Tillbaka

INTERNET-AUKTION AV "BOLT GOLD"-LACKERAD NISSAN GT-R GAV ÖVER 193 000 USD TILL VÄLGÖRENHET

Nissan Motor Co. Ltd. har dragit in totalt 193191 USD på sin Nissan GT-R i 'Bolt Gold' och på Bolt-produkter genom nätauktionen som pågick på eBay mellan den 22 november till den 4 december 2012. Alla intäkter från auktionen doneras till Usain Bolt Foundation, för att ge barn och ungdomar i Usain Bolts hemland Jamaica större utvecklingsmöjligheter när det gäller utbildning och kultur.

Budgivningen på den unika 'Bolt Gold' Nissan GT-R pågick under tio dagar och det kom bud från hela världen som kulminerade med det vinnande budet på 187100 USD.

Över 100 personer bjöd också på auktionens nio Bolt-föremål, bland annat racinghjälmar, specialförardräkter och -kängor, som drog in totalt 6091 USD.

"Genom denna donation till Usain Bolt Foundation hjälper Nissan barn i Jamaica att uppnå sina framtidsdrömmar", säger Chief Operating Officer Toshiyuki Shiga.

I oktober 2012 fick Usain Bolt hederstiteln "Director of Excitement" som talesman för märket i företagets nya världsomspännande varumärkeskampanj "WHAT IF_".

Usain Bolt sade i en kommentar till donationen från Nissan: "Mitt samarbete med Nissan är till stor hjälp för stiftelsens arbete. Donationen hjälper många barn i Jamaica att få tillgång till bättre utrustning, lekplatser och utbildningsmaterial. Jag är mycket glad över att kunna samarbeta med Nissan kring detta."

Bilens nya australiska ägare säger: "Nissan GT-R blir bara bättre och bättre och mer raffinerad för varje år, och det faktum att den här guldlackade GT-R också hyllar den fantastiske Usain Bolts bragder gör den verkligen till något alldeles extra.

Blue Citizenship:

Blue Citizenship är det åtagande som Nissan Motor Co., Ltd. har gjort för att förverkliga vår vision om att berika människors liv. Vi har gjort ett åtagande gentemot våra kunder, aktieägare, medarbetare och där vi har verksamhet att leverera intressant, värdefull och hållbar rörlighet åt alla. Vi strävar genom vår verksamhet att skapa ekonomiskt värde och aktivt bidra till utvecklingen av ett hållbart samhälle.

Relaterade länkar

Webbplats om företagets samhällsansvar http://www.nissan-global.com/EN/COMPANY/CSR/

Webbplats om aktiviteter inom ramen för Corporate Citizenship http://www.nissan-global.com/EN/CITIZENSHIP/