Tillbaka

NYA NISSAN PULSAR I DETALJ

DESIGN- OCH TEKNOLOGI 

Attraktiv, rymlig och välutrustad. Nya Nissan PULSAR uppvisar de tre kvaliteter som definierar Nissans syn på design. Det går inte att ta miste på att PULSAR är medlem i Nissan-familjen, bilen har samma formspråk som märkets framgångsrika crossover- och B-segmentsutmanare.

Fronten på nya PULSAR kännetecknas av en markant grill och stötfångare som också återfinns på nya Nissan QASHQAI och X-TRAIL.

Genom att framhäva hjulhusen har Nissan skapat en bil med attityd. En linje, som löper från de främre hjulhusen till de typiska boomerangformade lyktorna i bakpartiet, ger bilen ett snyggt strömlinjeformat utseende.

Bakpartiet på nya PULSAR kombinerar form med funktion på ett optimalt sätt, helt i linje med Nissans tydliga designspråk. Lasthöjden är låg och praktisk tack vare att bakluckan gå ner i den bakre stötfångaren. Den kraftfulla känslan i front- och sidopartiet fortsätter mot bakpartiet via en välformad, låg stötfångare. PULSAR har ett rymligt bagageutrymme på hela 385 liter och med en bred öppning för att lättare kunna lasta i och ur. Baksätena kan också fällas ner till ett platt golv och ge ett lastutrymme på 1395 liter.

PULSAR är utrustad med praktiska detaljer, tilltalande design och bra materialval vilket uppfyller förväntningarna på en 5-dörrars halvkombi i C-segmentet. Tack vare ett brett axelavstånd (2 700 mm) och en smart placering av sätena har PULSAR det bästa benutrymmet i sin klass. Passagerare i baksätet har ett knäutrymme på 692 mm, en siffra som är mycket högre än genomsnitten i både C-segmentet och D-segmentet (562 mm respektive 585 mm).

För passagerarna i framsätet har Nissan skapat en miljö som kombinerar komfort med utmärkt sikt samt att armstöden är bredast i klassen med ett djupt stöd på 95 mm.

Att integrera teknologi utan att göra avkall på stil och användbarhet har alltid varit målet för Nissan. PULSARs instrumentpanel kombinerar enkelt Nissans senaste teknik och funktioner med en okomplicerad men sofistikerad stil.

Mittkonsolen ser ut att flyta ovanpå huvudinstrumentbrädan där NissanConnect samt värme- och ventilationsreglagen är placerad. Mittkonsollen är inramad av en blank pianosvart dekor som har formgetts för att vara så tydlig och intuitiv som möjlig, med en 5,8 tums skärm och en enkel växelspakspanel. En annan funktion som särskiljer PULSAR är den attraktiva "sandwich"-designen av instrumentbrädan, som integrerar en bred panel som sträcker sig från dörr till dörr.

Kombimätaren har också förbättrats för att vara lättare att använda. Den har fått en stor 5-tum Advanced Drive-Assist Display, som placerats mellan hastighetsmätaren och varvräknaren. Skärmen är lätt att anpassa för att antingen visa navigering gata för gata, råd och varningar eller data om bilens prestanda. Föraren kan även anpassa många av de elektroniska system, såsom blinkers, vindrutetorkare och dörrlås via Advanced Drive-Assist Display.

 

AVANCERAD TEKNIK

Med lanseringen av nya Pulsar tar Nissan ännu ett steg för att göra premium-teknologi tillgänglig för alla förare. Nya Pulsar, som har försetts med ett stort antal tillgängliga och intuitiva teknologier, erbjuder flera funktioner som inte tidigare funnits i klassen, exempelvis systemet för detektering av rörliga föremål. Pulsar sätter därmed nya standards när det gäller säkerhet, komfort och förarvänlig utrustning.

Pulsar visar att premium-funktioner inte längre enbart är reserverat för lyxmodeller. Från prisbelönta systemet Nissan Safety Shield till innovationer såsom Around View Monitor, Active Trace Control och Forward Emergency Braking och den senaste generationen av NissanConnect.

Around View Monitor (AVM)

Hjärtat i nya Pulsars teknikpaket är Nissans berömda Around View Monitor. Denna fantastiska innovation är det mest avancerade och omfattande systemet inom kategorin små och medelstora bilar. Det utgör plattformen för ett antal funktioner för ökad säkerhet, sikt och bekvämlighet i nya Pulsar.   

Genom att samla och kombinera bilder från de små kamerorna i kylargrillen, på bakluckan och i de båda sidobackspeglarna kan systemet skapa en 360 graders helikoptervy över området runt Pulsar som visas på den 5,8 tum stora Connect-skärmen för satellitnavigering och infotainment. Systemet använder ett avancerat dataprogram för att skapa helikopterbilden och intrycket är att kameran är placerad rakt ovanför bilen.

Helikopterbilden ger föraren en tydlig bild av eventuella hinder kring bilen och bilens position, vilket hjälper föraren att manövrera bilen säkert.

AVM-systemet slås på automatiskt när backväxeln läggs in. Det kan också aktiveras vid hastigheter upp till 10 km/h genom att föraren trycker på "kamera"-knappen på instrumentbrädan.

Systemet kan även visa video från en särskild kamera och kan fungera som en enkel backkamera, som ger effektiv vägledning på skärmen så att föraren kan styra bilen rätt vid backning.

Nissan Safety Shield

Med ett helt nätverk av säkerhetsfunktioner ger Nissan Safety Shield föraren av Pulsar utomordentligt skydd och suverän sikt. Nissan Safety Shield, som utvecklats och anpassats speciellt till Pulsar, omfattar följande teknologier:   

Detektering av rörliga föremål

Denna avancerade innovation, som är först i klassen, bygger vidare på  Around View Monitor och ger föraren en digital assistent som hjälper till att kontrollera om något är i rörelse och närmar sig när man backar sin Pulsar.  

Medan de flesta konventionella parkeringshjälpsystem endast varnar föraren för föremål som är i vägen avger systemet för detektering av rörliga föremål både en ljud- och ljussignal om någon eller något rör sig bakom bilen, t.ex. om ett barn närmar sig bakifrån när du backar.

AVM-kameran med sin konvexa lins sitter monterad på bakluckan och täcker en vinkel på över 180 grader vilket ger ett ojämförligt brett synfält bakom bilen. Kamerabilderna visas på NissanConnect-systemets 5,8 tum stora display.

Utöver att använda den multifunktionella backkameran kan systemet för detektering av rörliga föremål även läsa in data från Around View Monitors kamerorna på sidan och i fronten. Det gör att systemet kan bygga upp en 360 graders bild, som kan upptäcka rörliga föremål som gömmer sig vid sidan av eller framför bilen.

Nissan vet att avancerade system, till exempel sådan som erbjuds med Nissan Safety Shield, endast är till nytta om de fungerar bra tillsammans med föraren.  Därför kan föraren anpassa inställningarna på Nissan Safety Shield efter det egna behovet genom en knapp på instrumentbrädan eller via Connect-systemet. Via en knapp på instrumentbrädan kan föraren ställa in "allt på" eller "allt av". Om föraren emellertid bara vill slå av Filbytesvarnare-funktionen kan detta göras via en enkel meny på pekskärmen. Alla inställningar som föraren gör via NissanConnect-menyn kommer systemet ihåg inför framtida resor.

Dödvinkelvarnare

Nissans system för dödvinkelvarnare, som tidigare endast erbjöds till bilar i premiumklassen, använder sig av AVM:s vidvinkelkamera bak för att upptäcka eventuella fordon i den döda vinkeln på respektive sida av Pulsar. Om ett fordon detekteras i någon av döda vinklarna, tänds en diskret varningslampa. Om föraren använder blinkern för att byta fil och systemet har registrerat att ett annat fordon ligger i riskzonen, blinkar lampan och en varningssignal hörs.

Filbytesvarnare

Filbytesvarnaren känner av om bilen är på väg att lämna sitt körfält. Man kanske skulle kunna tro att man för denna funktion skulle behöva ett radarsystem eller en kamera monterad fram, men Pulsar använder sig faktiskt även här endast av den vidvinkliga AVM-kameran bak. Avancerade datoralgoritmer upptäcker även svaga vägmarkeringar och kan därmed avgöra om bilen är på väg att lämna sitt körfält utan att föraren använder blinkern. Om så sker varnas föraren och kan korrigera bilens position. På ett smart sätt reglerar systemet automatiskt sin känslighet på mindre landsvägar för att ta hänsyn till den speciella körstil som krävs här.

Självrengörande kamera  

En viktig komponent i Pulsars Safety Shield och Around View Monitor är en liten kamera placerad på bakluckan och som är riktad bakåt. Även om parkeringskameror inte är något nytt för Nissan - 2002 års Primera var den första bilen som introducerade tekniken i klassen - så har Pulsar några intelligenta lösningar i bakfickan. Eftersom tre av Pulsars Safety Shield-system (Rörelsedetektor, Filbytesvarnare och Dödvinkelvarnare) förlitar sig på att korrekt information levereras av kameran måste objektivet alltid vara helt rent - ingen lätt uppgift på en utrustning som är så exponerad för väder och vind.

För att lösa problemet med ett smutsigt objektiv har Pulsar försett med ett fantastiskt "tvätta och blås torrt"-system, som är både intelligent och helautomatiskt.

Genom att använda en programvara för bildbearbetning som kan bearbeta 15 miljoner pixlar per sekund upptäcker systemet när objektivet har blivit smutsigt och skickar en vattenstråle som sköljer bort smutsen. För att undvika att objektivet blir blött och drar till sig mer smuts skjuts en tryckluftstråle över objektivets yta. Det gör att objektivet torkar och säkerställer att kameran kan fortsätta visa klara, tydliga bilder på den 5,8 tum stora NissanConnect-skärmen. Systemet väljer automatiskt den bästa rengöringsmetoden och utnyttjar till exempel enbart luft för att ta bort lite damm eller enbart vatten för att ta bort regndroppar. På så sätt slösar inte systemet med vatten och energi och innehållet i behållarna varar längre.

Nödbromssystem  

Detta mycket avancerade system slår automatisk till bromsarna på Pulsar om systemet upptäcker att en kollision är oundviklig.

Genom att skanna vägen framför, med hjälp av radarsystemet som är integrerat i det lägre partiet av den främre stötfångaren, ger Nödbromssystemet hjälp på tre olika nivåer. Först varnas föraren med hjälp av en ljudsignal om avståndet till framförvarande fordon krymper. Om föraren inte reagerar på detta, inleds steg 2 där bilen själv påbörjar en inbromsning genom att delvis applicera bromsarna. Slutligen, om avståndet fortsätter att minska , appliceras bromsarna hårdare om detta är nödvändigt. Detta innovativa system har utvecklats för att helt undvika olyckor, men om olyckan trots detta inte kan undvikas medverkar systemet ändå till att skadeeffekterna vid kollisionen minskas.

NissanConnect 

Både Around View Monitor och Nissan Safety Shield har lagts in i Pulsars NissanConnect tissammans med satellitnavigering, Bluetooth och ljudsystem. Systemet utnyttjar en 5,8 tum stor pekskärm och omfattar även integrering av smartphone som ger tillgång till en ständigt växande lista av appar via Pulsars display. Med appar som Google, Facebook, Trip Advisor och Eurosports kan Pulsar navigera utan problem i staden och hålla föraren uppdaterad när det gäller de senaste nyheterna från sportkanaler och sociala medier. Systemet innefattar Bluetooth audiostreaming och integrering av mobiltelefonen liksom AUX-IN- och USB-ingångar samt DAB-radio.

LED-strålkastare 

De nya LED-strålkastarna hjälper Pulsar att lysa vackrast av konkurrenterna i klassen. Pulsars LED-strålkastare, som är standard på Tekna-modellerna och finns som tillval till Acenta, använder full LED-effekt på halvljuset och halogenglödlampor som ger extra ljusstyrka på heljuset.

I enlighet med Nissans önskan att leverera användbar teknik är utnyttjandet av LED istället för Xenon mer än bara en gimmick. LED-strålkastare ger ett vitare, skarpare ljus och är bara hälften så effektkrävande som Xenon-glödlampor. Dessutom innehåller ljuset  liknande färger som solljuset, vilket ger bättre sikt i mörker. De karaktäristiska LED-strålkastarna är en unik signatur för Nissan-familjen och introducerades först på nya Qashqai och X-Trail.

Active Trace Control - Aktiv spårkontroll

För att ytterligare förhöja körupplevelsen har Pulsar även Nissans Active Trace Control (aktiv spårkontroll). Det intelligenta systemet övervakar bilens beteende och spår, och utför en diskret inbromsning på individuella hjul för att kopiera effekten av en differentialbromsning. Resultatet blir en mjuk kurvtagning och ett enastående grepp vid acceleration ut ur kurvorna.

Effektiva och kraftfulla drivlinor

I linje med Nissans strävan att ge sina kunder innovativ teknik och sänkta kostnader levererar Pulsars turboladdade motorer den perfekta kombinationen av prestanda och effektivitet. DIG-T bensinmotorn på 1,2 liter producerar, trots den kompakta storleken, en effekt på hela 115 hk, medan dCi-motorn på 1,5 liter ger 110hk och ett vridmoment på 260Nm. En ännu kraftigare turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 190 hk kommer att lanseras i början av 2015 och öka Pulsars attraktion för en ännu bredare kundkrets. Båda motoralternativen, som finns tillgängliga vid lanseringen, är utrustade med Stop/Start som standard, vilket bidrar till sänkta CO2-utsläpp och ökad bränsleeffektivitet.

DIG-T 115 (115 hk / 85kW) 

Den fyrcylindriga DIG-T 115 motorn är en av de mest avancerade inom C-segmentet och visar att det inte krävs stor kapacitet för att leverera kraftfull prestanda. Den Alliance-utvecklade motorn, som har anpassats speciellt för Pulsar, levererar 115 hk vid 4500 vpm - siffror som lämnar många 1,6-liters sugmotorer i skuggan.

Bensindrivna Pulsar ger snabb acceleration och en hög flexibilitet vid växling med en kombination av höga vridmoment på 190 Nm redan vid 2 000 v/min. En 6-växlad manuell växellåda gör att DIG-T 115 kan accelerera från 0-100 km/h på 10,7 sekunder.

Precis lika imponerande är DIG-T 115:s bränsleekonomi och CO2-utsläpp. Med en bränsleförbrukning på 5,0 l/100 km vid blandad körning, och utsläpp på 117 g/km ger  Pulsars instegsversion en effektiv och ekonomisk motor för alla.

Med en 6-växlad manuell växellåda levererar denna avancerade turboladdade motor 115 hk (85kW) och ett vridmoment på 190Nm. Trots den begränsade storleken är 1,2-liters motorn riktigt pigg med snabbare acceleration och större flexibilitet än 1,6 liters sugmotorer.

DIG-T 115 är utrustad med Start/Stopp vid tomgång som standard och har en rad bränslesparande teknologier, bland annat en regenerativ värmeväxlare, optimerat växlingsförhållande och speciella lågviskositetsoljor.

dCi 110 (110 hk / 81kW) 

Pulsars dieselmodell är utformad med en fyrcylindrig 1,5-liters dCi-turbodiesel. Denna enhet på 110 hk är utvecklad av Renault-Nissan Alliance och den släpper endast ut 94 g/km CO₂. Den erbjuder även en bränsleförbrukning vid blandad körning på låga 3,6 l/100 km.

dCi 110, som är den sjätte generationen, är mjukare, effektivare och mer förfinad än tidigare versioner. Stora förändringar på inre motordelar ger en tystare drift och mindre vibration samtidigt som enhetens totalvikt har minskat tack vare nya lättviktskomponenter.

Motorn, som anpassats speciellt för Pulsar, har försett med ett antal avancerade bränslebesparande funktioner, bland annat Start/Stopp vid tomgång som standard. Mycket fokus har lagts på att minska ljud och vibrationer under processen, så att bilen startar jämnt och tyst.

Nissan har också arbetat intensivt med att öka användbarheten med Pulsars Start/Stopp-system genom att förfina logiken bakom styrningen av processen. Om föraren till exempel vrider ratten kraftigt vid stillastående, så förutser Start/Stopp-systemet att gaspedalen snart kommer att tryckas ner och startar motorn.

Växellådor och dynamik 

Nya Pulsar är utrustad med en 6-växlad manuell växellåda som standard. Växellådan är utvecklad för att motsvara de krav som ställs av europeiska förare och har därför lågfriktionskablar och vibrationsdämpare via pendel för att ge exakta växlingar.

Kunder som vill ha DIG-T 115 får inom kort även möjlighet att välja till den avancerade Xtronic-växellådan.

Nya Pulsar har ett chassi som utvecklats för att ge utmärkta köregenskaper och en jämn, komfortabel gång. Med MacPherson fjäderben fram och en kompakt  torsionaxel bak har upphängningssystemet anpassats speciellt efter europeiska förares krav.

Rikligt utrustad serie

Under de senaste åren har Nissan höjt förväntningarna och standardnivån inom samtliga segment där företaget är med och konkurrerar om kunderna. Med lanseringen av nya Pulsar sätter man ett nytt riktmärke inom C-segmentet och inför ett stort antal avancerade funktioner som standard. Vid lanseringen består serien av det välkända systemet på tre nivåer (Visia, Acenta och Tekna), där samtliga tre modeller erbjuder eluppvärmda framsäten, klimatanläggning, Start/Stopp-system, sex luftkuddar och Bluetooth-anslutning.

Mellanmodellen Acenta erbjuder också lättmetallfälgar, klimatanläggning med 2-zons kontroll, dimljus, nödbromssystem samt ratt och växelspaksknopp i läder.

Till Acenta-modellerna finns även möjlighet att välja till Nissans utökade navigerings- och kommunikationssystem via Connect-pekskärm samt LED-strålkastare, automatisk avbländning av helljus, automatiska vindrutetorkare, automatisk dimmande backspegel samt Nissan Intelligent Key med startknapp. Kunder som väljer Pulsar med Acenta-utrustning kan också beställa 17 tum lättmetallfälgar och insynsskyddade fönster som tillval.

Toppmodellerna Tekna är utrustade med Nissan Safety Shield, NissanConnect, Around View Monitor, 17 tum lättmetallfälgar och LED-strålkastare med signatur som standard. Lädersäten finns som tillval. 

Utrustning och specifikationer kan variera mellan olika länder.

Produktion

Nya Pulsar är en del av Nissans produktionsstrategi för Europa och kommer att monteras på företagets fabrik i Barcelona. De avancerade produktionsanläggningarna i Spanien ägs av NMISA (Nissan Motor Iberica SA). Fabriken, som täcker en yta på över  517 000 kvm, producerade 131 900 fordon under 2013 och sysselsätter idag cirka 3 500 anställda.

Barcelona är också basen för ett antal andra Nissan-anläggningar, bland annat en avdelning inom Nissan Technical Centre Europe (NTCE) samt en forsknings- och utvecklingsavdelning för fordon och dieselmotorer.

Förutom nya Pulsar tillverkar man där även samtliga versioner av NV200 avsedda för den europeiska marknaden liksom Pathfinder, Navara och e-NV200. Fabriken i Barcelona, som öppnades 1983, var den första bilfabriken som Nissan anlade i Europa.