Tillbaka

NISSAN ÄR DET ASIATISKA BILMÄRKE SOM SÄLJER BÄST I EUROPA

  • Nissan avslutar första halvåret 2015 som det asiatiska bilmärke som säljer bäst i Europa
  • 384 726 fordon såldes under de första sex månaderna av 2015, 4.3 procent bättre än under samma period förra året
  • Orsaken till framgångarna är Nissans hittills mest sammanhängande och starka modellserie  

Nissan rapporterade idag en rekordförsäljning under de första sex månaderna 2015, vilket gör Nissan till det bäst säljande asiatiska bilmärket i Europa.   Totalt såldes 384 726 fordon under de första sex månaderna 2015, vilket innebär en ökning med 4,3 procent jämfört med samma period föregående år.

 

Registreringen av nya bilar ökade också markant under första halvåret 2015 i flera volymmarknader, bland annat England (+34%), Spanien (+18%) och Tyskland (+11%)* där antalet fordon ökade mer än för Nissans största konkurrenter. Tack vare höga försäljningsvolymer för Nissan Qashqai samt 100 % eldrivna Nissan LEAF har Nissan nu en marknadsandel i Europa på 4,2 procent.

Framgångarna följer på ett rekordartat CY2014, ett år då Nissan Europe noterade de högsta volymerna och de högsta marknadsandelarna någonsin med en försäljning som ökat stadigt under fem år. Tillväxten ser ut att fortsätta under 2015. Enbart under den här månaden har Nissans anläggningar i St Petersburg, där nya X-Trail tillverkas, firat produktionen av det 200 000:e fordonet. Det innebär att fabriken är den snabbast växande i Ryssland.  I Italien har försäljningen av personbilar ökat med mer än 23% under det första halvåret 2015 med 32 611 sålda bilar.

Guillaume Cartier, senior vice president of sales and marketing för Nissan Europe, gladdes år nyheterna och hade följande kommentar: "Det arbete vi lägger ner på vårt varumärke, våra produkter och våra kundlöften fungerar bevisligen. Vi är glada att våra kunder har fortsatt att känna tillit till Nissan och gjort oss till nummer ett av asiatiska bilmärken när det gäller försäljning på den europeiska marknaden. Vi kommer att fortsätta våra ansträngningar att ge våra kunder mer - mer att välja bland, mer värde för pengarna och mer innovativa, spännande produkter."

Han tillade följande: "Dessa resultat är verkligen bevis på vårt engagemang att leverera kvalitét och prestanda samt att vara först att ge möjlighet att utnyttja den senaste teknologin.  Det här året har vi glädjen att fira Nissan LEAFs 5-årsdag. Med 184 000 sålda bilar över hela världen och mer än 93 % nöjda kunder håller LEAF platsen som den mest sålda elbilen. Vi hade aldrig nått denna fantastiska framgång utan stödet från våra anställa, kunder, återförsäljare, partners och leverantörer. Så detta är verkligen ett historiskt ögonblick för alla som på något sätt är engagerade i Nissans verksamhet." 

Försäljningen av Nissan Qashqai fortsätter också att slå rekord med 2,5 miljoner sålda bilar. England, där prisbelönta Qashqai tillverkas för den europeiska marknaden, har också haft ett starkt år med 88 000 sålda bilar under de första sex månaderna i år. Det innebär den högsta marknadsandelen för en personbil någonsin för Nissan. Även i Frankrike noterade Nissan den bästa marknadsandelen någonsin på 3,7 procent under de första sex månaderna 2015.

Nissan investerar stora resurser i forskning och utveckling och har sedan länge levererat djärv design, hög kvalitet och avancerad teknologi som är tillgänglig för alla. Med målsättningen att förstärka Nissans värderingar när det gäller innovation och spänning. Denna investering har bevisat vår ledande position inom crossovers i och med lanseringen av X-Trail och Juke.

* De tal vi har använt är standard inom branschen för registrering av nya bilar hämtade från officiella nationella källor. 

INFO TILL REDAKTÖREN:  

 

CY2014  

Jan till juni 

CY2015  

Jan till juni 

Antal sålda Nissan-bilar 

368 314

384 726