Tillbaka

NISSAN STAKAR UT VÄGEN FÖR TILLVÄXT I EUROPA

  • Crossovers, elbilar och teknik för självkörande bilar ingående delar i strategin
  • Det modernaste, mest sammanhängande och kraftfulla modellutbudet i Nissans historia
  • Investeringarna i FoU kommer att ytterligare flytta fram gränserna för innovationer

Nissan förstärkte idag sin strategi för tillväxt i Europa och stakade därmed ut en tydlig väg för hur man ska bli det mest eftertraktade asiatiska bilmärket. Crossovers, elbilar och teknik för självkörande bilar utgör centrala delar av denna satsning, och Nissan kommer fortsätta att försvara sitt försprång, och utöka det ytterligare, på dessa områden.

 

Under den senaste 12-månadersperioden har Nissan lanserat 12 nya modeller i Europa och sålt fler än 724 000 bilar.  Nissan har svarat upp mot den stigande efterfrågan på crossovers med nya modeller av Nissan Qashqai, Juke och X-Trail. Företaget har också utöka utbud av elbilar och med "NISMO" erbjuder spännande versioner.

Nissans starka engagemang för djärv design, hög kvalitet och teknik, tillgänglig för en stor kundgrupp, demonstreras här idag av den nya konceptbilen Sway - en fantastisk bil som kommer att definiera om småbilssegmentet.

"Vi har nu visat tillväxt 5 år i rad. Det är tydligt att vår strategi för att stärka Nissans varumärke, produkter och tjänster fungerar. Vi fortsätter att investera i vår starka produktionsnärvaro i Europa och är välpositionerade för tillväxt i Europa. Vi har fått se den bästa försäljningen i Europa någonsin - med en ökning med 50 % på fem år - liksom nya versioner av  Nissan Qashqai, Juke och X-Trail som stärkt Nissans ledande ställning på crossoversidan med en försäljning på över 410 000 bilar." Säger Paul Willcox, Chairman för Nissan i Europa.

Nissans närvaro med produktionsanläggningar i Europa fortsätter att ge näring åt företagets tillväxt och har gjort att Nissan kunnat öka sina marknadsandelar på över 65 % av de europeiska marknader där företaget är verksamt.

"Under det senaste verksamhetsåret har vi tillverkat fler än 675 000 Nissanbilar i Storbritannien, Spanien och Ryssland. Vi är en kraft att räkna med på de viktigaste marknaderna i Europa, något som klart framgår av våra försäljningssiffror." Säger Colin Lawther, SVP Manufacturing, Supply Chain Management and Purchasing i Europa. 

Nissans försäljningsframgångar och europeiska produktionsanläggningar har resulterat i prisbelönta produkter i snabbväxande segment, som elbilssegmentet där 15 000 LEAF såldes i Europa 2014. 2015 firar Nissan LEAF 5-årsjubileum och till nytillskotten i Nissans elbilsutbud hör en 7-sitsig version av e-NV200 samt en specialupplaga av LEAF. 

Nissan fortsätter att forma morgondagens mobilitet och investerar betydande summor i forskning och utveckling för att ta fram banbrytande teknik som ska nå ut till så många som möjligt. Företaget har föresatt sig att lansera självkörande bilar på marknaden 2020, med ett varierat utbud baserat på säkerhet och enkelhet.

Många av morgondagens innovationer kan Nissan redan idag erbjuda sina kunder, inte minst när det gäller Nissan-teknik, t.ex. Lane Departure Warnings, Distance Control Assist, Around View Monitor och Blind Spot Intervention.

"Under de senaste åren har vi helt omdefinierat vad Nissan betyder får våra kunder.

Vi har en succéartad historia med att tillhandahålla "det bästa för så många som möjligt" - och att vara först. Vårt prisbelönta crossover-segment, vårt utbud av elbilar och våra moduler för självkörande bilar -- Nissan Safety Shield och Around View Mirror - står redan i dag till buds för våra kunder". Avslutar Paul Willcox.