Tillbaka

DET BÄSTA AV DE BÄSTA

Ta de bästa delarna från två prisbelönta bilar, lägg till lite Nissan know-how och resultatet blir en bil som helt förändrar spelreglerna

• e-NV200 för in Nissans globala ledarskap inom EV-branschen till transportbilsmarknaden
• e-NV200 förenar klassledande lastkapacitet med ...
 prisbelönad noll-utsläppsteknologi
 40% lägre servicekostnader och upp till fyra gånger billigare när det gäller bränsle jämfört med dieselbilar och resultatet är en praktisk och hållbar bil för distribution i stan
• De viktigaste fördelarna är:
 Vibrationsfri, utsläppsfri, bullerfri drivlina
 Räckvidd på hela 170 km, maxhastighet 120 km/h
 Tillverkad i Europa, finns som transportbil eller 5-sitsig personbil

Nissans noll-utsläppsrevolution har nått fram till en ny, viktig fas med lanseringen av e-NV200, företagets andra 100% eldrivna bil.

e-NV200, som lanseras vid en tidpunkt då luftkvaliteten i storstäderna diskuteras livligt, lovar avgasfri drift tack vare en avancerad batteridriven elmotor. Som kommersiellt fordon kommer e-NV200 att köras i stadsmiljö dag och natt, som transportbil eller taxi, och kommer att spela en viktig roll för att minska utsläppen och förbättra luftkvaliteten.

e-NV200 släpper inte ut några avgaser alls, och kommer därför att få en extremt stor betydelse för NOx-nivån i stadsmiljön. Dessutom ger elmotorn inte heller ifrån sig något ljud. Den växlingsfria drivlinan gör att föraren blir mindre stressad och kan framföra bilen lugnare och säkrare.

Nissan e-NV200 förenar den prisbelönta drivlinan från Nissan LEAF, Årets Bil 2011, med det bästa lastutrymmet i klassen och många praktiska detaljer hämtade från Nissan NV200, vinnare av det internationella priset Årets Transportbil 2010.

Men e-NV200 är mer än bara en förvandling av en redan befintlig konventionellt driven bil.

För att skapa den första helt eldrivna transportbilen har Nissan gjort betydande tekniska och designmässiga förändringar av NV200 för dess nya roll. Även fast e-NV200 har utnyttjat ett antal element från LEAF och NV200 är 30% av bilens komponenter helt unika. Bilen har fått ny design, nyutvecklat chassi, förändrad interiör, ett nytt batteripaket och ett bromssystem med högre regenerativ kapacitet.

Resultatet är en bilmodell med noll utsläpp som kan ge ett väsentligt bidrag inte bara till framtida mobilitet, utan till affärsmodellen för alla företag som använder små transportbilar för godstransport, persontransport eller som taxi. Förutom att e-NV200 är rolig att köra är den också kostnadseffektiv att äga. Dessutom ska man komma ihåg att bilens miljövänliga egenskaper kommer att vara en stor fördel för alla företag som står i begrepp att investera i en ny bil.

Efter ett omfattande och grundligt testprogram, som bland annat innebar att välkända globala företag fick utnyttja prototyper i den dagliga verksamheten för att ge feedback på bilens funktion, är e-NV200 nu klar för att lanseras på marknaden.

När försäljningen startar i juni kommer e-NV200 att finnas både som en kompakt, men rymlig och praktisk, transportbil och som en 5-sitsig personbil. Personbilen finns i två versioner, Combi och Evalia. Transportbilsversionen har en lastvolym på 4,2m3 och kan lasta två standard Euro-pallar. In- och urlastning sker enkelt via skjutbara dörrar på båda sidorna eller via de breda bakdörrarna. Bakdörrarna kan ersättas med en topphängd baklucka.

Driftskostnaderna är högsta prioritet för de flesta transportföretag och e-NV200 har utvecklats just för att bidra till mer ekonomiska transporter. Planerade underhållskostnader är 40% lägre och utan motorolja, drivrem, växellåda och koppling är det mindre som måste kontrolleras och bytas ut. Bränslekostnaderna är väsentligt mindre, då dieseln kostar tre eller fyra gånger så mycket som elektricitet för en körsträcka på 100 km.

Under det kommande året lanseras också en taxiversion av e-NV200 på marknaden. Den är framtagen för att uppfylla specifika och ständigt varierande bestämmelser för olika städer. Den första europeiska staden
som kommer att utnyttja e-NV200 i sin taxi-flotta är Barcelona i Spanien. Barcelona är också den stad där e-NV200 tillverkas. 

Faktum är att tillverkningen av e-NV200 för försäljning över hela världen sker enbart på fabriken i Barcelona. Där kommer den att tillverkas tillsammans med NV200, som båda använder litiumjonbattericeller som tillverkas på Nissans batterifabrik i Sunderland i England. Själva batteripaketen tillverkas i Barcelona och har fått en unik design utformad just för e-NV200. 

Nissan e-NV200 är perfekt anpassad för yrkestrafik i Europas storstäder. Den har en NEDC-räckvidd på 170 km - avsevärt mer än den genomsnittliga sträckan på 100 km som 70 procent av transportföretages transportbilar tillryggalägger dagligen. I Europa tillryggalägger 35 procent av den här kategorin av transportbilar aldrig mer än 120 km dagligen.

Bilen har dessutom en lastvolym på på hela 4,2 m3, lika mycket som hos NV200. Lastkapaciteten är 640 kg.

Batteriet kan laddas över natten på åtta timmar med en enfas 3,3 kW-laddare på 16-ampere - perfekt om e-NV200 inte är i drift dygnet runt - men laddningstiden kan kortas ner till bara fyra timmar med en 6,6kW/32-ampere laddare (tillval).

Ett annat alternativ är att utnyttja en CHAdeMO DC 50 kW-snabbladdare, som kan ladda batteriet upp till 80 procent på bara 30 minuter eller mindre om batteriet inte är helt tomt. Det innebär till exempel att e-NV200 kan laddas samtidigt som man lastar på varor för nästa leverans.

Fler än 1 100 CHAdeMO-snabbladdare har installerats runt om i Europa. Men förmodligen kommer många företag, som tar in e-NV200 i sin vagnpark, att installera egna snabbladdare på företagets anläggning. Taxiföretag, såsom Taxi Electric i Nederländerna och C&C Taxis i England, har installerat snabbladdare på sina taxistationer för att öka tillgängligheten.

"De tekniska förändringar som vi har genomfört har lett fram till mer än bara en bra eldriven transportbil ... vi har utvecklat en fantastisk transportbil oavsett vilket drivmedel som används. Förarna kommer att längta efter att sätta sig bakom ratten i e-NV200. Inte bara för att den inte släpper ut några avgaser, utan också för att den är så rolig att köra. Körkomforten, accelerationen, finesserna och användarvänligheten - allt är långt bättre än vad man är van vid", säger Guillaume Carter, senior vice president, Sales and Marketing for Nissan Europe.

"Förändringens vindar blåser," säger Jean-Pierre Diernaz, Director of Electric Vehicles for Nissan Europe. "De europeiska städerna inför allt strängare restriktioner när det gäller bilarnas utsläpp. London har redan en skattebelagd miljözon, som baseras på utsläpp och stadens borgmästare planerar att införa en Ultra Low Emission Zone år 2020.

"I Paris har man i år stoppat biltrafik i centrum för att minska luftföroreningarna. Noggranna undersökningar genomförs för användandet av diesel som drivmedel, eftersom dieseldrivna bilar ger stora utsläpp av NOx och partiklar.

Den ökande försäljningen av Nissan LEAF visar att det nu är dags för bilar med nollutsläpp. Nissan e-NV200 leder oss in på ett helt annat marknadssegment och kommer att befästa vår position som världsledande inom elbilsteknologin.

Vi tror att e-NV200 kommer att innebära stora förändringar när det gäller utvecklingen av lätta transportbilar och taxibilar och den kommer definitivt att förändra miljön i våra städer. Alla de 200 000 transportbilar, som säljs varje år och som aldrig under deras livstid kommer att färdas längre än 100 km per dag, kan ersättas av e-NV200 och behöver aldrig mer stanna för att tanka under en hel arbetsdag. Detta enkla faktum, tillsammans med låga driftskostnader, hög kapacitet och hög komfort, gör detta till en bil som verkligen kommer att förändra spelreglerna för transportbilsbranschen", tillägger Diernaz.