Tillbaka

ATT ÄLSKA SITT JOBB: NISSAN-ANSTÄLLDA BYGGDE 48 KWH LEAF-PROTOTYP PÅ SIN FRITID

  • Nissan-anställda har utvecklat en 48 kWh LEAF-prototyp, som har dubbla kapaciteten jämfört med den serietillverkade 24 kWh-modellen
  • Tekniker, som alla kommer från Nissans Innovation-team, har arbetat på projektet under kvällar och helger
  • Prototypen har deltagit i flera olika tävlingar inom motorsporteventet "ECO-series", där man har fått tillfälle att visa upp bilens utökade räckvidd och Nissans vision om intelligent mobilitet

Att Nissans tekniker verkligen är passionerat intresserade av innovativa lösningar bevisas av att de har utvecklat en prototyp av Nissan LEAF med ett 48 kWh-batteri - på fritiden!

I enlighet med tillverkarens idéer för forskning och utveckling av elbilar har 48 kWh-prototypen försetts med ett batteri som är två gånger så stort som batteriet på originalversionen av den serietillverkade Nissan LEAF-modellen med 75 procent större räckvidd i normal vardagstrafik.

Den har utvecklats av en grupp tekniker på Nissan Technical Centre i Barcelona (NTCE-S), och deras passion och engagemang har gett upphov till Nissan Innovation-team. Detta team av frivilliga har tagit på sig en rad spännande utmaningar, som flyttar gränserna framåt när det gäller vad som är möjligt att uppnå med elbilsteknologi.

 

Prototypen, som fått kodnamnet "Cocoon" efter den amerikanska science fiction-filmen med samma namn, byggdes för att tävla i det spanska motorsporteventet "ECO-series" - en tävling som belönar "effektivitet och bränsleekonomi snarare än hastighet".

Dario Fernandez, Senior Engineer på NTCE-S, säger: "Det har varit ett stort nöje att få arbeta med detta projekt och se vår färdiga prototyp tävla i ECO-serien. Alla medarbetare i teamet är passionerat engagerade i det vi gör och att vi fått möjlighet att arbeta med prototypen har gett oss frihet att vara så kreativa, innovativa och nytänkande som möjligt.

Att förbättra bilbatteriets räckvidd är enormt viktigt för att utöka användandet av elbilar i framtiden. Därför var detta ett fantastiskt tillfälle att utnyttja vår kunskap om utsläppsfri teknologi och se hur man skulle kunna förlänga batteriets räckvidd i just denna applikation."

Gareth Dunsmore, Director of Electric Vehicles på Nissan Europe,gav följande kommentar: "Som pionjär på marknaden för elbilar har Nissan ständigt utvecklat innovativa och avancerade teknologier och behållit tätpositionen inom sektorn för bilar med noll utsläpp. Det finns inga planer på att börja serietillverka prototypen. Den har bara haft till uppgift att träna oss i att tänka utanför boxen, något som våra tekniker och designers gör dagligen. Nissan LEAF 48 kWh visar vilken passion våra anställda har för sitt arbete."

Dessa fritidsprojekt passar in i Nissans vision om intelligent mobilitet och låter företagets anställda utnyttja sin specialkunskap, sin yrkesskicklighet och sin erfarenhet för att utföra experiment inom teknologi, design och teknisk utveckling. Intelligent mobilitet innefattar alla Nissans framtida produkter och teknologier med målsättningen att utveckla ett smart, uppkopplat, hållbart och utsläppsfritt transportnätverk.

Nissan lanserads Nissan LEAF år 2010, som världens första 100% eldrivna bil för massmarknaden. Sedan dessa har Nissan fortsatt att utveckla och tillverka innovativa, utsläppsfria tekniska lösningar, såsom den helt eldrivna transportbilen e-NV200 och en version av LEAF med ett 30 kWh-batteri som ger en längre räckvidd. 

För mer information om Nissans hela elbilssortiment besök gärna  www.nissan.eu/experience-nissan.html