Tillbaka

NY MOTOR TILL NISSAN JUKE

Den nya generationens 1.5 dCi-motor ger Nissans kompakta crossover mer vridmoment, 
lägre bränsleförbrukning och lägre utsläppsnivåer

  • CO2-utsläppen sänkta till låga 109 g/km
  • Den nya generationens 1.5dCi har
    • ett vridmoment på 260 Nm, en ökning med 20 Nm
    • sänkt bränsleförbrukning: 4,2 l/100 km mot tidigare 4,8 l/100 km
  • stopp/start-system som standard
  • anpassade utväxlingsförhållanden för bättre köregenskaper och lägre förbrukning
  • lägre ljudnivå för ännu mer förfining

Högre vridmoment, lägre bränsleförbrukning, lägre utsläppsnivåer, lägre ljudnivå och ett stopp/start-system som standard - det här är bara några av de fördelar som den nya 1.5dCi-motorn i Nissan JUKE bjuder på. Den senaste versionen av den prisbelönta, direktinsprutade dieselmotorn, som utvecklats av Nissans allianspartner Renault, gör JUKE ännu effektivare, ännu mer förfinad och ännu roligare att köra. Av de 330.000 exemplar av JUKE som sålts sedan den först lanserades i slutet av 2010, har fler än 132.000 (ca. 40%) haft en 1.5dCi-motor under huven. Den nya motorn får därför en mycket stor betydelse. I Sverige har vi sedan lanseringen sålt ca. 3350 exemplar.

 

Denna den 6:e generationen av motorn har fått ett ökat vridmoment på 20 Nm till 260 Nm. 80% av detta står till förfogande redan från 1.500 varv/min - för ännu bättre körkarakteristik. Och med CO2-utsläpp på endast 109 g/km och en bränsleförbrukning vid blandad körning på låga 4,2 l/100 km, är denna den nya generationen av motorn den allra mest effektiva i JUKE:s motorpalett. Det är en lång rad tekniska förändringar som ligger bakom dessa förbättringar, t.ex. omarbetade piezoelektriska insprutningsventiler, nu med ett mer exakt spraymönster för bättre förbränning (med upp till 15% mindre oförbränt bränsle) och en ny, svarssnabbare turboladdare med variabel geometri och låg tröghet som hämtar luft från en mer direkt och effektiv luftintagskanal.

 

Användandet av ett lågtrycksåterföringssystem av closed-loop-typ för avgaserna (EGR), där avgaserna kyls innan de leds tillbaka till inloppet, har bidragit till att motorn redan idag klarar de kommande avgasbestämmelserna Euro6.

 

Till övriga förändringar hör en ny, termostatstyrd oljepump med variabel slagvolym som sänker den interna friktionen genom att automatiskt anpassa sig efter oljans viskositet och motorns behov.

 

Och på samma sätt som Nissans ingenjörer lyckats med i den högeffektiva bensinmotorn, har friktionen sänkts också i den nya dieselmotorn, bl.a. med hjälp av en beläggning av diamantliknande kol (DLC) på vipparmarna, en teknik som hämtats från Formel 1.

 

Motorn är nu också kopplad till Nissans automatiska stopp/start-system som med intelligent och högeffektiv teknik gör att motorn återstartar inom en halv sekund sedan man trampat på kopplingen. En annan sak som gör denna motor ännu mer förfinad är att ljudvolymen har kunnat sänkas.

 

Även utväxlingsförhållandena har förändrats. 1:ans och 2:ans växel har fått en lite kortare utväxling för att öka responsen och körglädjen i låga hastigheter, medan övriga 4 växlar har fått en något längre utväxling (något som gjorts möjligt av det förbättrade vridmomentet) för att sänka förbrukningen ytterligare. Vid blandad körning drar nya JUKE 4,2 l/100 km, jämfört med tidigare 4,8 l/100 km - en förbättring med 12,5%.

 

En annan sak som bidrar till sänkt förbrukning är Nissan Dynamic Control System, som erbjuder föraren 3 körlägen att välja mellan: Eco, Normal resp. Sport. Det här systemet väljer nu inte bara rätt pedalkänslighetsinställning i lägena Eco och Sport, utan begränsar också det maximala vridmomentet i läget Eco till 220 Nm. Med en kickdown får dock föraren tillgång till det fulla vridmomentet på 260 Nm.

 

Uteffekten ligger kvar på 110 hk (81 kW), och även topphastigheten (175 km/h) och accelerationen (0-100 km på 11,2 sek) är oförändrade.

 

Den nya generationen av motorn kommer att kunna fås till alla modellversioner av JUKE, däribland n-tec-versionen som är fullspäckad med ny teknik som t.ex. kommunikationscentret Nissan Connect.

 

Detta system innehåller ny navigationsmjukvara och dessutom avancerade funktioner som t.ex. "Google Send-To-Car". Med hjälp av denna teknik kan man lägga upp sin resa på en dator eller surfplatta, hemifrån eller från t.ex. kontoret, och sedan skicka instruktionerna till bilen innan det är dags för avfärd.

 

"Förutom de uppenbara fördelarna med lägre utsläpp och lägre förbrukning, ger det ökade vridmomentet mer flexibilitet, mer förfinad körning och mer prestanda i stadstrafik", förklarar Paul Wilcox, Senior Vice President, Sales and Marketing för Nissan i Europa.