Tillbaka

PRISERNA ÄR NU FASTSTÄLLDA FÖR NISSAN E-NV200 SOM KOMBINERAR DET BÄSTA AV LEAF OCH NV-200

  • Frånpriset för transportbilen e-NV 200 är 250550 kr (exkl. moms) och för personbilsvarianten Evalia 305688 kr samt Combi-5 294938 kr
  • Noll utsläpp under färd, raffinerad elegans som är bäst i klassen och låga driftkostnader
  • Nissan e-NV200 förenar den 100 % elektriska drivlinan hos Nissan LEAF med den klassledande lastkapaciteten hos NV200

e-NV200 lanseras nu i Sverige och kommer både som transportbil och en 5-sitsig personbil. Försäljningsstart är i september och frånpriset för transportbilen är 250 550 kr (exkl. moms) och för personbilsvarianten, den mycket välutrustade e-NV200 Evalia, är frånpris 305 688 kr samt Combi-5 294 938 kr (efter 40 000 kr i supermiljöbilspremien).

 

Nissan fortsätter att behålla positionen som ledande inom elbilssektorn med lanseringen av Nissan e-NV200. Bilen erbjuder, inom transportbilssektorn, helt ny avancerad teknik med noll utsläpp under färd och extremt låga driftkostnader. Tillsammans med Nissan LEAF, världens mest sålda elbil, blir Nissan den första biltillverkaren med två 100 % eldrivna bilar i sitt globala modellprogram.

När försäljningen av e-NV200 startar under september kommer bilen att finnas både som transportbil och 5-sitsig personbil. Även om e-NV200 framför allt är avsedd som företagsbil kommer den också att locka privatkunder med behov av många sittplatser och stor lastvolym. e-NV200s bekräftade NEDC-körsträcka på 170km är betydligt längre än den genomsnittliga körsträckan på 100km som körs dagligen med den här typen av transportbilar. Lastkapacitet och lastutrymmet är samma som hos Nissan NV200.

Batteriet laddas över natten med en intern 3.3 kW-laddare och en 16-amp säkring, men kan minskas ner till fyra timmar när bilen är utrustad med en 6.6 kW-laddare med en 32-amp säkring. En speciell CHAdeMO DC 50 kW snabbladdare kan ladda batteriet från 0 till 80 % på bara 30 minuter. Mer än 1000 offentliga CHAdeMO snabbladdare har nu installerats över hela Europa. Dessutom har många företag installerat egna snabbladdare på sina anläggningar för att underlätta laddningen.

Genom att utnyttja de bästa fördelarna från två prisbelönta modeller - Nissan LEAF, World Car of the Year 2013, och Nissan NV200, International Van of the Year - är nu e-NV200 redo att helt förändra synen på lätta transportbilar.

 

Den 100 % eldrivna och kraftfulla drivlinan i e-NV200 är baserad på samma drivlina som används i Nissan LEAF. Tillsammans med NV200s lastvolym, som är ledande i klassen, har man skapat en praktisk och flexibel bil med hög lastkapacitet för både gods och passagerare och som inte förorenar miljön med avgaser eller buller.  

Ett omfattande test har genomförts i Japan och Europa med förproduktionsmodeller med välkända internationella företag, bland annat FedEx, Coca-Cola, DHL, IKEA, British Gas och den statliga japanska Posten, i syfte att testa om e-NV200 kan ingå i företagens fordonsflotta. Återkoppling från företagen och deras förare har sedan använts för att finjustera e-NV200 och göra den ännu bättre.  E-NV200 byggs i Barcelona, Spanien - Nissan största LCV-fabrik.

Tillverkning av e-NV200, för hela världen sker i Barcelona, Spanien

Med en låg och central tyngdpunkt får e-NV200 exceptionellt bra vägegenskaper. Samtidigt innebär det omedelbara vridmomentet, som är typiskt för en elbil, att den batteridrivna versionen accelererar snabbare.

En annan förändring är ett nytt bromssystem med högre regenerativ kapacitet. Systemet utnyttjar bilens inbromsningar som används flitigt i stadstrafik och regenererar energi tillbaka till batteriet. Hjälp vid start i backe finns som standard och ser till att bilen står stilla i två sekunder efter att föraren lättat på bromspedalen och underlätta en jämn start.