Tillbaka

NISSAN E-NV200 ÄR BILEN SOM SÄTTER NYA SPELREGLER

100% eldrivna Nissan e-NV200 förenar det bästa hos Nissan LEAF och NV200 i en och samma bil. En praktisk och hållbar bil som sätter nya spelregler för transporter i stadsmiljö

• Noll utsläpp under färd, raffinerad elegans som är bäst i klassen och låga driftkostnader
• Nissan e-NV200 förenar den 100 % elektriska drivlinan hos Nissan LEAF med den klassledande lastkapaciteten hos NV200
• Ny design
• Hela 170 km bekräftad körsträcka
• Utrustad för CHAdeMO-snabbladdning
• Tillverkning av e-NV200, för hela världen sker i Barcelona, Spanien

 

Nissan fortsätter att behålla positionen som ledande inom  elbilssektorn med lanseringen av Nissan e-NV200. Bilen erbjuder, inom transportbilssektorn, helt ny avancerad teknik med noll utsläpp under färd och extremt låga driftkostnader. Tillsammans med Nissan LEAF, världens mest sålda elbil, blir Nissan den första biltillverkaren med två 100% eldrivna bilar i sitt globala modellprogram.

 

Genom att utnyttja de bästa fördelarna från två prisbelönta modeller - Nissan LEAF, World Car of the Year 2013, och Nissan NV200, International Van of the Year - är nu e-NV200 redo att helt förändra synen på lätta transportbilar.

 

Den 100% eldrivna och kraftfulla drivlinan i e-NV200 är baserad på samma drivlina som används i Nissan L EAF. Tillsammans med NV200s lastvolym, som är ledande i klassen, har man skapat en praktisk och flexibel bil med hög lastkapacitet för både gods och passagerare och som inte förorenar miljön med avgaser eller buller.

 

När försäljningen av e-NV200 startar i Europa under september kommer bilen att finnas både som transportbil och 5-sitsig personbil. Även om e-NV200 framför allt är avsedd som företagsbil kommer den också att locka privatkunder med behov av många sittplatser och stor lastvolym. 

e-NV200s bekräftade NEDC-körsträcka på 170km är betydligt längre än den genomsnittliga körsträckan på 100km som körs dagligen med den här typen av transportbilar.

Lastkapacitet och lastutrymmet är samma som hos Nissan NV200.

 

Batteriet laddas över natten med en intern 3.3 kW-laddare och en 16-amp säkring, men kan minskas ner till fyra timmar när bilen är utrustad med en 6.6 kW-laddare med en 32-amp säkring. En speciell CHAdeMO DC 50 kW snabbladdare kan ladda batteriet från 0 till 80 % på bara 30 minuter. Mer än 1000 offentliga CHAdeMO snabbladdare har nu installerats över hela Europa. Dessutom har många företag installerat egna snabbladdare på sina anläggningar för att underlätta laddningen.

 

"e-NV200 riktas mot ett helt nytt segment jämfört med Nissan LEAF. Tillsammans med LEAF, världens mest sålda elbil, ska e-NV200 hjälpa oss att även fortsättningsvis leda den revolutionerande utvecklingen av elbilar. För att göra det har vi inte bara konverterat NV200 till el, utan vi har gjort en helt ny konstruktion. Vi har skapat en produkt som är en bra elbil och en fantastisk transportbil", säger Guillaume Carter, Senior Vice President of Sales and Marketing för Nissan i Europa.

 

Jean-Pierre Diernaz, som är Director of Electric Vehicle för Nissan i Europa, är entusiastisk  över vad e-NV200 tillför elbilssortimentet, "Den testade och högeffektiva elektriska drivlinan på e-NV200 är perfekt lämpad för de korta körsträckor med många start och stopp, som används flitigt på ett arbetsfordon under en dag. Noll utsläpp av avgaser inget buller betyder att e-NV200 både är vänlig mot miljö och människor.  För distributörer och taxiförare blir arbetsmiljön behagligare utan ljud och vibrationer från drivlinan eller den växelfria transmissionen. Kunderna kommer att älska de låga driftkostnaderna."

 

Även om e-NV200 baseras på befintlig hårdvara har bilen genomgått ett komplett tekniskt utvecklingsprogram som om den hade varit nyskapad från grunden. Drivlinan har gjorts om på ett antal områden för att passa in i och förändringar har gjorts på bilens yttre för att säkerställa att man inte behövt kompromissa på NV200s lastutrymme.

 

LCV-versionen har fortfarande en lastvolym på 4,2 m3 och har plats för två standard Euro-pallar. Skjutdörrar på båda sidorna och de breda bakdörrarna gör att det är lätt att lasta in och ut i bilen.

 

Ett omfattande test har genomförts i Japan och Europa med förproduktionsmodeller med välkända internationella företag, bland annat FedEx, Coca-Cola, DHL, IKEA, British Gas och den statliga japanska Posten, i syfte att testa om e-NV200 kan ingå i företagens fordonsflotta. Återkoppling från företagen och deras förare har sedan använts för att finjustera e-NV200 och göra den ännu bättre.  E-NV200 byggs i Barcelona, Spanien - Nissan största LCV-fabrik.

 

"Vi är övertygade om att e-NV200 kommer att ha en positiv påverka gällande inköp av transport- och taxibilar samt  även förändra miljön i våra storstäder", tillägger Diernaz.

 

Fakta om Nissan e-NV200

Trots att e-NV200 är baserad på viktiga element från två befintliga Nissan-modeller, LEAF och NV200, är den specialbyggd där mer än 30 % av bilens delar enbart är utvecklade för e-NV200.

Skillnaden mellan e-NV200 och NV200 är bland annat ett helt nytt utseende, ett helt ombyggt chassi, förändringar interiört, nytt batteripaket, regenererande bromssystem med högre kapacitet som ser till att e-NV200 är perfekt anpassad för att transportera gods och passagerare i stadsmiljö.

e-NV200 är en tyst, utsläppsfri, säker elbil med många viktiga fördelar för förare, företagskunder, passagerare, fotgängare och alla som vistas eller bor i städerna.

Den största skillnaden mellan e-NV200 och NV200 är Nissans "elbilsutseende" som känns igen från Nissan LEAF. Den centralt placerade laddluckan och de unika blåfärgade  LED-strålkastarna ger bilen ett modernt "elbilsutseende". 

 

Blåfärgade pilformade lampor är infattade i halvmåneformade strålkastare med inbyggt, isblått ljus. LED-lampor används i bakljusen på samtliga versioner samt i framljusen på passagerarmodellerna.

Inne i bilen finns en ny instrumentpanel med digitala instrument. Växelspaken har en enkel utformning och man byter växel som en konventionell automat växellåda och inte med en datorliknande joystick som på LEAF.  Det underlättar för förare som både kör en transportbil med förbränningsmotor och en e-NV200. Den digitala informationen består av tydliga och lättavlästa instrument gällande hastighet, batteriets laddningsstatus och bilens räckvidd och en energimätare som visar status för motoreffekten. Instrumentpanelen består också av en multifunktionell display som visar tid, körsträcka och hastighet.

 

Mekaniskt har e-NV200 hämtat mycket från världens mest sålda elbil Nissan LEAF, med individuell fjädring fram med MacPherson-fjäderben.  Drivlinan samt andra generationen av 80kW Synkron AC-motorn, som nu är fullt integrerad med batteriladdaren och frekvensomriktaren i en enda kompakt, självständig enhet kommer också från LEAF.

 

Viktigast med e-NV200 är litiumjon-batteriet, som har ändrats så att det passar under golvet på e-NV200, utan att inkräkta på lastutrymmet. Det nya batteripaketet, som har tillverkats på Nissans fabrik i Sunderland i England och monterats i Barcelona, har samma antal moduler , 48 st, som i LEAF och samma kapacitet på 24kW, men har förpackats annorlunda. Batterimodulen sitter lågt i bilen, under lastgolvet och har monterats i en förstärkt zon för att ge extra skydd vid en eventuell krock. Batteriets placering hjälper också till att öka karossens vrid- och sidostyvhet med 20 respektive 35 %.

 

Med en låg och central tyngdpunkt får e-NV200 exceptionellt bra vägegenskaper. Samtidigt innebär det omedelbara vridmomentet, som är typiskt för en elbil, att den batteridrivna versionen accelererar snabbare.

 

En annan förändring är ett nytt bromssystem med högre regenerativ kapacitet. Systemet utnyttjar bilens inbromsningar som används flitigt i stadstrafik och regenererar energi tillbaka till batteriet. Hjälp vid start i backe finns som standard och ser till att bilen står stilla i två sekunder efter att föraren lättat på bromspedalen och underlätta en jämn start.