Tillbaka

2014 BLEV ETT REKORDÅR FÖR NISSAN GÄLLANDE FÖRSÄLJNING OCH MARKNADSANDEL I EUROPA

  • Betydande produktsatsning 2014 som kulminerar med 12 lanseringar på 12 månader 
  • Qashqai blir det bilmärke i England som snabbast når 2 miljoner tillverkade exemplar  
  • Nissan LEAF blir den mest populära elbilen någonsin när försäljningen toppar med 15 000 bilar 2014  
  • Nissan ZEOD RC skriver historia på Le Mans med ett varv på enbart eldrift  

Nissan meddelar att företaget nådde en marknadsandel för Europa på 4,0% 2014, en ökning med 0,3 punkter från marknadsandelen på 3,7% 2013. Nissans marknadsandel har ökat fem år i följd. Från 2,7% 2009 har den ökat med nästan 50% fram till 2014. Tillsammans med det nylanserade varumärket Datsun är marknadsandelen 4,1%. 

Nissan tillsammans med Datsun slog nytt rekord för försäljning i Europa med 724 613 bilar 2014, en ökning med 13,2% jämfört med försäljningen 2013. Försäljningen under december uppgick till 70 316 exemplar, en ökning med 28,8% jämfört med föregående år. Alla nya modeller under 2014 har tagit Nissans bilproduktion i Europa till nya rekordnivåer. Nu går företaget in i 2015 med det starkaste och bredaste modellutbudet någonsin.

Den europeiska försäljningen stöttas av Nissans lansering av 12 bilmodeller på lika många månader, bland annat två nya crossovers - X-Trail och Juke - och helt nya Pulsar. Den senare tillverkas i Barcelona och har tagit Nissan tillbaka in i C-segmentet.  

Nissan har också utökat serien av elbilar med lanseringen av 100% eldrivna transportbilen Nissan e-NV200. Bilen tillverkas på Nissans utbyggda fabrik i Barcelona.  Nissan leder utvecklingen inom viktiga, nya teknologier. Och 2015 presenteras fler nyheter när det gäller eldrivna och självgående bilar, som är framtidens transportteknik.

Viktiga höjdpunkter

Bästa försäljning och marknadsandel för Europa hittills med en ökning med 50% under fem år

12 nya modeller på 12 månader

Bästa försäljningen av elbilar hittills med 15 000 LEAF sålda och 2 300 exemplar av nya e-NV200 i Europa 2014

Försäljningen av crossovers överskrider 410 000 exemplar

Första varvet på Le Mans med enbart eldrift

Qashqai blir det bilmärke som snabbast når 2 miljoner exemplar av alla bilar tillverkade i England

Banbrytande Nissan Qashqai crossover fortsätter att gå stadigt framåt och 2014 valde mer än 240 000 kunder Qashqai för bilens design, effektivitet och avancerade teknologier såsom Safety Shield. Förra året rullade den två miljonte Qashqai av produktionsbandet på fabriken i Sunderland, England. Därmed blev denna Nissan-modell den engelsktillverkade bil som snabbast nådde upp till målet.

För tredje året i följd tillverkade Nissans fabrik i Sunderland mer än 500 000 bilar och befäste därmed sin position som Englands mest produktiva bilfabrik.

Så här kommenterade Guillaume Cartier, Nissans Senior Vice President Sales and Marketing Europe: "Nissans modellutbud är starkare, mer sammanhängande och mer spännande än någon gång tidigare i vår historia. Vi har överskridit alla gränser med 12 lanseringar på 12 månader.

Vi har lovat att ge våra kunder mer - mer valmöjligheter, mer värde samt mer innovativa och spännande produkter. 2014 lanserade vi e-NV200, vår andra elbil. Vi förstärkte vår serie av crossovers med nya X-Trail och nya Juke. Och vi gjorde namnet Nismo känt över hela världen." 

Nissan LEAF fortsätter att vara ledande inom elbilssegmentet globalt och har sålt mer än 15 000 bilar i Europa - mer än en 30% ökning jämfört med 2013. Över hela världen har nu LEAF-ägare kört svindlande en miljard kilometer sedan bilen lanserades 2010. Det är också den bil som ligger på första plats bland Nissans kunder med 97% som säger att de skulle rekommendera bilen. 

Investeringar för att stärka den lokala produktionen på Nissans viktigaste marknader har gett utdelning och Nissan har kunnat rapportera en ökad försäljning på årsbasis på 17% i England, 13% i Spanien och 19% i Ryssland tillsammans med nylanserade Datsun, som bidrog med 11 419 sålda bilar. Nissan har tagit marknadsandelar i mer än 65% av de europeiska marknaderna där bilmärket är representerat. Totalt sett är Nissan det asiatiska bilmärke som säljer näst bäst i Europa, och är nummer ett av de asiatiska bilmärkena på flera nyckelmarknader såsom England, Frankrike och Spanien.

Land 

Total försäljning 2014 

Total försäljning 2013 

%-ökning 

Ryssland

         173 429

         146 319

18,5%

Storbritannien

         149 877

         127 752

17,3%

Frankrike

           74 928

           64 900

15,5%

Tyskland

           65 627

           55 562

18,1%

Italien 

           53 246

           51 396

3,6%

Spanien

           44 006

           39 086

12,6%

Europa 

         724 613 

         639 849 

13,2% 

Nissan Nordic Europé (Sverige, Norge, Danmark, Finland samt Baltikum) nådde en marknadsandel på 4,4% under kalenderåret 2014. Jämfört med föregående år ökade försäljningen med cirka 5 700 bilar. 2013 var Nissans Nordic Europé marknadsandel 4,1%.

2014 var Nissans marknadsandel i Sverige 3,15%, vilket är en ökning med 6,4% från 2013. Nissans marknadsandel för personbilar var 2,63% (en ökning med 8,7% från 2013) och 6,9% för lätta transportbilar. Nästan 40 000 fler bilar registrerades i Sverige under 2014 jämfört med föregående år. När man tittar på personbilsstatistiken fortsätter Nissan Qashqai att vara svensk favorit.