Tillbaka

NISSAN X-TRAIL: ÄVENTYRSLYSTEN CROSSOVER

  • Superkompetenta crossovern X-Trail bygger vidare på Nissan 4x4
  • Tuff design och ett intelligent bilpaket, nu med ännu bättre offroad-egenskaper
  • Avancerad teknik som är först i klassen, rakt igenom, t.ex. Nissan Safety Shield suite
  • Segmentets största benutrymme bak
  • 7-sitsig äventyrssugen bil med unik skjut- och lutningsbar andra sätesrad
  • Full uppkoppling via nya NissanConnect-systemet och med en rad applikationer
  • Med finesser som Bi-LED-strålkastare och elmanövrerat panoramasoltak
  • Nya motorer – 1.6 DIG-T och 1.6 dCi 130 – med låg förbrukning och låga utsläpp

X-Trail kombinerar Nissans lovordade 4x4-teknik med fräscha idéer och ny teknik som inspirerats av företagets banbrytande crossovermodeller. Tillsammans resulterar detta i en bil som ger kompakt-SUV-segmentet en ny innebörd.

 

Byggd på Renault-Nissan Alliance plattform Common Module Family (CMF), är nya X-Trail precis lika tuff och avancerad som den förra generationen av modellen – men dessutom har den begåvats med crossover-stil och -effektivitet, spännande design, innovativ teknik liksom med en helt enastående komfort och praktiskhet.

 

Nissans ambition att göra X-Trail till det mest kompletta erbjudandet i C-SUV-segmentet har fungerat som drivkraft vid framtagandet av bilen. X-Trails tuffa design passar perfekt in i Nissans vision om hur en modern crossover-SUV ska se ut och ger bilen en look som tydligt definierar det nya formspråket.

 

Med sin smidiga men ändå muskulösa kaross och sina svepande linjer, utstrålar X-Trail både äventyrslusta och kraftfullhet. Den eleganta och samtidigt sportiga exteriören visar upp en lång rad nya designfinesser och andra detaljer. Titta t.ex. på de nya strålkastarna, som standard av LED-typ på de högre modellversionerna, eller på det kännetecknande bandet av LED-lampor som gör att X-Trail är en bil man känner igen direkt, även på natten. Elmanövrering av bakluckan och panoramataket är exempel på andra finesser.

 

Med tanke på sin äventyrslystna karaktär, har styrka och passagerarsäkerhet alltid tillhört X-Trails kärnvärden. Precis som Qashqai har den fått full pott, 5 stjärnor, av Euro NCAP för sin säkerhet och bjuder på en lång rad säkerhetsdetaljer, t.ex. de mycket lovordade Nissan Safety Shield-systemen.  

 

Kupén är från grunden byggd för att rymma 7 personer och har en sluttande biosalongs-layout vilket ger alla passagerare mycket bra utsikt. X-Trail stoltserar med högklassiga material och intelligent design – rakt igenom – och anger en ny norm bl.a. för hur enkelt det är att ta sig i och ur baksätena, utrymmet för passagerarna i den tredje sätesraden liksom för tekniken i bilen. X-Trail visar också vad den senaste generationen NissanConnect har att erbjuda – t.ex. smartphone-anslutning och en lång rad innovationer, däribland flera integrerade appar som förhöjer glädjen med att köra uppkopplat ännu mer.

 

Två motoralternativ står till buds för X-Trail – en kraftfull men ändå bränslesnål dCi 130-motor liksom nyligen lanserade DIG-T 163, som är en 1,6-liters bensinmotor. Båda dessa motorer erbjuder en optimal kombination av bränsleekonomi och enastående förfining – på alla varvtal. Den förstnämnda finns att få både för 2-hjulsdrivna och 4-hjulsdrivna (bensinmotorn endast för 2-hjulsdrivna) och är kopplad till den senaste generationen av Nissans ALL MODE 4x4-i. Tillsammans med chassiregleringssystemet Nissan Chassis Control system, ger nya X-Trails drivlina föraren tillgång till ett omfattande nätverk av säkerhets- och komfortfunktioner som gör varje resa till en ren njutning.

X-Trail intar en framträdande plats i Nissans växande crossover-utbud. Den tillverkas vid inte mindre än 9 olika anläggningar runt om i världen, för många olika marknader. Föregångaren till nya X-Trail var en av Nissans mest sålda bilar, och den nya versionen förväntas svara för ett betydande bidrag till ”Nissan Power 88” dvs. företagets affärsplan för verksamhetsåren 2011-2016.

Kraftfull design som sticker ut

Genom att kombinera en modern crossovers smäckra, eleganta linjer med en SUV:s robusta look, har X-Trail lagt ribban på en ny nivå för designen i SUV-segmentet. Till skillnad från den mer kantiga karossen på sin föregångare, visar X-Trail hur nästa generations SUV ska se ut genom att lansera en design med mjukare, mer svepande linjer – utan att göra avkall på offroad-egenskaperna. 

En ny, avancerad plattform har gjort att konstruktörerna på Nissan kunnat utnyttja den förlängda hjulbasen och ökade spårvidden maximalt. Helt i linje med Nissans formspråk för sina crossovers, är hjulhusen på X-Trail kraftigt markerade – skärmkanterna är en av hörnstenarna i designen. Kombinationen av en sluttande taklinje, tydligt profilerade flanker och en uppsvängd sidorutslinje, gör att X-Trail fullt ut präglas av Nissans crossover-design – för en både elegant och modern look.

När det gäller storleken, är X-Trail 17 mm längre (4.643 mm) än sin föregångare, och hjulbasen har förlängts med 76 mm för att erbjuda ännu mer plats ombord. Den nya modellen är dessutom 30 mm bredare och 5 mm lägre än den tidigare. Markfrigången ligger kvar på 210 mm.

Den nya modellen av X-Trail har bantat 90 kg jämfört med den tidigare. Höghållfast stål svarar nu för 49% av X-Trails kaross vilket gör konstruktionen lättare och starkare än någonsin.

Användandet av olika kompositmaterial har också bidragit till att sänka X-Trails tjänstevikt. Så är t.ex. bakluckan nu av plast istället för av stål, och stötfångarnas materialtjocklek har optimerats. Denna otroliga detaljnoggrannhet har gjort att helt nya X-Trail är så stark och lätt som möjligt.

Precis som kunderna har kommit att förvänta sig av Nissan, bjuder X-Trail på en lång rad av intelligenta och praktiska designdetaljer.

I fronten kombineras t.ex. komplexa former med rena linjer, och kontrasterna mellan ljus och skugga utnyttjas på ett intelligent sätt. LED-strålkastarna skär ner i stötfångaren och förbinder på ett smart sätt de övre och undre karosshalvorna med varandra. Strålkastarhusen i sig är mycket detaljerade och har en iögonfallande ljussignatur som ger fronten på X-Trail en distinkt look även sedan mörkret har fallit.

Bakpartiet på X-Trail bjuder på en mix av nya och redan välbekanta designdetaljer. Bumerangformen på baklyktorna känner vi t.ex. igen sedan tidigare, och de karakteristiska D-stolparna knyter starkt an till de på Juke och Qashqai.

Design invändigt

Genom att erbjuda ännu mer plats, ha ännu bättre ergonomi och också bjuda på en mängd förstklassiga finesser, anger X-Trail en ny standard för C-SUV-segmentet både när det gäller komfort och utrustning.

Instrumentinsatsen är en kombination av avancerad teknik och intelligent layout som gör att föraren kan koncentrera sig på vägen. Den nivåuppdelade instrumentpanelen har utformats så att den är så överskådlig och lättnavigerad som möjligt, med en förhöjd mittkonsol som rymmer både infotainmentsystemet och ventilationsreglagen.

Det tydliga kombiinstrumentet innehåller Nissan Advanced Drive-Assist Display, som är en 5” stor färgdisplay som sitter placerad mellan de båda runda huvudinstrumenten. Denna högupplösta pekskärm, som bl.a. visar information från X-Trails säkerhetssystem, kan ge föraren varningsmeddelanden utan att man behöver ta sin uppmärksamhet från vägen.

Mittkonsolen inrymmer den senaste generationen av NissanConnect som har en 7” stor, högupplöst display och ger tillgång till massor av uppkopplade tjänster via en smartphone.

Kvalitet och noggrannhet in i minsta detalj har kommit att bli adelsmärken för Nissans crossover-design – och X-Trail är inget undantag. Kupén karaktäriseras av sina högklassiga material, i t.ex. krom, pianolacksvart och läder med kontrasterande sömmar. För att förbättra komforten, har Nissan noga undersökt alla de ytor där föraren eller passagerarna kommer i kroppskontakt med bilen. Ett resultat av detta arbete är att stoppningen på dörrarmstöden och mittkonsolen är 8 gånger så tjocka som de i konkurrerande bilar i samma segment. En annan detalj är den rymliga förvaringsboxen mellan sätena som är stor nog att rymma en iPad eller en 10-tums surfplatta.

Lika imponerande är det stora elmanövrerade panoramataket av glas – störst i klassen! Det låter inte bara interiören i X-Trail bada i ett naturligt ljus, den främre sektionen går dessutom att öppna för att släppa in frisk luft i kupén.

Extremt praktiskt

X-Trail är också en extremt praktisk bil. Redan från grunden är den konstruerad för en tredje sätesrad (tillval), och kupén i denna den 3:e generationen av X-Trail utnyttjar fördelarna med den förlängda hjulbasen fullt ut och kan därför bjuda på klassens bästa passagerarutrymme. När det gäller platserna i kupén, är det inte bara kvantitet som räknas utan också kvalitet. Därför har varje enskilt säte i nya X-Trail noggrant konstruerats så att det är så bekvämt och praktiskt som möjligt. De tre sätesraderna är förskjutna i höjdled, så att man i den andra och tredje raden sitter högre än i raden framför.

Medan vissa konkurrenter monterar in ett enkelt, fast baksäte i den andra raden, erbjuder det i X-Trail en funktion som gör det möjligt att luta sätet och också skjuta det i längdled – praktiskt både för komforten och när man vill anpassa lastutrymmet efter behoven. Sätena i den tredje sätesraden (tillval) har en dubbelvikningsfunktion som gör att de kan fällas ned helt platt. Samtidigt är utrymmet i huvudhöjd och vid fötterna väl tilltaget.

Tack vare att hjulbasen förlängts och att framsätena är av en ny konstruktion med djupt skålade baksidor, kan passagerarna i den andra raden säten njuta av klassens största benutrymme.

De nya sätena fram har konstruerats för att erbjuda maximal komfort. Förutom standardsätena, har Nissan också tagit fram ett speciellt, zero gravity-inspirerat komfortsäte som ger ryggen bättre stöd och optimerar blodflödet för att långa resor inte ska bli lika tröttande.

Innovativa förvaringsmöjligheter

Med sitt intelligenta och innovativa dubbla lastgolv, som erbjuder upp till 9 olika last- och förvaringsmöjligheter, tar X-Trail den mångsidiga praktiskhet som den förra modellen lanserade till en ännu högre nivå. Med ett enkelt handgrepp kan lastutrymmet delas upp i en övre och nedre del. I det översta läget kan hyllan belastas med upp till 10 kg, i mellanläget med hela 75 kg.  Genom att lastutrymmet kan delas upp på detta sätt, är det t.ex. möjligt att lasta in en sittvagn och större föremål nedtill och samtidigt ha full tillgång till en övre lastyta där man kan placera mindre, lättare saker.

Och tack vare fjärrstyrningen av den eldrivna bakluckan, är lastutrymmet ännu enklare att komma åt.

TEKNIK

Den tredje generationen av X-Trail är en av de mest avancerade bilarna i sitt segment. Fullt uppkopplad bjuder X-Trail på den senaste generationen av navigations-, informations- och underhållningssystemet NissanConnect och alla de fördelar detta ger. Som förare får man också tillgång till de många assistanssystem som ingår i Nissan Safety Shield.

Precis som man kan förvänta sig av en Nissan, har alla dessa funktioner en praktisk nytta som gör livet så mycket enklare – både för föraren och passagerarna.

Nya NissanConnect är ett av de främsta exemplen på innovativ teknik från Nissan. Den senaste generationen av NissanConnect erbjuder smartphone-uppkoppling så att man kan hålla kontakt med omvärlden var man än befinner sig. Nya NissanConnect ger dessutom tillgång till ett stort utbud av appar för musik, sociala nätverk, underhållning och resor via sin 7” stora färgpekskärm och passar helt nya X-Trail perfekt.

Vårt senaste navigationssystem bjuder på funktionalitet från Google® för tillgång till massor av information i bilen, t.ex. om vädret eller fakta om bensinstationer, hotell, restauranger eller andra intressanta ställen. Den mycket uppskattade funktionen Send-to-Car gör det dessutom möjligt att lägga upp en resa från hemmets lugna vrå och sedan föra över uppgifterna till NissanConnect-systemet i bilen – en enkel knapptryckning är allt som behövs. Systemet innehåller både Bluetooth audio streaming och mobiltelefongränssnitt liksom AUX-ingång och USB-uttag.

Som förare får man också tillgång till en av världens mest avancerade instrumentinsatser som bl.a. innehåller en 5" stor TFT-färgdisplay med 12 olika vyer. Dessa kan roteras fram och då visa tips, varningar och information – t.ex. snitthastighet och aktuell hastighet, detaljerade navigationsanvisningar, innehållet i musiksamlingen, avlästa vägmärken, tips för bränslesnål körning, kraftfördelning vid 4-hjlusdrift och mycket annat.

Around View Monitor och intelligent parkeringsassistans

Nissans lovordade Around View Monitor – som tagits fram för att föraren ska slippa stressen och inte behöva gissa sig fram när det är dags att parkera bilen – gör även de krångligaste parkeringamanövrerna till rena barnleken.

Efter att automatiskt ha mätt storleken på en passande parkeringslucka parallellt med vägen, tar Nissan Intelligent Park Assist hand om styrningen av bilen. Själv sköter föraren bilens rörelser framåt och bakåt. Systemet kan också parkera bilen i andra parkeringsrutor och har då stor hjälp av det fågelperspektiv som AVM kan visa av området runt om.

LED-strålkastare

X-Trail är som standard utrustad med LED-varselljus, och de högre modellversionerna dessutom med Bi-LED-strålkastare. LED-lamporna, i både hel- och halvljuset, alstrar ett ljus som är både vitare och klarare än det från Xenon-lampor och drar dessutom bara hälften så mycket energi.

Nissan Safety Shield

Nissan Safety Shield är samlingsnamnet på en uppsättning lösningar som tagits fram för att förbättra passagerarsäkerheten och ligger helt i linje med Nissans fortlöpande vision om olycksfri bilism – en grundtanke som understryks av företagets engagemang för att 2020 kunna tillverka kommersiellt gångbara självkörande bilar.

Safety Shield-paketet i X-Trail hör till de mest avancerade och omfattande i segmentet och innehåller en lång rad automatiska system som tillsammans erbjuder ett exceptionellt gott skydd.

Till de system som finns i nya X-Trail hör:

Forward Emergency Braking

Genom att med det inbyggda radarsystemet skanna av vägen framför bilen, kan X-Trail erbjuda assistans i 3 steg. Först varnas föraren med hjälp av en ljudsignal om avståndet till framförvarande fordon krymper. Om föraren inte reagerar på detta, påbörjar systemet en inbromsning genom att delvis applicera bromsarna. Om avståndet fortfarande minskar, ökar systemet bromskraften om så krävs.

Driver Attention Alert

En av fem bilolyckor beror på förartrötthet. Därför är Driver Attention Alert-systemet i X-Trail en mycket viktig komponent i bilens säkerhetssystem. Efter att ha ”lärt” sig din körstil, övervakar systemet hela tiden förarens uppförande under körningen. Om det detekterar att styrningen blir oregelbunden, visar Driver Attention Alert ett varningsmeddelande på instrumentpanelen som berättar för föraren att det är dags att ta en liten paus.

Identifiering av vägskyltar

Detta smarta system håller ett extra öga på hastighetsskyltar, och informerar föraren om vilken hastighet de anger. En framåtriktad kamera läser automatiskt av skyltarna, och systemet är programmerat för att fungera med alla hastighetsskyltar i Europa, oberoende av den nationella utformningen av dem. Systemet känner t.o.m. av att vissa länder tillämpar lägre tillåten hastighet vid regn – både den hastighetsbegränsning som gäller vid torrt och vid vått väglag visas då.

Filbytesvarnare

Konstruerad för att varna föraren om X-Trail oavsiktligen börjar att lämna sitt körfält, använder filbytesvarnaren Lane Departure Warning avancerad programmering för att läsa av vägmarkeringarna.  Det gör att systemet kan avgöra om bilen håller på att lämna sitt spår. Om detta skulle inträffa, och blinkern inte har aktiverats, varnar systemet föraren.

Blind Spot Warning

Systemet Blind Spot Warning i X-Trail använder bilens Around View Monitor för att upptäcka fordon som ligger dolda för föraren, snett bakom bilen. Om ett fordon detekteras i den döda vinkeln, tänds en diskret varningslampa i sidobackspegeln på den aktuella sidan. Om föraren använder blinkern för att byta fil och systemet har registrerat att ett annat fordon ligger i denna riskzon, blinkar lampan och en varningssignal hörs.

Moving Object Detection

Moving Object Detection-systemet i X-Trail tar säkerheten vid parkering till en ny nivå genom att kombinera bilens parkeringssensorer fram och bak med det fågelperspektiv av bilen som Nissans mycket rosade Around View Monitor kan visa – allt för att öka säkerheten ytterligare.

När bilen står stilla och något rör sig inom de områden som täcks av de 4 kamerorna, avger systemet en varningssignal och markerar det område där ett rörligt föremål har detekterats. AVM-kameran med sitt fish-eye-objektiv sitter monterad på bakluckan och täcker en vid vinkel på över 180 grader vilket ger ett ojämförligt brett synfält bakom bilen. Kamerabilderna visas på NissanConnect-systemets hela 7 tum stora display.

High Beam Assist

Assistanssystemet High Beam Assist, som är konstruerat för att säkerställa att X-Trail alltid lyser upp vägen maximalt, använder en högupplöst kamera och avancerad mjukvara för att avgöra när helljuset ska bländas ned vid ett möte.

CHASSI

ALL MODE 4x4 i

Helt i linje med föregångarens klassledande standard på området, använder 4-hjulsdrivna versioner av X-Trail Nissans avancerade elektroniska 4-hjulsdrivning ”ALL MODE 4x4i”. Via en knapp på mittkonsolen kan man välja mellan 2-hjulsdrift, ett AUTO-läge och ett LOCK-läge som låser bilen till 4-hjulsdrift.

I normalläget ”Auto” övervakar systemet (i hastigheter upp till 80 km/h) hela tiden gaspådraget, varvtalet och vridmomentet för att kunna förebygga hjulspinn och för att omfördela motorns drivkraft mellan fram- och bakaxeln allt efter det aktuella behovet.

I hastigheter över 80 km/h reagerar systemet på eventuella hjulspinn och fördelar behovsstyrt drivkraften bakåt för att bilen ska återfå tillräckligt grepp och driv. För utmanande förhållanden och vid lägre hastighet, kan läget ”Lock” låsa X-TRAIL i permanent 4-hjulsdrift.

Nissan Chassis Control Technologies

Fyra elektroniska system har tagits fram för att göra X-Trail ännu bekvämare och säkrare att använda – alla kompetenta nog för att överträffa kompakt-SUV-kundernas förväntningar.

Active Ride Control övervakar vägytans beskaffenhet för att upptäcka eventuella ojämnheter som kan orsaka krängningar i karossen, och ändrar i så fall dämpningen för att kompensera för detta. Active Engine Brake å sin sida, använder Xtronic-växellådans kraft och reglermöjligheter för att ge extra motorbroms vid kurvtagning eller inbromsning till stillastående. Fördelarna med detta är bättre bromskontroll och bättre bromskänsla med mindre pedalkraft.

Det tredje av dessa system är Active Trace Control. Med hjälp av sensorer som övervakar bilens hastighet, rattutslag, gaspådrag och bromsverkan, kan Active Trace Control allt efter behov bromsa ned de enskilda hjulen var för sig för att på så sätt minska understyrningen och göra kurvtagningen säkrare. Speciellt effektivt är detta system på hala, våta vägar.

Dessutom är X-Trail försedd med Hill Start Assist. Med hjälp av ESP-systemet kan Hill Start Assist känna av om X-Trail håller på att starta i en lutning. Systemet applicerar då bromskraft på alla fyra hjulen och släpper den när föraren trampar på gaspedalen, eller efter 2 sekunder (beroende på vad som inträffar först). En Hill Start Assist-symbol på kombiinstrumentet visar föraren att systemet är aktiverat.

SÄKERHET

I oktober 2014, gav den oberoende säkerhetsorganisationen ”EuroNCAP” X-Trail högsta betyg – 5 stjärnor – och berömde bilens konstruktion och hållfasthet.

Vid frontkollisionstesterna, förblev passagerarutrymmet i X-Trail stabilt, och data från krockdockorna visade på ett gott skydd för knäna och lårbenen på både förare och passagerare. I sidokrocktestet visade krockdockan på förarplats värden som gav X-Trail högsta betyg för sitt goda skydd för alla kroppsregioner. Även i det svårare stolpkrockstestet i sidan, var skyddet för alla kroppsregioner gott.

X-Trail fick också bra betyg för sitt skydd av barn. Baserat på data från krockdockan i de dynamiska testerna, fick nya X-Trail högsta betyg för sitt skydd för ett 18 månader gammalt barn. Vid sidokollisionstestet hölls båda krockdockorna ordentligt på plats i sina infästa, skyddande skal vilket minimerar risken för att huvudet kommer i kontakt med någon del av bilens interiör.

I EuroNCAP:s tester fick nya X-Trail också högsta betyg för det skydd stötfångaren ger fotgängares ben, och resultaten var goda även på övriga kontrollerade punkter på kroppen.

DRIVLINA

Ett annat område där Nissan kunnat använda sin innovativa teknik för att öka kör- och ägarkänslan är X-Trals drivlina. Kunderna kan välja mellan den turboladdade dieselmotorn dCi 130 och nyligen lanserade 1.6 DIG-T, som är en turbomatad bensinmotor på 163 hk.

1.5 dCi 130 hk

I linje med Nissans downsizing-strategi, levererar 1,6-litersmotorn samma vridmoment som den föregående 2,0 liter stora dCi-motorn (320Nm) men har ändå betydligt lägre förbrukning och utsläpp än denna. Genom att den effektslukande friktionen i drivlinan har sänkts, ger den senaste generationens downsizing-motor dieseldrivna X-Trail samma prestanda som en större motor men också fördelen av att ha lägre förbrukning och lägre CO₂-utsläpp.

Med en dCi 130-motor under huven, klarar X-Trail accelerationen från 0 till 100 km/h på bara 10,5 sekunder (2WD och manuell växellåda) och har en topphastighet på 188 km/h. Lika imponerande är den flexibilitet i växlarna som dCi 130 erbjuder – något som för de flesta är en ännu viktigare faktor. Med ett vridmoment på 320 Nm tillgängligt redan från 1.750 varv/min, bjuder X-Trail på kvick acceleration i hela varvtalsområdet.

Den 130 hk starka motorn, som tagits fram i samarbete med Nissans allianspartner Renault, är en av de mest avancerade dieselmotorerna i sin klass och är försedd med en lång rad tekniska innovationer för att minimera bränsleförbrukningen och sänka CO₂-utsläppen.

Till dessa hör bl.a. ett avgasåterföringssystem av lågtrycks- och kylslingetyp som leder tillbaka avgaser som har lägre temperatur för att minska utsläppen av kväveoxider och CO₂. Motorn har också ett optimerat temperaturstyrningssystem som gör att motorn kommer upp i sin arbetstemperatur mycket snabbare. Detta leder i sin tur till sänkta friktionsförluster vid kallstart och till sänkt förbrukning.

1.6 DIG-T 163 hk

Den nya, bensindrivna, 4-cylindriga, turboladdade 1,6-litersmotorn till X-Trail kombinerar vass prestanda med låga CO₂-utsläpp och exceptionellt god bränsleekonomi. Den nya DIG-T 163-motorn, som redan är ett populärt val bland Qashqai-kunderna, är den kraftfullaste av motorerna till nya X-Trail och lika smidig som lyhörd. 

Med sin avancerade turboladdning och sina många tekniska finesser för att maximera prestandan och sänka förbrukningen, utvecklar den nya motorn 163 hk och ett vridmoment på 240 Nm i varvtalsintervallet 2.000-4.000 v/min. Den finns endast i en version för 2-hjulsdrift och som standard är motorn kopplad till en 6-växlad manuell växellåda. Dessa imponerande värden illustrerar hur effektiv Nissans downsizing-teknik är och visar att det inte krävs stor cylindervolym för att leverera kvick acceleration och flexibilitet i växlarna.

För att man ska kunna köra längre för en lägre kostnad, är nya DIG-T 163 utrustad med ett start/stopp-system. Med sin jämna gång, sin lyhördhet och höga kvalitet, ger den kunderna den högklassiga körkänsla de kommit att förvänta sig av en bil från Nissan.

Sänker CO₂-utsläppen

Bägge motorerna till X-Trail är mycket renare och effektivare än sina föregångare. 2-hjulsdrivna versioner har CO₂-utsläpp på endast 129 g/km med den manuella växellådan, och motsvarande siffra för versioner som utrustats med Nissans avancerade automatväxellåda Xtronic är 135 g/km. Versioner med ALL MODE 4x4-i släpper ut 139 g CO₂ – d.v.s. hela 18% mindre än föregångaren.

För att nå ner i dessa imponerande låga värden, gjorde ingenjörerna på Nissan mycket mer än att bara förbättra motorernas och växellådornas effektivitet. Genom att sänka vikten med 90 kg och optimera bilens aerodynamik, har Nissan kunnat göra X-Trail ännu effektivare. För att kompensera för att den nya modellen av bilen har större yta, har flera åtgärder vidtagits för att kompensera för detta. T.ex. består nu bakluckan till stora delar av i plast – en åtgärd som minskat vikten med 7 kg jämfört med den tidigare konstruktionen. Nya aerodynamiskt förbättrade sidobackspeglar tillsammans med en underredesspoiler som täcker avgassystemet och den bakre panelen, bidrar också till att göra nuvarande X-Trail till den effektivaste någonsin.

Avancerade växellådor

Det finns 2 växellådor att välja på till nya X-Trail: en 6-växlad manuell låda och Nissans automatväxellåda Xtronic (endast för 2-hjulsdrivna versioner med dCi 130).

Xtronic-växellådan är utvecklad för att körningen ska upplevas så jämn och naturlig som möjligt. Till skillnad från vanliga steglösa växellådor, efterliknar X-Trails Xtronic-växellåda en flerstegad automatväxellåda av traditionell typ, med stegvisa växlingar då man accelererar snabbt. I lägre hastigheter är utväxlingsförhållandena finjusterade för ge extremt jämna växlingar. Det här betyder att Xtronic-växellådan erbjuder det bästa av två världar, med superjämn kraftöverföring vid lägre belastning på motorn, och mer direktverkande prestanda vid snabba accelerationer.

VÄRDE OCH UTRUSTNING

Precis om kunderna kommit att förvänta sig av en Nissan, ligger standardutrustningen för X-Trail på klassens högsta nivå, och modellen finns som vanligt i de tre välbekanta versionerna Visia, Acenta och Tekna.

Alla modellversionerna är utrustade med luftkonditionering, lättmetallfälgar, 6 krockkuddar, LED-varselljus, en 5" stor display i kombiinstrumentet, farthållare, hastighetsbegränsare och Bluetooth med mikrofon. Hill start assist, skjut- och lutningsbara baksäten och ett Flexiboard-system för bagageutrymmet hör också till standardutrustningen.

Den vassaste modellversionen – Tekna – är utrustad med en mängd tekniska och andra finesser som alla är en bekräftelse på Nissans ledande ställning på crossover-marknaden. Hit hör bl.a. BiLED-strålkastare, läderklädsel, elektriskt inställbart förarsäte, parkeringssensorer fram och bak och 19”-lättmetallfälgar. Dessutom är modellversionen Tekna också begåvad med intelligent nyckel (I-key) med startknapp för motorn, Forward Emergency Braking, Lane Departure Warning, High Beam Assist och Traffic Sign Recognition.