Tillbaka

QASHQAI STÅR ÅTER IGEN I FRAMKANT MED EN NY EURO6-BENSINMOTOR

  • Qashqai får en ny DIG-T 163 turboladdad bensinmotor på 1,6 liter
  • Uppfyller de nya strikta utsläppskraven i EURO6
  • Bränsleförbrukning från 5,8 l/100 km CO₂ från 134 g/km
  • 0-100 km/h på 9,1 sekunder
  • Nya Xtronic-växellådan på 1,2 DIG-T-motorn
  • Försäljningsstart i november, pris från 209.900 kr

Nissan Qashqai kommer nu med en ny avancerad DIG-T 163-bensinmotor. Den nya 4-cylindriga turboladdade motorn på 1,6 liter uppfyller de strikta utsläppsreglerna i EURO6 och kombinerar snabb prestanda med låga CO2-utsläpp och en enastående bränsleekonomi.

Den nya avancerade turboladdade DIG-T 163-motorn är specialanpassad för Qashqai. Den nya motorn har en uteffekt på 163 hk (120 kW) vid 5 600 v/min och ett vridmoment på 240 Nm mellan 2 000 och 4 000 v/min. Dessa siffror framhäver Nissans filosofi och bevisar att man inte behöver större kapacitet för att ge snabb acceleration och hög flexibilitet vid växling.

Precis som alla motorer i nya Qashqai är DIG-T 163 utrustad med stopp/start-systemet. Det ger den mjuka, högkvalitativa körupplevelsen som Nissans kunder förväntar sig. En acceleration från 0-100 km/h på bara 9,1 sekunder gör den till den snabbaste Qashqai-modellen i serien. Topphastigheten ligger på 200 km/h.

Nya DIG-T 163-motorn har en imponerande bränsleförbrukning och låga utsläppsvärden. Den nya motorn har en låg bränsleförbrukning på 5,8 l/100 km vid en EU-körcykel för blandad körning och CO2-utsläppen ligger på 134 g/km för modeller utrustade med 16"- och 17"-däck, och på 138 g/km för modeller utrustade med 19"-däck.

Den nya DIG-T 163-motorn finns med framhjulsdrift och är utrustad med en 6-växlad manuell växellåda.

Bredaste urvalet någonsin för Qashqai-köpare

Nya DIG-T 163-motorn fullbordar Qashqai modellerna med bensinmotorer och placerar sig över 1,2 DIG-T. Denna 4-cylindriga motorn på 115 hk (85 kw) är utvecklad av Alliansen och är kraftfull, med snabbare acceleration och högre flexibilitet än många andra 1,6-liters sugmotorer.

Start/stopp-systemet kommer som standard och har många bränslesparande tekniska lösningar, bland annat en regenererad generator, optimerad utväxling och specialolja med låg viskositet.

För de som föredrar en automatlåda finns 1,2 DIG-T-motorn med Nissans avancerade Xtronic-växellåda. Xtronic är baserad på en steglös växellåda och har konstruerats för att kunna erbjuda en jämnare och mer naturlig körupplevelse.

Till skillnad från vanliga steglösa växellådor, efterliknar Qashqai Xtronic-växellåda en flerstegad automatväxellåda av traditionell typ, med stegvisa växlingar då man accelererar snabbt. I lägre hastigheter är utväxlingsförhållandena finjusterade för att ge jämna växlingar. Det här betyder att Xtronic-växellådan erbjuder det bästa av två världar, med superjämn kraftöverföring vid lägre belastning på motorn, och mer direktverkande prestanda vid snabba accelerationer.