Tillbaka

NISSAN VISAR SIN TÄTPOSITION PÅ ELBILSSIDAN VID UEFA CHAMPIONS LEAGUE-FINALEN

  • Nissan firar ettårsjubileum för sitt samarbete med UEFA Champions League och utlovar rent elektrifierande inslag vid finalen i Berlin
  • Nissan ställer fler än 100 helt utsläppsfria bilar till förfogande för UEFA Champions League
  • Nissan installerar 129 laddstolpar på olika platser i den tyska huvudstaden
  • Energi alstrad av fotbollsfantasterna i Nissans innovativa fanzon vid UEFA Champions Festival kommer hjälpa till att föra den åtråvärda trofén till Olympiastadion
  • Fotbollslegendaren Marco van Basten ansluter som Nissan-ambassadör för evenemanget vid UEFA Champions League-finalen

Nissan, som är världsledande när det gäller elbilar, kommer att sätta elektricitet i centrum vid årets final i UEFA Champions League som går av stapeln på Sveriges nationaldag, den 6 juni. Som ett led i sitt samarbete med Europas mest prestigefyllda fotbollsturnering, tänker Nissan både ge fansen och berlinarna en extraordinär upplevelse.

 

I egenskap av officiell bilpartner till UEFA Champions League och tillverkare av världens mest sålda elbil, kommer Nissan att ställa över 100 elbilar till förfogande för UEFA och dess sponsorer. Bilarna kommer att användas för att transportera gäster och funktionärer under upptakten till finalen i Berlin. Dessutom låter Nissan installera 129 laddstolpar för elbilar runt Tegel International Airport, olika hotell i staden och vid Olympiastadion. Flera av dessa stationer kommer att överlämnas till staden efter evenemanget.

Bastien Schupp, Vice President, Marketing på Nissan Europe: "Finalen i Berlin kommer att markera höjdpunkten för Nissans första år av samarbete med UEFA Champions League. Detta partnerskap har gjort det möjligt för oss att visa upp vårt starka engagemang för eldrivna fordon och ge våra värdegrunder "Innovation" och "Exitement" ett konkret uttryck. Särskilt glad är jag att våra mycket goda relationer med UEFA gjort det möjligt för oss att med de laddstationer vi uppfört ge berlinarna något positivt och bestående. Dessa laddstationer utökar Nissans nätverk i Europa som redan tidigare var det största i Europa."

Vid UEFA Champions Festival i Berlin den 3-7 juni, kommer Nissan att anordna flera interaktiva aktiviteter för fotbollsfansen. Här kommer de t.ex. att kunna spela 2 mot 2 i Nissans interaktiva "Football Cage", testa sin förmåga i "Nissan Performance Maze" och återskapa fenomenala ögonblick i Nissan-ambassadörernas karriär i "Test Area".

Den energi som fansen alstrar vid UEFA Champions Festival kommer att omvandlas till motsvarande energimängd elektricitet. Denna kommer sedan att hjälpa till att föra UEFA Champions League-trofén till finalen på Olympiastadion. De deltagare som alstrar mest energi kommer att belönas med biljetter till finalen. På matchdagen får de dessutom en exklusiv möjlighet att i en specialdesignad Nissan e-NV200 följa den hett eftertraktade pokalen på dess färd från UEFA Champions Festival till fotbollsstadion.

Fotbollslegendaren Marco van Basten ansluter som Nissan-ambassadör för att bistå vid Nissans aktiviteter under UEFA Champions League-finalen. Marco, som själv varit med om att vinna den prestigefyllda turneringen två gånger under sin framgångsrika karriär, säger så här om Nissans upplevelseaktiviteter för fotbollsfansen: Det är fantastiskt att Nissan sätter fansen i centrum vid sina evenemang runt UEFA Champions League. Nissan bjuder fansen på flera aktiviteter och tävlingar som verkligen kommer att höja finaldagsatmosfären ytterligare." 

Under sitt första år som partner till UEFA Champions League, har Nissan i samarbete med organisationen tagit fram aktiviteter för fansen, t.ex. tävlingen "UEFA Champions League Goal of the Week", samt gett fans och partners en unik möjlighet att komma in och se bortalagens träningar dagen före match. 

Nissan är officiell fordonssponsor för UEFA Super Cup och UEFA Champions League globalt. Samarbetsavtalet omfattar säsongerna 2014/2015 till 2017/2018. Som officiell partner kommer Nissan att vara engagerade i Europas mest prestigefyllda fotbollsturnering för klubblag genom ett antal exklusiva produkter och tjänster. 

Nissan i Berlin - snabbfakta

  • Nissan ställer 100 elbilar till förfogande, däribland Nissan LEAF och e-NV200, under upptakten till den stora finalen
  • 129 laddningsstolpar för laddning av elbilar kommer att sättas upp, bl.a. vid Olympiastadion och Tegel-flygplatsen
  • Flera av dessa kommer att få stå kvar efter evenemanget och på så sätt förbättra infrastrukturen för elbilsbilisterna i Berlin
  • De nya laddstolparna ska läggas till de över 1.400 snabbladdningspunkter som Nissan redan installerat runt om i Europa - fler än någon annan biltillverkare satt upp.
  • Vid UEFA Champions Festival kommer fansen få möjlighet att själva alstra energi som sedan används för att föra UEFA-bucklan till arenan.
  • På finaldagen kommer en specialdesignad e-NV200 att transportera pokalen från festivalområdet till Olympiastadion.

Om Nissan i sportsammanhang

Samarbetet med UEFA Champions League - som är det största sponsoravtal som Nissan någonsin ingått - är ytterligare ett exempel på Nissans växande engagemang i globala sporter. Hit hör redan Nissans stolta sponsorskap av t.ex. OS och Paralympics i Rio 2016, Brasiliens olympiska och paralympiska delegationer, sponsringen av Colombias och Mexikos OS-trupper i sina respektive länder, de olympiska och paralympiska trupperna i Storbritannien, Orange Africa Cup of Nations 2013 och 2015, NCAA Football, Canadian Football League, företagspartnerskapet för Heisman Trust/Heisman Trophy och bilpartnerskapet för City Football Group. Nissan har också ett antal sportambassadörer, däribland de olympiska och paralympiska guldmedaljörerna Usain Bolt, Sir Chris Hoy och Richard Whitehead, de brasilianska olympierna Jovane Guissone och Vitor Felipe liksom fotbollsspelarna Andrés Iniesta, Thiago Silva, Yaya Touré och Max Meyer.