Tillbaka

NISSANS LÖFTE FÖR 2016 ÄR ATT GÅ NER NÅGRA KILO

  • Nissan kommer i form 2016 genom nyårslöftet att avsevärt minska vikten för personbilarna
  • Företaget lanserar ett prototypprogram - det första steget i utvecklingen av revolutionerande materialapplikationer som kommer att användas i morgondagens bilar
  • Nissan kommer att genomföra detta arbete i samarbete med ett konsortium, bestående av biltillverkare och forskningsorganisationer inom Lightweighting Excellence Programme  

Många nyårslöften är säkert bara avlägsna minnen idag. Men Nissan håller vad man lovat - att företagets hela personbilsprogram ska gå ner i vikt - under 2016 och framåt.

 

Företagets "Lightweighting Programme" kommer att ta fram en banbrytande prototyp av en materialkonstruktion som ska användas till golvet på morgondagens bilar.  

I nära samarbete med leverantörer i England kommer Nissan att utnyttja material och tekniker som används inom motorsport, samt flyg- och rymdindustri.

 

David Moss, Vice President, Vehicle Design & Development, NTCE, har gett följande kommentar: "De kommande tolv månaderna kommer inte bara att innebära att vi håller våra nyårslöften, utan att vi har startat en revolution, i och med att vårt varumärke tar täten med ännu mer "Innovation That Excites". Detta program är ännu ett exempel på vårt åtagande att utveckla morgondagens bilar idag.

 

Och han tillade: "Vi vet att bilarna i framtiden måste vara lättare, starkare och mer effektiva. Därför lanserar vi vårt prototypprogram i samarbete med forsknings- och branschorganisationer i England. Programmet har som målsättning att utveckla nya tillverkningsmetoder, som kommer att revolutionera branschen."

 

Utöver "Lightweighting Programme" är Nissan engagerat i ett omfattande program för reducerad massa, som har resulterat i en viktminskning på hela 90 kg för X-trail och 40 kg för nya Qashqai. I detta pågående program använder Nissans tekniker lättare och starkare material, samtidigt som bilarna har fått betydligt mer utrustning.

 

Nissans satsning på "Lightweighting Programme" kommer att förbättra prestanda, bränsleförbrukning och motverka viktökning på grund av att allt mer teknik byggs in i bilarna. Den prototyp som kommer att tas fram ska testa lönsamheten hos den nya delen.

 

Nissan genomför detta arbete som en samarbetspartner inom LX-konsortiet, som består av biltillverkare och forskningsorganisationer. Konsortiet leds av Sigmatex med stöd från Axillium Research, i samarbete med Cranfield University, Engenuity, Expert Tooling & Automation, Granta Design, Group Rhodes, LMAT, Surface Generation och Tilsatec.  Konsortiet har som målsättning att förbättra kapaciteten hos leverantörer i England att tillverka kompositkomponenter till bilindustrin.

 

LX-programmet finansieras av Advanced Manufacturing Supply Chain Initiative, som inrättats av Englands regering för att hjälpa dagens leverantörer i England att växa och nå högsta världsklass.