Tillbaka

NISSAN VARVAR UPP INFÖR LE MANS 2016

  • Hoy klar för debut på Le Mans
  • Nissan dominerar fältet på Le Mans
  • LM P2 dominans - Nissan leder klassen sedan 2011

Chris Hoy klar för debut på Le Mans efter framgångsrikt test

 

Olympiska cykellegenden Sir Chris Hoy är klar för sin debut på Le Mans 24-timmars efter en succéartad dag bakom ratten vid den årliga testdagen igår vid Circuit de la Sarthe på  Le Mans.

Hoy kommer att köra i LM P2-klassen vid sin debut i 24-timmars i en Ligier med motor från Nissan tillsammans med Renault-Nissan Alliance-föraren Andrea Pizzitola och den engelske racerförarenMike Munemann som kör för Algarve Pro Racing.

 

Vinnaren av LM P3-klassen i European Le Mans Series 2015 avverkade 30 varv/ 408,88 kilometer runt den legendariska Le Mans-banan i satsningen på att bli den första medaljisten i ett sommar-OS som tävlar i detta klassiska, franska endurance race.  

"Bilen gick helt perfekt. Banan var ganska grön och slirig i början, men jag var ändå mycket nöjd med mina varvtider och jag kunde nagga lite på dem och köra snabbare och snabbare," sade Hoy.

"Det känns spännande att vara tillbaka här - det är verkligen en fantastisk bana. Jag ser fram emot tävlingen i helgen och jag fokuserar faktiskt inte på resultatet. Jag ska bara försöka göra så gott jag kan.

"När jag sitter i bilen försöker jag alltid att köra så fort jag klarar av - men inte mer än så - och jag försöker alltid att hålla mig kvar i loppet till slutet. Det är utmaning att bara hänga kvar hela vägen. Jag har verkligen inte några andra ambitioner än att göra mitt jobb.

"Så fort som du börjar tänka på att vinna eller att komma upp på prispallen så tappar du fokus på det som du ska göra."

Efter att ha blivit den mest framgångsrika engelska olympiern någonsin vid OS i London 2012, drog sig Hoy tillbaka från cykelsporten påföljande år och började fokusera på sin "hobby" - att sitta bakom ratten. 
 
I rollen som sponsor för det engelska olympialaget, gav Nissan också Hoy möjligheten att delta för första gången i British GT Championship 2014. Han körde en Nissan GT-R NISMO GT3. Nissan har låtit Hoy gå igenom ett mycket avancerat utbildningsprogram för racerförare. Programmets målsättning är att skapa professionella racerförare av lovande talanger från GT Academy - skolan där "dataspelare blir racerförare".
 
Hoy tog en plats på pallen redan under sin första säsong och tog en plats i European Le Mans Series förra året i den nya  LM P3-prototypklassen med motorer från Nissan.
 
Hoy segrade i tre av de första fyra loppen med Team LNT i en Ginetta med motor från Nissan tillsammans med co-drivern Charlie Robertson och säkrade titeln som LM P3-förare.

Hoy, Pizzitola, Munemann och Algarve Pro-teamet ska enligt tidtabellen för Le Mans 24-timmars infinna sig för administrationskontroll (kl 14:50) och besiktning (kl 15:30) på måndag 13 juni innan man kör ut på banan för första gången på onsdag 15 juni.

 

 

Nissans team dominerar lm p2-klassen under testdagen på Le Mans 

 

Nissan och NISMO dominerade LM P2-klassen på testdagen under Le Mans 24-timmars och har tagit 19 av de 20 topplatserna på dagens tidlista.

Nissans motorer kommer att sitta i 33 procent av bilarna på Le Mans i år och idag avverkade dessa 4,5-liters motorer på 450 hk, 1 431 varv på Circuit de la Sarthe-banan eller hela 19 503 kilometer under ett 2 x 4-timmarspass.


Den franske toppföraren Tristan Gommendy toppade tiderna för Eurasia Motorsport i en Oreca med motor från Nissan.

Signatech Alpine-teamet var näst snabbast idag framför G-Drive Racing No.26 Oreca.

Tsugio Matsuda, som är Nissans toppförare inom Super GT Championship, återvände till Le Mans igår för att förbereda sig inför tävlingen med förra årets  LM P2-vinnare KCMG. 

Matsuda har tävlat tre gånger tidigare för KCMG. Han blev tvåa på Silverstone 2014 och tog hem segern på Circuit of the Americas i FIA World Endurance Championship under samma säsong.

 

Nissan siktar mot att avsluta eran inom lm p2 med ännu en seger på Le Mans

 

Nissan har varit den dominerande kraften inom LM P2-klassen sedan starten 2011 och prestationerna har fortsatt i år med företagets framgångsrika NISMO-team.

Säsongen 2016 kommer att bli det sista tävlingsåret för VK-specificerade motorer på grund av de nya LM P2-reglerna som drar igång en klass för motorer av ett märke nästa säsong.

Sedan debuten på Sebring International Raceway i öppningsrundan av Intercontinental Le Mans Challenge, har Nissan vunnit 61 av 66 tävlingar i ILMC, FIA World Endurance Championship och European Le Mans Series - en helt otrolig utdelning med segrar i 92 procent av loppen.

Förra säsongen vann Nissan alla tävlingar i FIA WEC championship med G-Drive Racing,  European Le Mans Series med Greaves Motorsport och tog den fjärde vinsten i Le Mans 24-timmars med KCMG.

Så dominerande har Nissans motor blivit i FIA WEC, att alla team som deltar i LM P2-klassen 2016 har valt NISMO.

Utöver 20 bilar som ställer upp i Le Mans 24-timmars, kommer Nissans motorer att sitta i samtliga 22 LM P3-prototyper som deltar i "Road to Le Mans". Det är ett banlopp som körs för att stödja Le Mans och som kommer att äga rum på lördag morgon innan bilarna i 24-timmars får grön flagg.

 

Kalender

 

4-5 juni
Testdag för Le Mans 24-timmars

11-12 juni
Japanese Formula 3 Championship, Suzuka, Japan

12-13 juni
Besiktning inför Le Mans 24-timmars

18-19 juni
Le Mans 24-timmars
Australian Supercars, Hidden Valley, Darwin, Northern Territory
Nissan Micra Cup, Autodrome St-Eustache, Quebec, Kanada

25-26 juni
Blancpain GT Series Endurance Cup, Circuit Paul Ricard, Frankrike
Pirelli World Challenge, Road America, WI, USA

 

 

Video

Daytona, Le Mans, Spa-Francorchamps och Nurburgring - vi älskar 24-timmars. Titta tillbaka på höjdpunkter från Nurburgring där vi inte bara kämpade mot mer än 150 medtävlare utan också mot regn, dimma, vind och hagel!

https://www.youtube.com/watch?v=urUNnUckPdg&feature=youtu.be