Tillbaka

NISSAN QASHQAI UPPDATERAD FÖR 2010

Nissans mellanstora crossover, Qashqai, kommer under våren 2010 att genomgå en omfattande uppgradering för att befästa dess position som det banbrytande, klassledande alternativet till traditionella halvkombis i Europa. Bland annat kommer uppdaterade Nissan Qashqai att komma med ny design i fronten, LED-bakljus, ännu mer förfining samt två nya färger. Dessutom finns en Pure Drive-version med CO2-utsläpp på 129 gram. Lansering i Sverige i mars.

Sedan Nissan Qashqai först lanserades på den europeiska marknaden i mars 2007 har den överträffat alla förväntningar när det gäller försäljning – det 500.000:e exemplaret beräknas levereras till kund senare denna månad. Med utgångspunkt från den enorma populariteten bland Nissan Qashqais kunder i Europa – för över 80 % av dem är detta deras första Nissan – förstärker uppgraderingarna av Nissan Qashqai dess ställning som en elegant crossover som kombinerar en sportig halvkombis dynamiska körkarakteristik med en kompakt-SUV:s gedigna och robusta framtoning. Sedan Nissan Qashqai lanserades har över 5 600 bilar registrerats i Sverige fram till oktober 2009.

-Vi trodde mycket på Nissan Qashqai när den lanserades här, den har överträffat alla förväntningar och vi säljer alla vi får från fabriken. Svenskarna har verkligen tagit Nissan Qashqai till sig, och därför är det extra roligt att nu kunna ge marknaden en uppdaterad version som visar att Nissan tänker behålla positionen som det ledande crossovermärket. Sen vi lanserade Nissan Qashqai +2 hösten 2008 har vi också sett att många tidigare kombiförare uppskattar vår flexibla crossoverkombi,  säger Helena Turkel, landschef för Nissan Nordic Sverige.

- När Qashqai lanserades på den europeiska marknaden 2007, var vi mycket säkra på att kunderna skulle se den som ett attraktivt alternativ till en traditionell halvkombi eller kompakt-SUV. Vi var dock tvungna att öka produktionen för att möta efterfrågan och två och ett halvt år senare visar efterfrågan inga tecken på att avta. Qashqai har spelat en viktig roll när det gällt att stärka Nissans ställning som en förnyare på den europeiska marknaden, säger Simon Thomas, Vice president for Sales and Marketing för Nissan i Europa.

Den mest iögonfallande förändringen på Nissan Qashqai gäller fronten som genomgått en genomgripande förändring. Helt ny motorhuv, främre stötfångare, skärmar, kylargrill och strålkastare får tillsammans Nissan Qashqai att utstråla elegans, pondus och kvalitet. Den nya fronten hittar vi även på Nissan Qashqai+2.
Bak behåller lyktorna i princip sin form med det tillägget att de nu har fått en mer aerodynamisk utformning för att minska luftmotståndet. Lampglasen har gjorts mer genomskinliga, där den övre delen – med backljuset och blinkern – är ofärgad medan den nedre delen med broms- och bakljuset är rödfärgad. Bromsljuset och bakljuset består nu dessutom av 12 lysdioder för maximal synlighet.

Nissan Qashqai kommer i två nya färger: Magnetic Red och Titanium Grey. Båda två kompletterar de den bakomliggande filosofin med den nya stylinguppgraderingen av Qashqai – ännu elegantare. Dessutom kommer två nya lättmetallfälgar att introduceras. Bägge är 5-ekrade med diametern 16" resp 17". Utöver förändringarna i fronten på Qashqai, har en lång rad andra modifieringar gjorts som förbättrat aerodynamiken ytterligare. Luftmotståndskoefficienten har på så sätt sänkts från 0,34 till 0,33.
De viktigaste instrumenten kommer att få en ny design för att göra dem tydligare och lättare att avläsa. Mellan de bägge huvudinstrumenten sitter en nydesignad färddator. På den vita LCD-skärmen, som ger föraren ett lättfattligt gränssnitt till bilen, visas bl.a. den aktuella och genomsnittliga bränsleförbrukningen, mätarställningen, tiden och inställningarna för farthållaren och fartbegränsaren.

En ny, ljusgrå läderklädsel har lagts till i sortimentet. Denna kombineras med en svart instrumentpanel och svarta dekorlister på dörrarnas övre del, medan interiörens nedre delar också de är ljusgrå för att åstadkomma en ljus och varm atmosfär i kupén. 
Fler förvaringsfack för allehanda småsaker gör nu Qashqai ännu mer praktisk, bl.a. genom ett nytt litet fack längst ner på mittklustret som passar perfekt för mobiltelefonen eller mp3-spelaren.

Livet ombord har gjorts bekvämare och behagligare tack vare förbättrad dämpning av ljud och vibrationer. Detta har möjliggjorts av ett helt nytt flerlagers isoleringsmaterial som applicerats på motorväggen samt av en ”akustisk” vindruta som sänker ljudnivån.  Genom ett byte av tätningsmassa runt rutan har vindbruset runt A-stolparna sänkts. 
Kundundersökningar visar att Qashqai-köparna älskar kombinationen av fasthet och smidighet, men en del små men betydelsefulla ändringar har gjorts på hjulupphängningen för att ytterligare förbättra åkkomforten och responsen.

Slutligen kommer en ny Pure Drive 129g-version med sänkta CO2-utsläpp att lanseras. Den drar fördel av de förbättringar som gjorts när det gäller aerodynamiken. Ett viktminskningsprogram, aerodynamiska navkapslar, utfyllning av dimljusuttagen, lågfriktionsdäck med lågt rullmotstånd och ett höjt utväxlingsförhållande sänker tillsammans Qashqais CO2-utsläpp från 137 till 129 g/km.

För mer information kontakta:
Jenny Spets Wojarski, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige
08-506 612 30, 0733-99 99 25, jspetswojarski@nissan-europe.com

Nissan i Europa
Nissan har cirka 12 400 anställda i Europa fördelade på designkontor, forsknings- och utvecklingsavdelningar, inom tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Under räkenskapsåret 2008 sålde företaget 530 000 fordon på de 40 marknaderna i Väst- och Östeuropa inklusive Ryssland. Samma år tillverkade Nissan 450 000 fordon vid sina fabriker i Spanien och Storbritannien. För mer information:www.nissaneurope-newsbureau.com

Nissan Nordic Europe Oy
Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 180 anställda. Huvudkontoret ligger i Finland.