Tillbaka

FAKTA OM NYA X-TRAIL

Design

Nya X-Trail, som kombinerar de slanka och eleganta formerna hos en modern crossover med det robusta utseendet hos en typisk SUV, sätter en helt ny standard för design inom SUV-segmentet. Nya X-Trail visar upp en design som hämtat inspiration från nästa generation av SUV-modeller och markerar en tydlig avvikelse från den mer kantformade föregångaren. Den nya modellen har fått ett smäckrare utseende med eleganta former, utan att för den skull kompromissa med bilens off-road-egenskaper.

 

Genom att använda en avancerad, ny plattform har Nissans team av tekniker fått möjlighet att dra fördel av konstruktionens längre hjulbas och bredare spårvidd. Vid utformningen av nya X-Trail har man lagt stort visuellt fokus på hjulområdet, där de stora hjulhusen bildar hörnstenarna. Helt i linje med Nissan nya crossover-design. Med en sluttande taklinje, tydligt markerade sidopartier och en hög fönsterlinje utnyttjar nya X-Trail till fullo Nissans DNA för crossover-design, vilket ger bilen ett elegant och modernt utseende. 

 

Storleksmässigt har nya X-Trail växt 17 mm på längden. Hjulbasen är hela 76 mm längre, vilket bidrar till större utrymme invändigt. Den nya modellen är också 30 mm bredare och 5 mm lägre än föregångaren. Markfrigången är som tidigare 210 mm.

Nya X-Trail är 90 kg lättare än den modell som den ersätter. 49 % av karossen utgörs av superstarkt stål som gör konstruktionen lättare och starkare än tidigare.

Avancerade konstruktioner av kompositmaterial har också bidragit till lägre tjänstevikt. Bakluckan är till exempel tillverkad av plast istället för plåt, medan de främre och bakre stötfångarna har konstruerats för att uppnå optimal materialmassa. Genom att fokusera på detaljer har man gjort nya X-Trail så stark och så lätt som möjligt.

Nya X-Trail har utrustats med en rad intelligenta och praktiska designdetaljer - precis som Nissans kunder har vant sig vid att det ska vara.

Fronten har till exempel fått en kombination av komplexa former med tydligt markerade linjer och ett intelligent utnyttjande av ljusa och mörka partier. De helt nya LED-strålkastarna är infällda i stötfångarna och håller ihop den övre- och nedre halvan av karossen på ett spännande sätt. Strålkastarna har fått en spännande ny form, som ger nya X-Trail ett karaktäristiskt utseende, särskilt i mörker.

Sedd bakifrån visar nya X-Trail upp en blandning av nya, djärva stilgrepp och typiska Nissan-detaljer. Bakljusen har till exempel fått den typiska "bumerang"-formen och den karaktäristiska D-pelaren ger en stark visuell koppling till både Juke och Qashqai.

Precis som exteriören har interiören i nya X-Trail genomgått stora förändringar. Med större utrymme, förbättrad ergonomi och en rad nya premium-funktioner sätter bilen en helt ny standard när det gäller komfort och utrustning inom C-SUV-segmentet.

Den stora instrumentbrädan har både avancerad teknologi och en intelligent layout som underlättar för föraren att bibehålla koncentrationen på vägen. Instrumentbrädan är uppdelad i två plan för att vara så tydlig och enkel att avläsa som möjligt. På den svagt upphöjda mittkonsolen ryms både infotainmentsystem och ventilationskontroller.

Den nya kombimätaren är utrustad med Advanced Drive-Assist-display, en 5" HD färgskärm placerad mellan två huvudinstrument. På den högupplösta skärmen visas information från bland annat säkerhetssystemen. Skärmen är konstruerad så att föraren kan uppfatta varningsinformation utan att flytta blicken från vägen. 

På mittkonsolen finns det senaste navigationssystemet NissanConnect med en 7" högupplöst pekskärm och en mängd olika styrfunktioner för smartphone.

Kvalitet och fokus på detaljer har kommit att känneteckna Nissans crossover-modeller. Nya X-Trail utgör inget undantag. Kupéutrymmet är inrett med olika material av hög kvalitet, bland annat krom, högblank pianolack och läder med kontrasterande stickningar. För att erbjuda passagerarna högsta möjliga komfort har Nissan noggrant undersökt varje yta i bilen som föraren eller passagerarna kommer i kontakt med. Detta har lett till att armstöden på dörrarna och armstödet på mittkonsolen är åtta gånger tjockare än hos konkurrerande bilmärken. En annan intressant detalj är det stora förvaringsutrymmet mellan sätena som är så stort att det rymmer en iPad eller en 10" surfplatta. 

Lika imponerande är det stora elstyrda panoramaglastaket - störst i klassen. Glastaket ger inte bara naturligt flöde av ljus in i kupén. Den främre halvan av glastaket kan även öppnas vid behov.

Extremt praktisk

När det gäller praktiska detaljer är nya X-Trail överlägsen sina konkurrenter. Nya X-Trail utnyttjar den nya plattformen med längre hjulbas till sitt yttersta och skapar möjlighet att välja till en extra tredje stolsrad. Det ger ett passagerarutrymme som är ledande i klassen. Nissan vet att kvalitet är lika viktigt som kvantitet när det handlar om utrymme. Därför har varje säte i nya X-Trail utvecklats med omsorg för att vara så bekvämt och praktiskt som möjligt. Alla tre stolsraderna har fått en teaterliknande layout och fästpunkterna för andra och tredje stolsraden sitter högre upp än framförvarande rad. 

Medan vissa konkurrerande bilmärken endast erbjuder ett enkelt, fast säte på den andra stolsraden, går säten i nya X-Trail att skjuta framåt och bakåt eller luta för att ge ett flexibelt och anpassningsbart lastutrymme och komfort efter varje persons behov. Den tredje stolsraden, finns som tillval, har en dubbelviksfunktion, som gör att sätena kan vikas ihop helt ner i golvet. När sätet är uppfällt sitter man bekvämt med bra takhöjd och gott om benutrymme.

Passagerarna i den andra sätesraden har det bästa benutrymmet i klassen, tack vare den längre hjulbasen och en ny design av framstolarna, som fått en kraftigt skulpterad rygg.

Fram kan både föraren och passageraren njuta av nyutvecklade säten, som tagits fram för att ge bästa möjliga komfort - inspirerade av gravidationslöst tillstånd i rymden. Sätet ger optimalt stöd för svanken och underlättar blodcirkulation så att man inte blir trött under långa resor.

Innovativ förvaring

Flexibiliteten och mångsidigheten, som den föregående modellen var först med, är ännu mer påtaglig i nya X-Trail. Bland annat finns ett smart och innovativt dubbelt lastgolv, som gör att man får möjlighet att lasta på flera olika sätt (upp till nio olika konfigurationer). Lastutrymmet kan delas upp i ett övre och ett nedre utrymme med ett enkelt handgrepp. I det översta läget kan hyllan klara en last på upp till 10 kg och i det mellersta läget kan hyllan belastas med hela 75 kg. Tack vare att lastutrymmet kan delas upp kan man till exempel lasta in en barnvagn och andra större föremål där nere och få en praktisk lastyta för mindre, lättare föremål i det övre utrymmet.

Dessutom är det lättare än tidigare att öppna/stänga bakluckan eftersom den styrs via fjärrkontroll.

Teknik

Nya X-Trail är en av de mest avancerade bilarna i sin klass. Med full anslutning utnyttjar X-Trail den senaste generationen av NissanConnect med satellitnavigation, information och underhållning. Föraren av nya X-Trail har också tillgång till ett omfattande utbud av hjälpfunktioner som tillsammans utgör det avancerade säkerhetsystemet Nissan Safety Shield.

Alla funktioner har tagits fram för att underlätta livet för både förare och passagerare - som man kan förvänta sig av en bil från Nissan.

Nya NissanConnect är ett av de främsta exemplen på innovativ teknik från Nissan. Den senaste versionen av NissanConnect har utvecklats för att erbjuda anslutning via smartphone och gör att föraren kan hålla kontakt med alla var han eller hon än befinner sig. NissanConnect, med tillgång till ett anpassat utbud av appar som täcker musik, sociala nätverk, nöjen och resor via en 7" pekskärm i färg, är ett perfekt kit i nya X-Trail.

Den senaste generationen av satellitnavigering är integrerad med Google® för att erbjuda praktisk information av olika slag, från väderleksrapporter till positioner för bensinstationer, hotell, restauranger och många andra intressanta platser. Send-to-car är en funktion som blivit mycket populär. Den innebär att man kan planera en resa hemma och skicka den från sin dator, surfplatta eller smartphone direkt till NissanConnect-systemet genom att bara trycka på en knapp. Systemet består av såväl Bluetooth och integrering av mobiltelefon som AUX-ingång och USB-port. 

Föraren kan även utnyttja en unik och mycket avancerad mätarställning via en 5" HD-skärm med inte mindre än 12 grafiska bilder. Man kan rotera mellan de olika grafiska bilderna och få råd och varningar för till exempel snitthastighet eller aktuell hastighet, navigering med instruktioner för varje sväng, ljudinnehåll, upplysning om trafikskyltar, råd om eko-körning och varvtalsinställning i 4WD-läge med mera.

AVM - Around View Monitor med intelligent parkeringsassistans  

Nissans ansedda AVM - Around View Monitor gör det enkelt att parkera även där det är trångt om utrymme. Tack vare den nya tekniken slipper man bekymra sig om att hitta en parkeringsplats som är tillräckligt stor.

Systemet mäter upp parkeringsytans storlek och sedan styr Nissans intelligenta parkeringsassistans aktivt bilen in i parkeringsfickan. Föraren använder gaspedalen för att köra framåt eller bakåt, resten sköter parkeringsassistanssystemet. Systemet kan utföra både fickparkering och vanlig parkering in i en parkeringsruta utanför exempelvis ett köpcenter. Där har föraren hjälp av den helikoptervy som Around View Monitor tillhandahåller.

LED-strålkastare 

Nya X-Trail har som standard LED-varselljus och högsta utrustningsnivån, Tekna, är utrustad med bi-LED-strålkastare. Med full LED-belysning för både hel- och halvljus ger strålkastarna hos nya X-Trail ett vitare, klarare ljus än Xenon-lampor och förbrukar 50% mindre ström.

Nissan Safety Shield 

Nissan Safety Shield är samlingsnamnet på en uppsättning lösningar som tagits fram för att förbättra säkerheten och ligger helt i linje med Nissans fortlöpande vision om olycksfri bilism - en grundtanke som understryks av företagets engagemang för att tillverka självkörande bilar som ska vara kommersiellt tillgängliga år 2020.

Safety Shield-systemet i nya X-Trail är ett av de mest avancerade och mest omfattande säkerhetssystemen i segmentet. Det omfattar ett stort antal automatiska system, som tillsammans erbjuder en extremt hög säkerhetsnivå.

I nya X-Trail finns följande teknologiska system: 

Frontkolissionsvarning & Autobroms 

Ett helt integrerat radarsystem skannar av vägen framför och ger föraren tre olika nivåer av assistans. Först varnas föraren med hjälp av en ljudsignal om avståndet till framförvarande fordon krymper. Om föraren inte reagerar på ljudsignalen, aktiverar systemet autobromsen. Om avståndet till framförvarande fordon fortsätter minska bromsar systemet bilen hårdare om nödvändigt.

Trötthetsvarningssystem 

Eftersom en av fem olyckor på vägarna orsakas av trötta förare är Trötthetsvarningssystemet ett nytt, viktigt hjälpsystem i nya X-Trail. Efter att systemet har lärt sig din körstil. genom att ständigt registrera och övervakar data från din körning, visas en varningslampa på kombimätaren om styrningen av bilen börjar bli ostadig, vilket tyder på att föraren bör ta en paus.

Identifiering av vägskyltar 

Detta intelligenta system agerar som ett par extra ögon, som kan upptäcka skyltar om hastighetsbegränsning och visa informationen för föraren. Systemet läser automatisk in skyltar om hastighetsbegränsning med hjälp av den främre kameran. Systemet fungerar i hela Europa, oavsett hur hastighetsskyltarna är utformade. Systemet känner t.o.m. av att vissa länder tillämpar lägre tillåten hastighet vid regn - både den hastighetsbegränsning som gäller vid torrt och vid vått väglag visas. 

Filbytesvarnare 

Systemet varnar föraren om bilen är på väg att lämna sitt körfält. Systemet för Filbytesvarnare utnyttjar ett avancerat dataprogram för att upptäcka vägmarkeringarna. Systemet kan avgöra om bilen håller på att lämna körfältet oavsiktligt. Om så sker, utan att föraren har aktiverat blinkern, skickar systmet ut en varningssignal.

Dödvinkelvarning 

Nya X-TRAIL utnyttjar AVM - Around View Monitor för att upptäcka fordon som befinner sig i döda vinkeln. Om ett fordon upptäcks i den döda vinkeln, tänds en diskret varningslampa i sidobackspegeln på den aktuella sidan. Om föraren gör en manöver för att byta fil och systemet upptäcker ett fordon i det farliga området börjar ljuset blinka och en ljudsignal varnar föraren.

Rörelsedetektor 

Systemet för Rörelsedetektor i nya X-Trail tar säkerheten vid parkering till en ny nivå. Systemet kombinerar både bilens främre och bakre sensorer tillsammans med Nissans ansedda AVM - Around View Monitor för att ge föraren en helikoptervy som innebär en extra hög säkerhetsnivå. 

När bilen står stilla och något rör sig inom de områden som täcks av de 4 kamerorna (exempelvis ett lekande barn) avger systemet en varningssignal och markerar det område där ett rörligt föremål har detekterats. AVM-kameran med sitt vidvinkelobjektiv monterad på bakluckan täcker en vinkel på över 180 grader vilket ger ett ojämförligt brett synfält bakom bilen. Kamerabilderna visas på NissanConnect-systemets 7" stora display.

Helljus-assistans 

För att belysningen på nya X-Trail ska vara optimal i alla situationer har man utvecklat ett system där en högupplöst kamera med avancerad mjukvara detekterar mötande fordon eller avlägsen framförvarande trafik och avgör när ljuset ska skifta från halvljus till helljus eller tvärt om. 

CHASSI  

ALL MODE 4x4-i 

4x4-versionen av nya X-Trail fortsätter att sätta en klassledande standard, precis som den föregående modellen, genom Nissans avancerade elektroniska 4-hjulsdrift, ALL MODE 4x4-i. Systemet styrs via en manöverratt på mittkonsolen, där föraren väljer mellan 2-hjulsdrift, Auto-läge eller Lock, som innebär permanent 4-hjulsdrift. 

I "standardläge" Auto övervakar systemet ständigt gaspådrag, motorvarv och vridmoment för att förutse om hjulen kommer att tappa greppet och överför kraft mellan främre och bakre axlarna vid behov. Systemet fungerar i hastigheter upp till 80 km/h.

Över denna hastighet reagerar systemet om hjulen spinner och flyttar drivkraften bakåt för att öka den dragkraft som krävs. I svår terräng och låg hastighet ger läget "Lock" X-Trail permanent 4-hjulsdrift.

Nissan chassikontroll 

Fyra elektroniska system har utvecklats för att göra livet med nya X-Trail bekvämare och säkrare. Systemen är långt mer avancerade än vad förare av kompakta SUV-bilar förväntar sig.

Karosskontrollen känner av ojämnheter i vägbanan, som eventuellt kan orsaka krängningar i karossen, och ändrar därför fjädringen för att kompensera för ojämnheterna. Aktiv motorbromsutnyttjar kraften och styrningen i Xtronic-växellådan för att tillföra mer motorbroms vid kurvtagning eller när hastigheten sänks till stillastående. Det ger bättre kontroll vid inbromsning och kräver mindre kraft på pedalerna.

Det tredje systemet är Aktiv spårkontroll. Genom att utnyttja sensorer som övervakar hastighet, styrningsvinkel, gaspådrag och bromskraft kan systemet för Aktiv spårkontroll bromsa varje hjul var för sig för att minska understyrning och hjälpa föraren att välja en säkrare väg genom en kurva. Systemet är mycket effektivt på hala och våta vägbanor.

Dessutom är nya X-Trail utrustad med ett system för hjälp vid start i backe. Med hjälp av ESP-systemet i nya X-Tail upptäcker assistanssystemet när bilen startas i en uppförsbacke. Systemet aktiverar bromsarna och lättar på bromskraften när gaspedalen trycks ner. Systemet håller bilen stillastående i 2 sekunder om inget gaspådrag sker. Föraren uppmärksammas på systemets aktivitet via kombimätaren där en Hill Start Assist-varningslampa tänds. 

DRIVLINA

Drivlinan i nya X-Trail är ett annat område där Nissan har utnyttjat ny teknologi och innovationer för att öka körglädjen och tillförlitligheten. Med utgångspunkten att behålla den föregående modellens ansedda off-road-egenskaper och samtidigt förbättra bränsleeffektiviteten och minska utsläppen har Nissans tekniker utvecklat en av de mest avancerade drivlinorna inom detta segment.

Nya X-Trail erbjuder en drivlina bestående av en avancerad dCi 130 turbodiesel med 2- eller 4-hjulsdrift och tillgång till XTronic automatväxellåda för 2WD. Under 2015 kommer modellserien även att utökas med en 1.6-liter DIG-T turboladdad bensinmotor på 163 hk.

Kraftfull, flexibel motor

I hjärtat av nya X-Trail sitter en kraftfull 4-cylindrig dCi 130 motor, som genererar ett vridmoment på 320Nm. I linje med Nissans målsättning att bygga mindre motorer levererar 1,6-liters motorn samma vridmoment som den tidigare 2,0-liters dCi-motorn, samtidigt som den nya motorn är mycket effektivare och renare. Genom att man har reducerat kraftminskningsfriktionen i drivlinan i den senaste generationen av nerskalade motorer, erbjuder nya X-Trail samma utmärkta prestanda som med en större motor, men med den lilla motorns fördelar när det gäller ekonomi och utsläppsnivåer. 

När det gäller prestanda accelererar nya X-Trail från 0-100 km/h på 10.5 sekunder (2WD MT), och topphastigheten ligger på 188 km/h. Flexibiliteten i växlingen är en mycket viktigare faktor för de flesta förare. Med ett vridmoment på 320Nm vid endast 1750 vpm levererar nya X-Trail stark acceleration över hela varvtalsområdet.

Motorn dCi 130 hk (96kW) har tagits fram tillsammans med Alliance-partner Renault och är en av de mest avancerade dieselmotorerna inom detta segment och har försetts med en rad tekniska innovationer för att optimera bränsleförbrukningen och reducera CO2 utsläppen.

Bland dessa kan nämnas ett system med kyld, återcirkulation av avgaserna under lågt tryck, som innebär att avgaserna cirkulerar en extra gång vid lägre temperatur för att minska utsläppen av kväveoxider och CO2. Motorn är också utrustad med temperaturstyrning, som gör att motorn når optimal värmenivå mycket snabbare. Det leder till mindre friktionsförluster vid kallstart och bättre bränsleeffektivitet.

Minskade CO2-utsläpp  

Den nya dCi 130-motorn är betydligt renare än sin föregångare. Modellversionerna med 2-hjulsdrift har ett CO2-utsläpp på bara 129g/km med manuell växellåda. Versioner som utrustats med Nissans avancerade XTronic automatväxellåda släpper ut 135g/km. 4-hjulsdrivna versioner, som utrustats med Nissans ALL MODE 4x4-i, har ett CO2-utsläpp på 139g/km - hela 18 % lägre än den utgående modellen.

För att uppnå dessa imponerande nya tal har Nissans tekniker inte bara förbättrat effektiviteten och prestandan på motor och växellåda. Genom att minska vikten med 90 kg och optimera bilens aerodynamik har Nissan lyckats göra nya X-Trail mer effektiv. Trots att nya X-Trail är större än den föregående modellen har mycket gjorts för att motverka att bilen ökat i vikt. Till exempel är bakluckan tillverkad till större delen i plast, vilket har minskat vikten med 7kg jämfört med den föregående modellens baklucka. Nya aerodynamiska sidobackspeglar, en spoiler under golvet och en panel bak spelar också en viktig roll för att göra nya X-Trail mer effektiv än tidigare. 

Avancerade växellådor

Som standard kan man välja mellan två olika växellådor till nya X-Trail: en 6-växlad manuell växellåda eller en ny XTronic automatväxellåda (endast till versioner med 2-hjulsdrift).

XTronic automatväxellådan har utvecklats för att ge en jämn och naturlig körning. Till skillnad från vanliga steglösa växellådor, efterliknar Xtronic-växellådan i nya X-Trail en flerstegad automatväxellåda av traditionell typ, med stegvisa växlingar då man accelererar snabbt. I lägre hastigheter är utväxlingsförhållandena finjusterade för ge extremt jämna växlingar. Det här betyder att Xtronic-växellådan erbjuder det bästa av två världar, med superjämn kraftöverföring vid lägre belastning på motorn, och mer direktverkande prestanda vid snabba accelerationer.

UTRUSTNING

Nya X-Trail har som standard en utrustning på klassledande nivå, precis så som Nissans kunder förväntar sig. Den finns i tre välbekanta versioner: Visia, Acenta och Tekna.

Samtliga versioner är utrustade med luftkonditionering, lättmetallfälgar och 6 krockkuddar, LED-varselljus, kombimätare med 5" färgskärm, Bluetooth med mikrofon, farthållare och hastighetsbegränsare, system för hjälp vid start i backe, baksäte som kan skjutas framåt/bakåt samt lutas. Ett lastsystem för bagageutrymmet är praktiska funktioner som också är standard.

Toppversionen Tekna är utrustad med en lång rad tekniska funktioner som befäster Nissans ledande ställning inom crossover-segmentet. Till exempel bi-LED-strålkastare, läderklädsel, elstyrt förarsäte, parkeringssensorer fram och bak och 19" lättmetallfälgar. Dessutom är Tekna-versionen utrustad med iKey -intelligent nyckelsystem med startknapp för motorn samt Frontkolissionsvarning & Autobroms, Filbytesvarning, Helljus-assistans och system för identifiering av vägskyltar.

Standardutrustning och tillval varierar för olika länder.