Tillbaka

FÖRÄNDRINGARNA I DETALJ

Micra, som i vissa länder går under beteckningen March, tillverkas vid 4 anläggningar runt om i världen och säljs i 56 länder. Alla bilar avsedda för den europeiska marknaden tillverkas i Indien, och de övriga produktionsanläggningarna är belägna i Thailand, Mexiko och Kina.

 

Men trots att bilen har ett globalt upptagningsområde, är många av de förändringar som gjorts på nya Micra, som beräknas börja rulla in hos återförsäljarna runt om i Europa i september, specifika för den europeiska marknaden.

 

Resultatet är en bil som inte bara ser väldigt europeisk ut utan också uppfyller kraven från fordrande europeiska bilköpare som förväntar sig prestanda, köregenskaper, kvalitet och tekniska innovationer på högsta nivå.

 

De tydligaste förändringarna på bilen är de som gjorts utvändigt. Nya Micras hela "uppsyn" har förändrats, med en ny kylargrill som nu har starkare band till Nissans företagsidentitet där det välkända runda märket bärs upp av en V-formad kromlist.

 

Men det är inte bara kylargrillen som genomgått förändringar - både motorhuven, framskärmarna, strålkastarna och stötfångaren fram är också de helt nya. Och beställer man dimljus, har dessa fått en ny distinkt design och omges nu av en kromsarg. Ändringarna ger nya Micra en mer kraftfull, kaxig och dynamisk look.

 

Även bakpartiet har uppdaterats, med ny stötfångare, nya LED-baklyktor och en ny kant längst ned på bakluckan.

 

Den nya looken förstärks av de nya 15"-lättmetallfälgarna. Tillsammans ger dessa designuppdateringar nya Micra en mer målmedveten utstrålning på vägen.

 

Den attraktiva paletten bjuder på två nya färger: Pacific Blue pärlmetallic, en övervägande turkos nyans, och Platinum Sage metallic.

 

Även inne i kupén på nya Micra hittar vi ett antal större förändringar. Instrumentens design har förbättrats för att göra dem tydligare för föraren, mittkonsolen är helt ny och luftintagen har fått ny form.

 

Interiören har piffats upp med högblank dekor på mittkonsolen liksom med silverfärgade detaljer på växelspaken. Dörrarmstöden har fått en strukturerad yta som ger ett mer högklassigt intryck och det finns ny tygklädsel för sätena och dörrpanelerna. Modellversionerna Visia och Acenta har en slitstark trikåklädsel medan toppversionen Tekna har en mockaliknande tygklädsel som pryds av dubbla sömmar.

 

Kupén har nu också begåvats med AUX- och USB-ingångar (integrerade i instrumentpanelen och kopplade till alla ljudenheter) och också med ett 12-voltsuttag som gör det lätt att ladda t.ex. mobiltelefonen eller mp3-spelaren på resan.

 

I alla modellversionerna har ljudenheterna integrerats bättre i mittkonsolen, med matchande blank eller mattsvart dekor.

 

Ännu viktigare är att nya Micra kan fås med den senaste generationen av navigations- och kommunikationssystemet NissanConnect som utökats med fler funktioner, har fått en större display (5,8" jämfört med 5,0" tidigare) och kromade reglage.

 

Till de uppdaterade navigeringsfunktionerna hör t.ex. ett miljöalternativ för resvägen - den färdväg som beräknas dra minst bränsle räknas fram automatiskt av systemet. Detta kompletteras av ett "miljöbetyg" med vars hjälp föraren kan se hur bränsleekonomiskt han eller hon kört.

 

Att displayen nu blivit större innebär inte bara att kartor och väganvisningar framgår tydligare, utan också att de skivomslag som hör till låtarna i musikbiblioteket kan visas.

 

Det nya systemet bjuder också på avancerade funktioner som t.ex. "Google Send-To-Car". Med hjälp av denna teknik kan man lägga upp sin resa på en dator eller surfplatta, hemifrån eller från t.ex. kontoret, och sedan skicka instruktionerna till bilen.

 

Googles "POI search" (sökning på intressanta platser), uppdaterade väderleksprognoser, besked om lokala drivmedelspriser och flygtrafiksinformation ingår också. Navigationssystemet innehåller nu en "motorvägsavfartsvy", komplett med filvalsrekommendationer, som en hjälp när man ska köra av från motorvägen. Det visar också den gällande hastighetsbegränsningen, och föraren kan dessutom ställa in en hastighetsvarning som ljuder om man överskrider den tillåtna hastigheten med ett visst antal kilometer per timme.

 

En annan nyhet är att bilen nu kan fås med en avancerad parkeringshjälp. Den elektriska servostyrningen i kombination med en av klassens bästa vändradier - endast 9,3 m - gör att nya Micra stortrivs i stan... speciellt om den utrustats med P-platsmätningssystemet PSM.

 

PSM mäter hur stor en parkeringsficka är och visar på instrumentpanelen om nya Micra kan parkeras där på ett säkert sätt eller inte. Systemet kan t.o.m. ställas in efter förarens körskicklighet: amatör, normal eller expert.

 

Men det är under huven vi hittar den största innovationen - här tronar en av världens mest effektiva bensinmotorer: Nissans senaste 3-cylindriga, direktinsprutade 1,2-litersbensinmotor (DIG-S).

 

Denna den vassaste DIG-S-versionen bjuder på ny teknik som gör denna motor till en av de mest avancerade i sin klass. Den utvecklar 98 hk vilket ger enastående prestanda och förfining kombinerat med bränsleekonomi på dieselnivå: 4,3 l/100 km och utsläpp från låga 99 g/km. DIG-S-motorerna är också utrustade med ett start/stopp-system som automatiskt stänger av motorn då bilen står still och på så sätt kan spara upp till 4% bränsle.

 

Alla versioner av nya Micra DIG-S pryds av Nissans PURE DRIVE-märke som en indikation på att bilen släpper ut 120 g CO₂/km eller mindre - tröskeln sänks med 10 g/km från 130 g/km under 2013.

 

Instegsversionen av 1,2-litersmotorn levererar 80 hk för pigg prestanda och utsläpp från 115 g/km. Nya Micra är framhjulsdriven och är som standard utrustad med en 5-växlad manuell. Som alternativ kan den fås med den senaste generationen CVT-växellåda.

 

Det finns 3 modellversioner av nya Micra. Instegsversionen heter Visia. Till standardutrustningen hör här centrallås, elektriska fönsterhissar fram, eluppvärmda, elektriskt inställbara och infällbara sidobackspeglar lackerade i karossfärgen, elektrisk servostyrning, 14"-fälgar, Bluetoothkompatibel CD-spelare och en komplett uppsättning säkerhetsutrustning med bl.a. krockkuddar på båda sidor fram, sidokrockkuddar, sidoskyddsgardiner, ABS och ESP.

 

Den mellersta modellversionen, Acenta, bjuder dessutom på kromdekor, dörrhandtag i karossfärgen, 15"-fälgar, takspoiler, automatisk luftkonditionering, armstöd för föraren, läderratt plus automatiska strålkastare och vindrutetorkare.

 

Toppversionen Tekna är som standard utrustad med NissanConnect, intelligent nyckel, parkeringssensorer bak, P-platsmätningssystem, 15"-lättmetallfälgar, mockaliknande tygklädsel, dimljus fram (krominfattade) och ett panoramasoltak.

 

Nissan lanserar dessutom ett brett utbud av individualiseringsdetaljer, både för exteriören och interiören.

 

"Nya Micra bjuder på samma fördelar som den nuvarande K13-modellen -som t.ex. pigg prestanda, goda köregenskaper och avancerad teknik -men nu också högre kvalitet och en ännu mer dynamisk look. Nästa kapitel i Micras historia har just inletts", säger Taina Erkkilä, kommunikationschef på Nissan Nordic Europa.