Tillbaka

SPÄNNANDE UPPGRADERING AV NISSAN JUKE-R - NU LANSERAS JUKE-R 2.0

  • Nissan uppgraderar den legendariska superbilen Juke-R Crossover
  • Världspremiär av konceptbilen Juke-R 2.0 sker på Goodwood Festival of Speed (26-28 juni i England)
  • Med imponerande prestanda, som hämtats från GT-R, uppnår Juke-R 2.0 en effekt på hela 600 hp
  • LM P1-förare och GT Academy-vinnare Jann Mardenborough kommer att demonstrera Juke-R 2.0 uppför den berömda Goodwood-backen

När Nissan Juke-R kom 2011 som världens första Crossover blev den en förebild. Den förenade Nissans innovativa Juke med motor och chassi från legendariska Nissan GT-R - flaggskeppet bland företagets sportbilar. Nu, fyra år senare, har Juke-R fått en spännande uppgradering för att följa upp den senaste modellen av Juke samtidigt som den fått ännu mer kraft och ännu djärvare stil.

 

Världspremiären för Juke-R 2.0 kommer att äga rum i Nissans monter under den årliga Goodwood Festival of Speed. Därefter kommer den att visas upp på Supercar Paddock.

 

Besökare på Goodwood och alla som ser evenemanget på TV kommer också att få se när Juke-R 2.0 gör sin debut på Goodwood's Hillclimb. Bilen kommer att köras av Jann Mardenborough, från Nissan GT Academy som även kört Le Mans 24-timmars.

  

Juke-R 2.0 är baserad på den senaste versionen av Juke, som lanserades 2014 och som har försetts med flera förbättringar när det gäller design och teknik. Juke-R 2.0 har dessutom injicerats med ännu högre nivåer av GT-R testosteron så att den nu har en effekt på hela 600 hk. Juke-R 2.0 är en ännu muskulösare, djärvare och kraftfullare version av föregångaren.

  

"Juke-R har blivit en ikon bland Crossover superbilar och med lanseringen av den senaste Juke-modellen förra året var det ett naturligt steg att uppgradera originalversionen av Juke-R med ännu mer kraft och ännu djärvare styling av karossen", säger Gareth Dunsmore, Marketing Communications General Manager på Nissan Europe. "Juke-R 2.0 är en perfekt crossover från de bästa av Nissan - innovation som demonstrerar vår Crossover-framgång som förenats med spänningen och supermotorn från GT-R."

 

Snart firar Juke 5-års jubileum och Juke-R 2.0 kommer lagom till födelsedagen av Europas mest älskade, kompakta crossover. Med över 600 000 sålda bilar över hela Europa sedan den lanserades 2010 fortsätter Juke tillsammans med prisbelönta Qashqai och X-Trail att understryka Nissans position som ledande inom crossovers.

Specifikationer för Juke-R 2.0

Juke-R baserades på produktionen av den första versionen av Juke, som lanserades 2010. Juke-R 2.0 bygger på den senaste versionen av Juke, som släpptes 2014 och som fick flera betydande designförändringar och förbättrad teknik. Ett av dessa inslag var att kunderna erbjöds en mängd alternativ för att anpassa bilen efter personliga önskemål. Man hade också infört en ny form av lyktorna, LED-varselljus och LED-lampor i bakljusen för att skapa ett annorlunda utseende och nya sidobackspeglar med inbyggda LED-blinkers. Nissans nya V-formade grill fram är en annan funktion.

Särskilda uppdateringar/funktioner på Juke-R 2.0 är bland annat:

  • Kaross  
    • Stötfångare fram; helt ny utformning, både estetiskt och funktionellt. Luftintagen i den främre stötfångaren har ökats i storlek med över 100% beroende på att motorn kräver mer kylning eftersom motoreffekten har ökats upp till hela 600 hk. Stötfångaren tillverkas till 100% av kolfiber
    • Stötfångare bak; tillverkad helt och hållet av kolfiber, men har en inbyggd, synlig kolfiberdiffuser. Stötfångaren kommer att ha nya avgaskåpor, som tillverkas av kol framställt under hög temperatur
    • De små vingarn bak är nu tillverkade av en bit kolfiber med en synlig kolfinish
    • Skärmbreddarna fram har fått en ny form från MY2015 Juke och är tillverkade av standardstål 
    • Utställda hjulhus fram och bak är av nya kolbitar som blandats in i utformningen av stötfångare och tröskellist
    • Tröskellisterna har fått en lite annorlunda design och är tillverkade av kolfiber
    • Strålkastarna, övre och lägre, är hämtade från MY2015 Juke
    • Bakljusen är också från MY2015 Juke
    • Motorhuven är från nya MY2015 Juke och har integrerade kylkanaler för motorn tillverkade i ren kol. De har fått en lite annan placering än på tidigare Juke-R för att ytterligare förbättra kylningen av motor och turbo 
    • Juke-R 2.0 har fått de nydesignade GT-R-hjulen, som inte fanns på den tidigare versionen
    • Färgen är mattsvart som tidigare
  • Invändigt  
    • Ingen förändring, utom att takbeklädnaden nu är svart
  • Motor  
    • GT-R-motorn har blivit uppgraderad till 600 hk - samma effekt som NISMO, den ultimata GT-R-versionen.
  • Elektronik  
    • Strålkastare, bakljus och varselljus (DRL) krävde att ledningshylsorna på originalmodellen uppdaterades för att anpassas till Nissans senaste ljusteknologi.