Tillbaka

NISSAN SKAPAR UPPMÄRKSAMHET PÅ LE MANS

Under utvecklingen av Nissan DeltaWing, kallad världens första sociala media-bil, insåg Nissan hur passionerade racingfansen är, särskilt när det handlar om innovation. Vid Le Mans 24-timmars 2013 kommer Nissan att slå upp portarna för fansen med en "Nismo FanZone". Samtidigt presenteras Garage 56-bilen 2014 för fansen på Le Mans, innan någon annan får se den.

 

FANTASTISKA LE MANS: GARAGE 56-BILEN 2014 PRESENTERAS

Nissans CEO Carlos Ghosn tillkännagav i februari att Nissan skulle återvända till Garage 56 under Le Mans 2014 med en bil som fokuserar på innovation och spänning. Kl. 10:30 på fredag 21 juni kommer Nissan att avtäcka sin Garage 56-bil för 2014 med hopp om framtida deltagande i klassen LM P1.

Klicka på följande länk för att se videon: http://newsroom.nissan-europe.com/se/sv-se/MultiMediaCenter/Videos.aspx

 

GT ACADEMY UTBILDAR EN NY GENERATION RACERFÖRARE

Under de senaste fem åren har GT Academy gett vem som helst med en PlayStation chansen att bli en racerförare. Den första vinnaren, Lucas Ordonez, förverkligade sin dröm att tävla i Le Mans 2011 där han otroligt nog slutade på prispallen i sitt första försök. Lucas fantastiska berättelse stal rubrikerna för två år sedan och nu återvänder han till Frankrike för att delta i Le Mans 24-timmars för tredje gången.

 

2013 års nykomling är Jann Mardenborough, som vann GT Academy 2011.Efter att förra säsongen ha tävlat med en Nissan GT-R Nismo GT3 och nästan vunnit brittiska GT-mästerskapen har Jann i år satts på hårda prov i FIA:s europeiska formel 3-mästerskap.Formel 3 har varit intensivt för Jann och gett honom erfarenhet av racerbilar med nedåtkraft. Han är nu redo att tillämpa allt han lärt sig i Greaves Motorsport Zyteks Nissan-bil.Janns segerrika och hyllade säsong 2012 har rönt stor uppmärksamhet, och det är ett stolt Nissan-team som kommer att bevittna hans deltagande i årets Le Mans.

 

De fyra utexaminerade förarna från årets GT Academy (Wolfgang Reip, Mark Shulzhitskiy, Peter Pyzera och Steve Doherty) tävlar i år i varsin Nissan GT-R Nismo GT3, men de får ändå en försmak av Le Mans eftersom de kommer till tävlingen för att ge fansen i Nismo FanZone en inblick i livet som Nismo-förare.

 

NISSAN-MOTORER ÄR FÖRSTAVALET PÅ LE MANS

Nissans LM P2-kundmotorprogram har gått från klarhet till klarhet under de senaste tre åren. Under 2013 kommer hela 15 av 22 LM P2-bilar att drivas av Nissans Nismo-trimmade VK45DE V8-motor. Hittills har Nissan dominerat LM P2-klassen i 2013 års FIA World Endurance Championship, där man tog de åtta första placeringarna på Silverstone och de sex första på Spa. Lägg till detta två segrar under de första två omgångarna av europeiska Le Mans-serien så blir det uppenbart varför så många team valt motorer från Nissan.

 

Nr 42, Greaves Motorsport Zytek Nissan, blir troligen en favorit hos fansen eftersom den körs av Nismo-ambassadören och Super GT-föraren Michael Krumm, tillsammans med Lucas Ordonez och Jann Mardenborough. De tre stallkamraterna är alla mycket snabba och tålmodiga förare som vet hur man disponerar ett uthållighetslopp.

 

Nissans officiella partnerteam, G-Drive Racing, blir också intressanta att följa. Det ryska teamet har redan vunnit tävlingar under 2013 och satsar allt på en Le Mans-vinst. Ryssen Roman Rusinov kommer att köra nr 26 Oreca Nissan med australiensaren John Martin och britten Mike Conway. Ytterligare en stark och svårslagen uppställning.

 

När så många av LM P2-klassens bilar använder Nissan-motorer är det upplagt för ännu en hård kamp ända fram till målflaggan.

---

 

NISSANS TIDSPROGRAM FÖR MEDIA VID LE MANS

 

ONSDAG

13:00-14:00

Förare tillgängliga i "Nismo Live Lounge by G-Drive" i gästdepån.

(Michael Krumm, Lucas Ordonez, Jann Mardenborough & Roman Rusinov)

 

TORSDAG

15:00-16:00

Förare tillgängliga i "Nismo Live Lounge by G-Drive" i gästdepån.

(Michael Krumm, Lucas Ordonez, Jann Mardenborough & Roman Rusinov)

 

FREDAG

10:30

Nissan avtäcker Garage 56-bilen 2014

För fansen: I Le Mans stad

För media: I "Nismo Live Lounge by G-Drive" i gästdepån.

#nismo

#electrifyinglemans

#fansfirst

NISSAN & NISMO

 

Nissan hör till de utomeuropeiska tillverkare som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljningoch marknadsföring. Förra året producerade Nissanfabriker i Storbritannien, Spanien och Ryssland 677000 fordon, och erbjuder 24 olika och innovativa produkter till försäljning i Europa idag.

Nismo är Nissans racingdivision. De utvecklar och konstruerar avancerade tekniska lösningar som ger våra kunder spännande körupplevelser. Nismo är också varumärkesnamnet för våra prestandabilar.

  • Med Nismo siktar Nissan på att bli det mest lättillgängliga prestandamärket och att erbjuda nervkittlande körupplevelser i vardagen.
  • Nismo är det ultimata uttrycket för Nissans varumärke - innovation och spänning för alla
  • Nismo är ett utmärkt exempel på Nissans förmåga att vara det mest innovativa och spännande företaget i världen
  • Ett urval Nismo-bilar kommer att introduceras i Europa - Juke Nismo var den första.
  • Juke Nismo drar nytta av tekniska innovationer och erfarenheter som finslipats på racerbanan för att kunna användas på landsväg

 

GT ACADEMY

GT Academy beskrevs av biltidningen EVO i december 2012 som "otvivelaktigt världens med lättillgängliga förarexamen".

 

GT Academy är en tävling som skapats av Nissan och PlayStation och som sammanför den virtuella och den verkliga racingvärlden i syfte att förverkliga blivande racerförares drömmar. I tävlingen väljer man ut de bästa Gran Turismo-spelarna i de deltagande länderna genom att testa deras förmåga i en kvalificeringsprocess i online-spelmiljö. De tävlar sedan mot varandra i direktsända regionala finaler. Vinnarna av respektive final övergår till att köra riktiga Nissan-bilar på Silverstones numera välkända "Race Camp". Totalvinnaren av GT Academy-tävlingen utbildas sedan i Nissans förarutvecklingsprogram för att tävlingsköra på riktigt.

GT Academy 2013 blir den största upplagan hittills, med fler deltagarländer än någonsin och där online-spelmomentet sker i juli på en demoversion av det hett emotsedda Gran Turismo 6-spelet.