan-loggan.

 

I profil är bilens sluttande taklinje mycket tydlig. Under denna löper den uttrycksfulla karaktärslinjen längs med hela karossen. Linjen dyker ner dramatiskt när den passerar över framdörren och sveper uppåt igen mot bakpartiet. De svarta B- och C-stolparna skapar effekten av ett flytande tak, medan C-stolpen döljer handtaget till bakdörren.

 

På bilens bakparti finns den nya, spännande bumerangformade ljusklustren. Under dessa är den skulpterade stötfångaren. Stötfångaren har en kolfiberliknande finish som standard och döljer bilens avgasrör. Den övre delen av bakpartiet utmärks av en sportig takspoiler, som också är standard för att förbättra karossens aerodynamiska prestanda. Tillsammans skapar dessa komponenter ett bakparti som är särskiljande och lätt att känna igen.

 

Nya Micra finns i tio olika karossfärger. Solid-färgerna är Ivory och White. Metallic-färgerna som standard är Platinum Silver, Gunmetal Grey och Enigma Black. Metallic-färgerna, som ger bilen en speciell karaktär och som säkert kommer att bli mycket populära bland kunderna, är Energy Orange, Passion Red, Pulse Green och Power Blue. Glaze White är det enda Pearllack-alternativet.

 

Tre av färgerna – Energy Orange, Pulse Green och Passion Red – är unika för Micra. Den senare av dem använder en innovativ teknologi med "tonat lacklager" för att skapa en riktigt livfull finish. Denna lackteknik används här för första gången av Nissan.

 

Exteriören på nya Micra kan förstärkas ytterligare med ett stort antal olika personanpassningsalternativ.

 

Inspirerande interiör

 

Interiören på nya Micra har utformats med största noggrannhet för att skapa en miljö där kundens upplevelse står i fokus. Kupén är baserad runt en T-formad instrumentbräda, som liknar ett glidflygplan. Med enkla och harmoniska former skapar den generösa utrymmen för föraren och framsätespassageraren.  Instrumenten och reglagen har grupperats tillsammans för bättre komfort, bekvämlighet och säkerhet. Vid en jämförelse med konkurrenterna, anser Nissan att förare av nya Micra släpper ögonkontakten med vägen kortare tid än förare av någon av de andra modellerna i klassen.

 

Förfiningsnivå och upplevd kvalitet var högsta prioritet för teamet bakom utvecklingen av nya Micra. Detta har kommit till uttryck genom användningen av tvåfärgade och mjuka material som standard på varje version av bilen. Premiumdetaljer är bland annat den D-formade multifunktionsratten - också standard - och kromklädda dörrhandtag och luftventiler.

 

Enastående ergonomi var ett annat mål vid utvecklingen av nya Micra - ett mål som man också lyckades nå. Bilen sätter nya standarder för B-segmentet för kombicoupéer tack vare den smarta konstruktionen. En inställningsbar ratt (teleskop och vinkel) är standard. Lägre sittställning för förare och framsätespassagerare innebär att det är extremt gott om utrymme i huvudhöjd även för långa personer.

 

När dessutom förarsätet kan justeras längre framåt/bakåt än i någon konkurrerande modell i klassen, innebär det att en person som är hela 2,03 m lång sitter bekvämt bakom ratten. Nissan vet att detta stämmer eftersom en av medarbetarna i teamet, som utvecklat nya Micra, är så lång! Samtidigt är en av de kvinnliga medarbetarna i teamet bara 1,52 m lång och även hon trivs utmärkt bakom ratten i nya Micra.

 

De specialutvecklade framsätena ger ett bra och konstant stöd för svanken, vilket bidrar till att föraren blir mindre trött under långa resor. Bilens ökade bredd, jämfört med föregångaren, innebär bättre armbågsutrymme för passagerarna i baksätet, som också kan glädja sig åt klassens bästa axel- och knäutrymme.

 

Bagageutrymmet på 300 liter (VDA) är mycket konkurrenskraftigt och har inte påverkat knäutrymmet för baksätespassagerarna. Utrymmet utökas till hela 1004 liter när baksätet (som kan delas 60/40) är nerfällt.

 

Smarta förvaringsutrymmen finns överallt i kupén på nya Micra. Placering, storlek och utformning har optimerats för att se till att passagerarna kan njuta av största möjliga bekvämlighet. Större föremål kan placeras i mittkonsolen framför växelspaksväljaren. Där finns plats för platta föremål, till exempel en mobil och utrymmet har stämningsbelysning samt USB- och 12V-uttag.

 

Handskfacket, som är på hela 10 liter, är speciellt utformat för att rymma en 2-liters flaska. Flaskor på 1,5 liter passar i förvaringsfacken på framdörrarna. Dessutom finns det två burkhållare mellan framsätena samt ytterligare ett i baksätet. För att öka förarens komfort är klimatanläggning standard på alla versioner.

 

Interiören på nya Micra kan förstärkas ytterligare med ett stort antal olika personanpassningsalternativ.

 

Intuitiva teknologier

 

BOSE Personal ljudsystem av premiumklass

 

Nya Nissan Micra är utrustad med ett stort antal intuitiva teknologier, som gör att föraren har bättre kontroll över bilen samtidigt som de bidrar till att öka komforten, bekvämligheten och säkerheten. Många av dem är standard för alla versioner, medan andra endast finns från speciella versioner eller som tillval.

 

För första gången inom B-segmentet för kombicoupéer erbjuder nya Micra premiumljudsystemet BOSE Personal, som skapar en unik upplevelse med 360 graders ljudspridning via två högtalare, som är placerade i förarsätets nackstöd.

 

Ljudsystemet BOSE Personal består bara av sex högtalare – de övriga sitter i framdörrarna och A-stolparna – men tack vare ett gemensamt utvecklingsarbete av tekniker från både BOSE och Nissan, har man skapat ett system där kvalitet vinner över kvantitet.

 

Systemet är unikt för Micra och har utvecklats speciellt för att skapa bästa möjliga ljud i kupén. Det består av en kraftfull, lättviktig, digital förstärkare som är dold under förarsätet. Den skapar ett brett och uppslukande ljud som inte behöver förstärkas med en platskrävande bashögtalare. BOSE Premium är också standard på Tekna och finns som tillval till Acenta med Premium Pack liksom till N-Connecta med Tech Pack.

 

NissanConnect

 

Föraren styr många av funktionerna på nya Micra med hjälp av infotainmentsystemet, som är placerat högt upp mitt på instrumentbrädan. NissanConnect är namnet på det mest avancerade av dessa funktioner. Det är standard på Tekna- och N-Connecta-versionerna och tillval på Acenta, som en del av Premium Pack. Infotainmentsystemet, som är standard på Acenta, kallas Display Audio, medan Visia har ett system med två högtalare.

 

NissanConnect består av en 7" multitouch-färgskärm, DAB digitalradio, satellitnavigation och smartphone-liknande appar.

 

Display Audio har också en 7" multitouch-färgskärm och är utrustad med Apple CarPlay som standard. När en Apple iPhone är ansluten via en Apple-belysningskabel, kan användaren utnyttja röststyrning via Siri, Apple-kartor med turn-by-turn-navigering och har tillgång till musik, telefontjänster och andra appar, såsom Audiobooks och Spotify.

 

Som ett komplement till ljudenheten finns också en skärm för avancerade förarhjälpsystem. Det är en högupplöst 5" TFT färgskärm, där föraren hittar viktig information om bilen och resan. Systemet är baserat på teknologi som Nissan utvecklat för crossovermodellerna Qashqai och X-Trail. Föraren styr systemet via reglage på ratten. Kombimätaren är standard från Acenta-versionen och uppåt.

 

Ett omfattande utbud av säkerhetsteknologier

 

Nya Micra har den mest omfattande uppsättningen av integrerade säkerhetsteknologier som någonsin erbjudits på en småbil från Nissan. Bland annat:

 

-      Intelligent Filbytesvarnare. För första gången i Europa på någon bilmodell från Nissan, introduceras detta system för att varna för och förhindra filbyte. När systemet aktiveras vibrerar ratten svagt och bromsarna på hjulen aktiveras individuellt för att styra bilen tillbaka in i filen.

 

-      Intelligent Kollisionsvarnare med autobroms. Systemet, som förhindrar en kollision eller minskar verkan av en kollision, omfattar också teknologi för igenkänning av fotgängare. Den senare funktionen används nu för första gången i Europa i en B-kombicoupé från Nissan.

 

-      Igenkänning av trafikskyltar. Denna teknologi innebär att föraren alltid vet vilken hastighetsbegränsning som gäller. Hastigheten visas på kombimätaren. Funktionen finns från Acenta-versionen och uppåt.

 

-      Helljusassistans. När systemet är aktiverat slås helljuset automatiskt av och på för att ge bästa möjliga sikt och säkerhet.

 

-      Intelligent Around View Monitor. Nissans välkända 360-graders kamerasystem hjälper föraren att backa bilen och omfattar även ett system för igenkänning av rörliga föremål för att öka säkerheten ytterligare.

 

-      Dödvinkelvarnare. Radarsensorer, som är monterade i stötfångaren bak, aktiveras för att varna föraren med en visuell signal och en ljudsignal om ett annat fordon befinner sig i döda vinkeln. Detta minskar risken för en kollision när man ska köra ut i gatan eller byta fil.

 

Nya Micra är försedda med sex krockkuddar som standard samt säkerhetsbältesvarnare och höjdinställning av säkerhetsbälte både i fram- och baksäte. Isofix-fästen för barnstolar kan användas i nya Micra, även i framsätet. I de elektroniska säkerhetssystemen ingår elektroniskt stabiliseringsprogram (ESP), låsningsfritt bromssystem och hjälp vid start i backe. Hastighetsbegränsare, strålkastarautomatik, automatiska varningsblinkers och däcktrycksövervakningssystem finns också i samtliga versioner av nya Micra.

 

Safety Pack som standard

 

Nya Micra är utrustad med ett s.k. Safety Pack som standard. Det gör att bilens specifikationer utökas med intelligent filbytesvarnare, intelligent kollisionsvarnare med autobroms med igenkänning av fotgängare och helljusassistans. Igenkänning av trafikskyltar finns som tillval eller standard från Acenta-versionen.

 

Säkerhetsteknologierna på nya Micra är ett bevis på Nissans ständigt pågående arbete för att förverkliga Nissan Intelligent Mobility, företagets vision om en framtid med noll utsläpp och noll dödsolyckor. Visionen baseras på smarta lösningar som stödjer Nissans varumärkeslöfte – Innovation That Excites – för att skapa en säkrare, mer uppkopplad och mer spännande gemenskap mellan föraren och bilen.

 

Som meddelades på Bilsalongen i Genève i mars 2016 baseras Nissan Intelligent Mobility på tre pelare – Intelligent Power, som är ett engagemang för att utveckla avancerade drivlinor, där för närvarande drivlinan i elbilar, såsom Nissan Leaf, går i spetsen; Intelligent Integration, som handlar om att främja ökad samverkan mellan bilen och samhället genom bättre uppkopplingsmöjligheter; och Intelligent Driving, som gör att föraren kan känna sig tryggare och säkrare bakom ratten med hjälp av avancerade teknologier. Detta senare element kommer att bli verklighet inom en nära framtid när självkörande system, som Nissan kallar ProPilot, introduceras i bilar från Nissan.

 

Trygg och säker körning

 

Oavsett om man ska ta sig fram i rusningstrafiken inne i staden eller är ute och kör på en enslig landsväg, så är nya Nissan Micra en fantastisk bil. Den har utvecklats för att vara lika pigg och spännande att köra, såväl på de bästa som de sämsta vägarna i Europa. Som förare känner man sig alltid lugn och trygg eftersom bilen är lätt att köra och säker att manövrera. Det är en perfekt kombination av köregenskaper för dagens köpare av B-kombicoupéer.

 

Nya Micra har byggts på Nissans nuvarande V-plattform, även om den har fått betydande förbättringar för att erbjuda köregenskaper på en helt ny nivå. Vid kurvtagning till exempel, är nya Micra extremt stabil med små karossrörelser tack vare en mycket styv kaross och avancerad hjulupphängning. Dessutom förstärks känslan av säkerhet eftersom gravitationscentrum har förflyttats längre ner tack vare den låga körställningen, som är ett resultat av den ergonomiska utformningen av interiören. Styrningen är responsiv och exakt, tack vare en ny borstlös elmotor, vilket innebär att bilen är lättare att manövrera.

 

Två avancerade teknologier från Nissan bidrar också till att ge nya Micra utmärkta, dynamiska prestanda. Dessa är:

 

-      Intelligent Ride Control. Den här teknologin förbättrar komforten i Micra vid körning över gupp, till exempel farthinder. Systemet tar hjälp av motorn och bromsarna för att dämpa karossrörelserna före och efter guppet. För att minska karossrörelserna utnyttjas också stötdämparna, som dämpar de vertikala och stötiga rörelserna i bilen.

 

-      Intelligent spårkontroll. Vid kurvtagning aktiveras det här systemet automatiskt och anpassar bromsarna på insidan av bilen och hjulen på utsidan, för att ge Micra en säker väg genom kurvan.

 

Nya Micra har också en mycket tyst kupé, som gör att körningen blir mer komfortabel och avkopplande för föraren. Detta beror på förbättrad ljudisolering av bilen och märks särskilt tydligt i höga hastigheter, till exempel på motorväg. Ljudisoleringen har konstruerats så att föraren ska kunna höra motorns respons, men inte andra störande ljud såsom vägljud som skapas av däckens slitage mot vägen.

 

Effektiv motorserie

 

Nya Micra finns med tre olika pigga och bränslesnåla motoralternativ redan från lanseringen - två bensinmotorer och en dieselmotor. Alla motorerna har utvecklats och avstämts för att passa bilens karaktär och erbjuda bästa möjliga prestanda och bränsleeffektivitet.

 

Små effektiva motorer, som samverkar med avancerade bränslebesparande teknologier, såsom Stopp/Start-teknik, är nyckeln till minskade driftskostnader - en mycket viktig försäljningsfaktor inom B-segmentet för kombicoupéer. Två av tre motorer till nya Micra finns med Stopp&Start-teknik, vilket minskar bränsleförbrukningen när bilen står stilla. Alla motorer på lanseringsmodellerna är kopplade till en 5-växlad manuell växellåda. Andra motorer och en automatisk växellåda finns med i framtidsplanerna för nya Micra.

 

Fakta om prestanda för de tre motoralternativen till nya Micra:

 

 

Motor

Cylindrar

Hästkrafter HK (kw)

Vridmoment (Nm)

Växel-låda

CO2-g/km

(Bränsleekonomi l/100km)

 

 

 

 

 

15/16" fälgar

17" fälgar