Tillbaka

ELBILSTEKNIK DRIVER NYTT KONTOR FÖR NISSAN I EUROPA

  • Nissans nya kontor i Frankrike ska inrymma världens största elnätsintegrerade energicenter med Nissans elbilsteknik som drivkraft
  • 100 Vehicle-to-Grid-laddare bildar det största elnätsintegrerade EV-systemet någonsin
  • 64 Nissan LEAF-batterier ger ström till stationärt energilagringssystem
  • Nissan har planer för att lansera nya teknologier på fler platser i Europa

Nissan meddelade idag att det nya regionala kontoret i Frankrike kommer att innehålla världens största elnätsintegrerade elbilsystem (EV-system) och det största lagret för batterier med ett andra liv, som någonsin installerats i en byggnad.

 

Som pionjären bakom Nissan LEAF, världens mest sålda 100 % eldrivna bil, är dagens meddelande representativt för Nissans engagemang för att lyfta företagets kompetens inom EV-teknologi och batteritillverkning till en ny nivå. Företaget utvecklar teknologiska eco-system, som tillsammans arbetar för att skapa långsiktiga och effektiva lösningar för framtiden.

Det här markerar också ett viktigt steg i företagets planer att göra sin vision om Intelligent Mobilitet till verklighet i Europa. Integreringen av denna teknologi är en tydlig demonstration av hur bilar i framtiden kan anslutas till sociala strukturer, som vägar, informationssystem och elnät och förverkliga visionen av en tredje pelare – Intelligent Integration. 

Den nya byggnaden kommer att innehålla 100 Vehicle-to-Grid-laddare från Nissans partner ENEL, vilket gör det möjligt att ansluta alla modeller inom Nissans elbilssortiment till ett eluttag och ladda med energi från elnätet under lågtrafik och sedan sälja tillbaka den lagrade energin till elnätet. I byggnaden kommer också att finnas ett energilagringssystem på 1 MWh, från Nissans samarbetspartner EATON. Systemet drivs av 64 återanvända Nissan LEAF EV-batterier i kombination med solenergi. 

Företaget hoppas kunna utvidga denna innovativa batteriteknik till andra viktiga platser och anläggningar för Nissan runt om i världen under de kommande fem åren. Systemet, som kommer att installeras i Nissans nya franska kontor, ska tjäna som ett levande försök för att se vad man kan uppnå när elbilar utnyttjas till hela sin potential.  

Vid information på bilsalongen i Genève sade Paul Willcox, ordförande för Nissan Europe: "På Nissan går vi in bakom produkten. Innovation är mer än att bara skapa något nytt. Det handlar om att göra något bättre och hitta lösningar för framtiden.  

Genom att visa att elbilar kan spela en integrerad roll i framtidens energistyrningssystem,  är detta projekt ett moment som innebär en vattendelare på vår väg mot en helt eldriven framtid."

Genom att minska beroendet av elnätet och utnyttja överskottsenergi som lagrats i EV-batterier på ett smart sätt, tror Nissan att dagens information innebär en vändpunkt för hur människor och företag använder elbilar. Den nya tekniken beräknas minska energikostnaderna kraftigt vid det nya kontoret i Frankrike genom att man minskar användningen av energi under högtrafikperioder för att istället använda mer energi under lågtrafik. Det nya energistyrningssystemet kommer också att minska mängden avtalsreglerad strömförbrukning från lokala elleverantörer. 

"Nissan har alltid legat längst fram när det gäller elbilsteknologi och vi är glada att kunna använda vår kunskap för att tillämpa en mer hållbar strategi för driften av vår verksamhet", tillade Paul Willcox. 

På COP21 i Paris föregående år meddelade Nissan att man hade planer på att skapa en livskraftig, långsiktig lösning för att skydda miljön när det gäller användning och lagring av energi. I dessa planer ingick ett partnerskap mellan Nissan och  EATON för att ge elbilsbatterier ett andra liv som stationära energilagringsenheter och ett partnerskap med ENEL när det gäller Vehicle-to-Grid-integrering. Försök med integrering av elnät har redan inletts i Danmark.