Tillbaka

NYA NISSAN NP300 NAVARA: HÖJER RIBBAN FÖR STIL OCH PRESTANDA PÅ PICKUP-MARKNADEN

  • Nya 5-länkade hjulupphängningen bak, levererar Crossover-inspirerad körupplevelse utan att kompromissa med terrängegenskaper eller robusthet
  • Ny teknik i segmentet och höga utrustningsnivåer inklusive Around View Monitor, frontkollisionsvarning & autobroms, NissanConnect 7-tums satellitnavigering och LED-strålkastare
  • Ny, snygg exteriör och interiör för prestanda och komfort med crossoverinspirerad elegans
  • Ny 2.3-liters dCi-motor ger högre prestanda, förbättrad bränsleekonomi och lägre utsläpp
  • Imponerande drag- och lastkapacitet
  • Mångsidigt arbetsredskap med ett stort urval av extrautrustning och klädslar
  • Klassledande tillverkargaranti på fem år eller 160 000 km  

Nya Nissan NP300 Navara sätter en ny standard inom ett-tonssegmentet för pickuper, genom att kombinera det bästa hos Nissans crossover-framgångar med över 80 års erfarenhet av konstruktion och tillverkning av robusta och smart konstruerade pickuper.

 

Nissan NP300 Navara stoltserar med förbättrad komfort och flera finesser, men behåller samtidigt sina lovordade terrängegenskaper, tåliga konstruktion och generösa lastkapacitet, löd sammanfattningen av den nya Nissan NP300 Navara. Den nya modellen har ett robust och stryktåligt chassi, som rymmer en rad nya tekniker, som ytterligare förbättrar körbarheten och komforten. Med samma Crossover-DNA, som levererar banbrytande personbilar som klassledande Qashqai, X-Trail och Juke, kommer nya Nissan NP300 Navara med en ny nivå av personbilspräglade finesser, stil, komfort och kvalitet och är först ut i klassen med teknik, som är ny på pickup-marknaden.

 

Introduktionen av den för marknaden första tillverkargarantin på fem år eller 160 000 km för nya NP300 Navara, är ännu ett bevis på bilens enastående egenskaper och ger kunderna ännu mer trygghet.

Köregenskaper och manövrering

Flera finesser och med en körupplevelse i crossover-anda, var ett huvudtema i nya Nissan NP300 Navaras utveckling. För att åstadkomma detta utan att ge avkall på fordonets högt uppskattade terrängkapacitet, tog Nissan fram en helt ny spiralfjädrad 5-länkad hjulupphängning bak för Double Cab-versionen, som ger en betydande körkomfort och förbättrade köregenskaper. Som ett extra plus är den dessutom 20 kg lättare än den bladfjädrade föregångaren.

 

King Cab har en kraftigt uppdaterad version av bladfjäderkonstruktionen, som är monterad på tidigare generationens modell. Den nya underliggande bladfjädern är inte bara 7 kg lättare än den tidigare, överliggande konstruktionen. Den ger också King Cab 3,1 procent förbättring i bakhjulets avgångsvinkel och en minskning av vägbullret.

Den omarbetade hjulupphängningen bak hos nya Nissan NP300 Navara medför samtidigt bättre manövrerbarhet. Tack vare den lägre hjulbasen på 50 mm har den senaste generationens modell nu en vändcirkel på 12,4 m.

Teknik

I linje med Nissans innovationstänk, att höja förväntningarna och lägga till funktioner som tidigare varit förbehållna preumiummodeller, introducerar nya Nissan NP300 Navara en mängd ny teknik. I en klass som traditionellt har varit sena med de senaste komfort- och säkerhetsfunktionerna, sätter den en ny standard för prisvärd teknik inne i kupén. Around View Monitor (AVM) och frontalkollisionsvarning & autobroms (FEB) - båda uppskattade säkerhetsfunktioner i crossovermodeller - är unika för pickup-marknaden och ger kunderna mer avancerad teknik i en pickup.

 

Nytt för nya Navara är också att den är konstruerad för en säkrare körning med sin elektroniska differentialspärr (eLSD). Detta avancerade system använder bromsgivare som kontinuerligt övervakar hjulvarvtalet. Om ett hjul på en axel spinner snabbare än det andra, sker ett bromstryck tillfälligt för att sakta ner det snabbare hjulet. Slutresultatet är ökat väggrepp, bättre balans i kurvor och en tryggare känsla.

 

Andra säkerhets- och bekvämlighetsfunktioner är farthållare, hjälp för utförskörning och hjälp för start i backe, som samtliga har utvecklats för att möta de specifika kraven från Nissan NP300 Navara-ägare, liksom nyckellöst låssystem, bakre kamera och parkeringssensorer.   

Design – Crossover-stil möter Nissans legendariska praktiska funktionalitet

Nissans framåtblickande designtänk har ritat om landskapet på personbilsmarknaden, genom att sätta nya standarder och skapa en mall för hur en crossover kan kombinera funktion med stil. Denna passion för djärv design, premiumkvalitet och enastående funktionalitet har inlemmats i varje element i nya Nissan NP300 Navara. Resultatet är den snyggaste och mest kompletta pickupen i sitt segment.

 

Nissan NP300 Navara är designad och konstruerad för de europeiska kundernas krav och smakpreferenser och är tillverkad på Nissans produktionsanläggning i Barcelona. Både King Cab och Double Cab levererar nu en robust och tillika sportig stil som blandar konvexa och konkava ytor för ett dynamisk och djärvt utseende. Nissans utmärkande V-motion-grill och bumerangformade LED-varselljus, har de där detaljerna som är kännetecknande för Nissan.

 

Ytterligare bevis på Nissans kompromisslöshet med Nissan NP300 Navara, är att den nya modellen nu har ett av de mest kompletta aerodynamikpaketen som skapats för en pickup. Varje skrymsle i konstruktionen har studerats och utvecklats, för att skapa en form med 3,6 procent lägre CdA-värde än föregående modell. Denna anmärkningsvärda förbättring möjliggjordes genom en rad smarta konstruktionsdetaljer, inklusive en flexibel tätning mellan hytt och flak, som bidrar till ett jämnt luftflöde över det område där hytten och flaket möts. En ny huvtätning och spoiler har introducerats fram och en ny baklucksspoiler styr och riktar luften som strömmar över och runt fordonet.

 

Den helt nydesignade interiören och varje element i kupén har optimerats för att tillhandahålla bästa möjliga kvalitet, komfort, utrymme och praktisk hantering för förare och passagerare. 

Instrumentpanelen har gjorts om från grunden och har nu ett utseende som skapar större kupéutrymme och en mer öppen känsla. Framsätena med svankstöd erbjuder förbättrad ergonomi och ökad koncentration och är konstruerade med teknik inspirerad av NASA.

 

Andra funktioner är en tvåzoners digital klimatanläggning för både King Cab- och Double Cab-versionerna samt en ny bakre kupéventilation och sätesdesign, för att ge passagerarna en bekvämare åkkomfort.

Motorer och växellådor

Starka motorer behöver starka växellådor och här utmärker sig återigen nya Nissan NP300 Navara. I den senaste generationen kan man välja mellan två- eller fyrhjulsdrift och vanlig 6-växlad manuell eller 7-växlad automatisk växellåda.

 

Nissan NP300 Navaras nya 2.3-liters dCi-motor är upp till 24 procent effektivare än sin föregångare och ger den bästa bränsleekonomin i klassen. Den finns med två alternativa uteffekter, 120 kW och 140 kW och lanseras i den vassaste versionen för första gången i denna klass. Tack vare dessa exceptionella bränslebesparingar i kombination med väsentligt reducerade CO 2-utsläpp, kan ägarna se fram emot lägre driftskostnader. Ägare till nya Nissan NP300 Navara förväntas spara upp till 14.000 kronor i bränslekostnader jämfört med den tidigare modellen, räknat över en treårsperiod/60 000 km. 

Fyrhjulsdrift

Som kunderna förväntar sig, är nya Nissan NP300 Navara lika kapabel på, som av vägen. Fyrhjulsdriften bygger på styrkorna hos den tidigare generationens modell, för att leverera säkert grepp i ojämn terräng.

 

Systemet kopplar i och ur elektroniskt med ett vred på instrumentpanelen. För bästa ekonomi rekommenderar vi att använda 2WD-läge på vanliga vägar.  För terrängförhållanden kan föraren välja 4WDHigh-läget och köra i upp till 100 km/h.

 

Det som ytterligare bidrar till den enastående terrängförmågan i Nissan NP300 Navara, är det lättillgängliga lågvarvtalsläget. Här har man tänkt på fordonets förmåga att klättra uppför branta och hala lutningar, varför 4WDLow är inställd till att leverera extra vrid till hjulen. För krångligare terrängsituationer finns en elektronisk differentialspärr.

 

I det generösa teknikutbudet för NP300 Navara-modellerna, finns som standard ”Hjälp för utförskörning” (HDC). Systemet aktiveras med ett knapptryck på mittkonsolen och använder ett nätverk av sensorer som registrerar hjulslir och grepp, så att hastighet och bromstryck automatiskt bibehålls för en kontrollerad nedförskörning. Föraren kan öka hastigheten under körning i nedförslut genom att trampa lätt på gaspedalen.

 

”Hjälp vid start i backe” (HSA) är en annan uppskattad funktion, som Nissan var först med i en av sina crossover-modeller. Systemet har anpassats till de specifika kraven och lastförmågan hos Nissan NP300 Navara och ger ännu mer trygghet för föraren – också för de som drar tunga släp. HSA bibehåller bromstrycket för att förhindra att fordonet rullar bakåt i en backe vid start i lutning – för att därefter kopplas ur automatiskt efter 2-3 sekunder.

Last- och dragegenskaper

Med vetskapen om att pickup-ägare ofta är i stort behov av sina fordon i sitt dagliga arbete och aktiviteter har Nissan NP300 Navaras lastkapacitet och dragförmåga förbättrats i samtliga versioner. Med en lastkapacitet som nu överskrider ett ton för alla modeller och en imponerande dragkapacitet på 3 500 kg är nya Nissan NP300 Navara redo för de tuffaste och mest krävande arbets- och fritidsaktiviteterna.

 

Flaket har utrustats med ytterligare Nissan-innovationer i form av varumärkets lovordade C-kanalssystem. Med robusta kanaler på kupéväggen bak och flakets sidor, har ägaren full flexibilitet när det gäller att säkra ömtålig last. Eftersom klämmorna kan flyttas längs de C-formade kanalspåren, är det enkelt att surra fast last.  

 

För att ägarna ska kunna lasta ännu mer, är flaket på den nya Double Cab-versionen 67 mm längre än den tidigare modellen, med den längsta flaklängden i klassen med 1 578 mm.  Flaket på King Cab-versionen är 1 788 mm långt.

Utrustningsnivåer

Nya Nissan NP300 Navara har fyra utrustningsnivåer: Visia, Acenta, N-Connecta och Tekna - alla med hög standardutrustning. Varje version har sju krockkuddar, elektronisk differentialspärr, elfönsterhissar och terrängelektronik, såsom hjälp vid start i backe. 

Tillbehör

Under Nissans långa historia inom segementet, har man utvecklat en stor förståelse för hur ägarna använder sina fordon. Tillbehör som låter ägarna skräddarsy sitt fordon, spelar en avgörande roll vid valet av pickup och detta är anledningen till att Nissan lanserar sin senaste modell med hela 125 originaltillbehör.

 

Det officiella tillbehörssortimentet för Nissan NP300 Navara omfattar nödvändigheter som dragbalkar och flakskydd (plast och aluminium) samt en skjutbar bricka för lastgolvet och en nydesignad hardtop, som skyddar och säkrar last. För kunder som vill ge sitt fordon ytterligare personlig prägel, erbjuder Nissan också en rad stylingtillbehör, såsom lättmetallfälgar, sidolister och kromdetaljer.

 

Ponz Pandikuthira, VD för lättare fordon på Nissan Europe säger: "Sedan vi byggde vår första pick-up 1935 har över 14 miljoner kunder i 180 länder runt om i världen blivit beroende av Nissan-pickuper för att transportera sina familjer, kollegor och last, ibland under tuffa förhållanden. Nissan-pickuper har ofta varit livsnerven i deras vardag och ett pålitlig arbetsredskap för företag och hantverkare. I den 12:e generationen har vi nu tagit fasta på denna erfarenhet och kundfeedback och utvecklat nya Nissan NP300 Navara, som sätter en ny standard för prestanda, bekvämlighet och driftskostnader i sin klass."

 

Nya NP300 Navara har en imponerande kombination av prestanda, säkerhet, teknik, komfort och bekvämlighetsfunktioner, som tillsammans med effektiva driftskostnader gör den idealisk för arbete och fritid.