Tillbaka

NYA JUKE I DETALJ

Design

Djärv design har alltid varit skillnaden mellan Juke och konkurrenterna. En blandning av tuff crossoverstil och sportiga linjer har gjort Juke till en ikon inom designkonsten.

 

En radikal förändring av proportionerna skulle underminera Jukes typiska utseende, men Nissans designteam har ändå lyckats genomföra betydande förändringar och förbättringar av bilens design och samtidigt bevarat och förstärkt Jukes välkända och ansedda crossover-DNA.

 

I fronten har de övre lamporna fått en ny design, som anpassats till Nissans typiska "bumerang"-form. LED-teknik ger dubbel ljusintensitet och lamporna är tända även i dagsljus. Strålkastarna finns nu även i med Xenon-lampor för bättre sikt och har även försetts med nya kåpor som skyddar glaset. Fronten har fått en ny och kraftfull, V-formad grill, där de nedre delarna har fått ett tuffare utseende med en ny list under stötfångaren. 

Sidobackspeglarna har fått ett nytt utseende med LED-blinkers och kameror för Around View Monitor, när denna teknologi ingår. 

De bakre stötfångarna har fått en mer aggressiv form, för att passa ihop med de "bumerang"-formade baklyktorna. Baklyktorna är utrustade med LED-teknik för att ge Juke ett mer karaktäristiskt utseende i mörker.

Den nya färgpaletten har nu utökats till tio färger och där ingår bland annat tre nya lacker: Sunlight Yellow metallic, Ink Blue metallic och Solid Red.

Ett brett sortiment av lättmetallfälgar fullbordar det nya utseendet. Bland 16" lättmetallfälgar som standard på Visia-modellerna (instegsmodellerna) och olika typer av 17" och 18" lättmetallfälgar till Acenta- och Tekna-versionerna. En ny 18" lättmetallfälg med färgade inlägg kommer också att finnas, för att ge ägarna möjlighet att sätta sin personliga prägel på bilen.

Nissan Design Studio

Att skapa sin personliga bil har blivit en väsentlig del av att äga nya Juke tack vare anpassningspaketen i Nissan Design Studio. Anpassningspaketen ger dig möjlighet att sätta din egen profil på den nya modellen, med hjälp av en hel mängd färger och finesser för att skräddarsy utseendet både invändigt och utvändigt.

I standardversionen av nya Juke har interiören fått en elegant grå färgton, som ger en cool och teknisk känsla. Men nu har Nissans designers hittat på nya sätt att göra interiören djärvare och mer dynamisk. De helt nya anpassningspaketen för interiören som erbjuds i Nissan Design Studio gör det möjligt att skapa partier i starkt lysande färger - man kan välja mellan vitt, svart och även skarpt gult - på mittkonsolen, dekorlister på dörrarna och även i sömmarna på växelspaksknoppen, ratten, sätena och den läderklädda kåpan över instrumentpanelen. Beroende på modell finns det två typer av textilier för sätesklädseln - comfort och sport - och lädersäten för toppversionerna.

För att bevara Jukes designposition som en av de mest karaktäristiska bilarna som man ser på vägarna, består exteriörpaketet av tre olika, nya färger (vitt, svart och gult) med möjlighet att anpassa allt från backspegelkåpor och strålkastarlister till dekorlister på främre och bakre stötfångare i matchande färger.

Men Nissan Design Studio ger inte bara extremt många möjligheter att sätta sin egen stil på Juke både invändigt och utvändigt. Nu finns det också ett stort antal alternativa tillval för att sätta sin egen profil på lättmetallfälgarna. Med nya Jukes senaste färgpalett med vitt, svart och gult kan man anpassa 18-tums lättmetallfälgarna så att de matchar de övriga spännande nya stylingalternativen.

Praktiska funktioner

Bagageutrymmet har också omarbetats på de tvåhjulsdrivna modellerna och lastutrymmet har utökats med hela 40%. Lastkapaciteten är nu 354 liter, bäst i klassen. Till skillnad från konkurrerande bilmärken kan du få plats med både en stor och en mellanstor resväska i bagageutrymmet. Och utrymmet är så djupt och brett att du kan få plats med en barnvagn.

Lastutrymmet har också blivit ännu mer praktiskt genom att baksätet kan fällas ner helt, så att du får en plan yta där du enkelt kan lasta in stora föremål. Dessutom har bagageutrymmet försetts med ett golv som kan ställas in i två olika höjdlägen som gör utrymmet ännu mer flexibelt. 

Ett extra tillval för ägare av Tekna-versioner öppnar upp en helt ny värld - bokstavligt talat. Ett stort glastak gör att man kan låta dagsljuset flöda in i bilen och man kan även öppna det för att släppa in frisk luft. När glastaket öppnas skjuts taket upp över den bakre delen av glastaket så att takhöjden inne i bilen är intakt. Glastaket, som täcker två tredjedelar av takytan, är 964 mm brett och 837 mm långt. Den öppningsbara delen, som är 693 mm brett och 301 mm långt, ger luftig känsla i kupén.

Nya NissanConnect

Liksom övriga modeller i Nissans crossover-familj har Juke utrustats med den senaste generationen av NissanConnect. Systemet erbjuder nu anslutning av smartphone med tillgång till ett stort antal appar från sociala medier till underhållning, bland annat internet-radio, via en 5,8-tum stor pekskärm. Det senaste satellitnavigeringssystemet är integrerat med Google Online Search. Denna applikation erbjuder den allra senaste informationen om intressanta platser, bland annat bensinstationer, hotell, och restauranger. Alla dessa platser kan hittas handsfree via Googles röststyrning och kategoriseras efter avstånd och kundranking.

Send-to-car är en funktion som gör att man kan planera en resa hemma och skicka instruktioner till Nissan Connect-systemet i bilen genom att bara trycka på en knapp. Systemet består av såväl Bluetooth och integrering av mobiltelefon som AUX-ingång och USB-port.

När skärmen inte är i ifotainment-läge kan den utnyttjas som skärm för den senaste versionen av Nissans banbrytande Around View Monitor-system, som ger en fullständig helikoptervy på 360 grader i realtid över hela bilen, så att föraren kan manövrera så säkert och enkelt som möjligt.

Nyhet för Juke - Nissan Safety Shield

Nissans ambition att tillverka så säkra bilar som möjligt tar ännu ett steg framåt i och med att man nu lanserar företagets ansedda Safety Shield-system för samtliga versioner av nya Juke. Nissan Safety Shield, som är standard i Tekna-versionerna, förenar Around View Monitor-systemets kameror med avancerad elektronik och dataprogram för att erbjuda en hel rad olika säkerhetsfunktioner.

I Nissan Safety Shield-tekniken för nya Juke ingår följande:

  • Filbytesvarnare (Lane Departure Warning)

En utmärkt finess för flerfiliga vägar är Lane Departure Warning som kan känna av om bilen är på väg att lämna sitt körfält. Tack vare ett avancerat dataprogram kan systemet detektera även svaga vägmarkeringar och avgöra om bilen är på väg att lämna sitt körfält. Om så är fallet, och blinkern inte används, varnas föraren om att en korrigering av kursen behövs.

  • Dödvinkelvarnare (Blind Spot Warning)

Detta Nissan-system använder sig av Around View Monitor-kameran bak för att upptäcka eventuella fordon i den döda vinkeln på respektive sida av Juke. Om ett fordon detekteras i den döda vinkeln, tänds en diskret varningslampa i sidobackspegeln på den aktuella sidan. Om föraren använder blinkern för att byta fil och systemet har registrerat att ett annat fordon ligger i riskzonen, blinkar lampan och en varningssignal hörs.

  • Rörelsedetektor (Moving Object Detection)

Juke kan fås med parkeringssensor, både fram och bak, som med hjälp av ljudsignaler och visning på kombiinstrumentet kan varna föraren. Utöver denna funktion erbjuder Juke dessutom en förbättrad version av den nuvarande modellens parkeringshjälp i form av Around View Monitors helikoptervy. När bilen står stilla och något rör sig inom de områden som täcks av de 4 kamerorna, avger systemet en varningssignal och markerar det område där ett rörligt föremål har detekterats. AVM-kameran med sitt fish-eye-objektiv sitter monterad på bakluckan och täcker en vid vinkel på över 180 grader vilket ger ett ojämförligt brett synfält bakom bilen. Kamerabilderna visas på Nissan Connect-systemets nya, nu hela 7 tum stora display.

DRIVLINOR

Nya Juke finns med fem olika typer av motorer, tre av dessa är samma som tidigare: 1,6 liter 94 hk, 1,6 liter CVT 117 hk och den nyligen lanserade och mycket lovprisade 1,5 liter dCi 110 hk. Dessutom har två helt nya bensinmotorer tillkommit.

Den Alliance-utvecklade 1,2-liters DIG-T-bensinmotorn, som erbjuds som tillval för att ersätta den utgående 1,6-liters motorn på 117 hk, är en avancerad turboladdad direktinsprutningsmotor som levererar 115 hk (85kW) och ett vridmoment på 190 Nm.

Trots den kompakta storleken ger den turboladdade 1,2-litersmotorn (1197 cc) ett rejält tryck med snabbare acceleration och större vridmoment (190 NM) och därmed större flexibilitet än den utgående 1,6-liters sugmotorn.

Tack vare den nya, lättare konstruktionen, sex växlar, automatisk Stop/Start-funktion som standard och högre  bränsleeffektivitet är motorn i nya Juke renare och mer ekonomisk. 1,2 DIG-T-motorn har CO2-utsläpp på 129g/km och bränsleförbrukningen är 5,6 l/100km.

Trenden är att minska storleken på motorerna och Nissan har förbättrat den nuvarande 1,6 DIG-T-bensinmotorn ytterligare för att leverera mer vridmoment i lågvarvsområdet under 2000 varv per minut. Den ger 190 hk (140kW) och uppfyller redan Euro6-normerna med CO2-utsläpp på 139g/km för 2WD-versionerna. Bland de nya funktionerna kan nämnas högre förbränningsgrad (ökat från 9,5 till 10,5:1), förbättrad lågfriktionsteknologi och kyld avgasåtercirkulation.

Nya Juke 1,6 DIG-T finns både med sexväxlad manuell växellåda och nya XTronic-växellådan för avancerad fyrhjulsdrift.

CHASSI

Liksom tidigare kan kunderna välja en 4-hjulsdriven Juke med Nissans ALL-MODE 4x4-i transmission. Systemet, som utnyttjar Nissan ansedda Torque Vectoring System (TVS) förhindrar understyrning och förbättrar dragkraften, finns i versionen med 1.6 DIG-T XTronic drivlina.

Vridmomentet kan dels fördelas mellan fram- och bakaxel upp till max 50/50, dels fördelas från sida till sida på bakaxeln. Informationen som samlas in från olika källor (mäter hjulrotation, styrvinkel, girningsgrad och lateral-G) tolkas för att kunna förutse förarens intentioner.

Kurvtagningsförmågan förbättras genom att vridmomentet på utsidan av bakhjulet ökas och på så sätt minskas understyrningen. Systemet följer snabbt och exakt med när föraren ändrar riktning på bilen, oavsett om det gäller kurvtagning eller snabba filbyten. Vid kurvtagning ökar systemet kraften på det yttre hjulet genom att öka girningskraften på bilen åt vänster eller höger för att hjälpa bilen att bibehålla kursriktningen.

VÄRDE OCH UTRUSTNINGF

Som standard på samtliga modeller finns LED-varselljus, CD-radio med AUX-IN-uttag, växlingsindikator för att uppnå en effektivare körstil samt däcktrycksövervakning. Visia har dessutom lättmetallfälgar, manuell luftkonditionering, färddator och förarsäte som kan justeras i höjdled.

Acenta-modellerna har dessutom dimljus fram, 17" lättmetallfälgar, automatisk luftkonditionering, fjärrstyrd ljudkontroll, Bluetooth-anslutning för mobil och streaming, farthållare och fartbegränsare, Nissan Dynamic Control System och kromdetaljer invändigt.

Nya Juke har utrustats med Nissan Dynamic Control. Det är ett avancerat körstyrningssystem, som ger föraren möjlighet att välja mellan tre körlägen - Normal, Sport och Eco. Systemet ger också omedelbar information om din körning och olika inställningar för bilen.

För Tekna-modellerna tillkommer elstyrda sidobackspeglar, ljus- och regnsensorer, i-Key med Start/Stop-funktion och den senaste generationen av NissanConnect med parkerings- och backkamera bak, Around View Monitor och Safety Shield. 

ÖKAD EFTERFRÅGAN

Förändringarna och utökningen av modellprogrammet kommer att bidra till en ökad efterfrågan på Nissan Juke, den näst mest populära bilmodellen i Europa, och kanske till och med överträffa de fantastiska framgångar som storebror Qashqai har uppnått.

Juke är bästsäljaren bland premiummodeller i B-segmentet och utklassar alla sina konkurrenter, även de tyska toppmärkena.

BYGGS I EUROPA

Totalt har Juke sålts i 500 000 exemplar sedan lanseringen. Bara under 2013 såldes den populära modellen i 135 000 exemplar och med lanseringen av den nya versionen kommer försäljningen att öka ytterligare. Samtliga modeller av Juke, som säljs i Europa, byggs också i Europa. Tillverkningen sker på Nissans avancerade fabrik i Sunderland i England. På fabriken arbetar man treskift för att klara efterfrågan. 

Typiskt för Nissan är att Juke har lockat ett stort antal köpare som inte tidigare har ägt en Nissan. 85% av alla bilarna som har sålts i Europa har köpts av personer som inte tidigare har ägt en Nissan. Det gör Juke till den bilmodell som attraherar flest nya Nissankunder och är den bilmodell som överlägset utklassar genomsnittsbilen inom B-segmentet, i Europa, när det gäller att locka till sig köpare som väljer att gå från större till mindre bilar.

Säljstart för nya Nissan Juke är sommaren 2014.