Tillbaka

FÖRSÄLJNINGSÖKNING MED 5 % FÖR NISSAN I EUROPA

Under första halvan av kalenderåret 2012 går Nissan mot trenden genom att öka sin försäljning med 5 % jämfört med samma period i fjol - detta på en europeisk marknad som annars kännetecknas av vikande efterfrågan.
 
Den totala efterfrågan i Europa under årets första 6 månader ligger ca 4,5 %, eller 428.000 enheter, lägre än 2011, bland annat beroende på den fortsatta ekonomiska osäkerheten i Sydeuropa.

Nissan uppvisar en försäljning på över 366.000 fordon under årets första 6 månader, mer än 18.000 fler jämfört med samma period 2011. Denna bedrift återspeglar sig också i Nissans totala marknadsandel i Europa som i snitt stigit till 3,9 % för det första halvåret.

Ett starkt resultat för juni har bidragit till detta. Nissan sålde då 65.626 enheter, motsvarande en ökning med 14 % jämfört med juni 2011 vilket gav en marknadsandel för månaden på 3,9 % (en ökning med 0,6 procentenheter jämfört med juni i fjol).
 
Populära Qashqai och Juke
Nissans crossover-familj är lika populär som tidigare. I juni i år sålde Nissan fler än 40.000 crossovers - främst då av modellerna Qashqai och Juke, tillverkade i brittiska Sunderland - en ökning med 23 % jämfört med samma period förra året.

Och Nissan ser ut att kunna behålla sin dominerande ställning på crossover-marknaden de kommande åren. Juke NISMO, som passande nog hade sin världspremiär vid 24-timmarsloppet på Le Mans förra månaden, blir först ut i en serie NISMO-märkta bilar med förfinad styling, högre prestanda och sportiga köregenskaper.

Nissans framgång på personbilssidan avspeglade sig också i segmentet för lätta transportbilar. Trots en vikande efterfrågan på marknaden för lätta transportbilar med över 3 %, ökade Nissan sin försäljning och sin marknadsandel jämfört med förra året till 3,1 % genom sin försäljning av spanskbyggda NV200, Navara Pickup.
Guillaume Cartier, Nissan Vice President Sales Operations Europe:

"Svårigheterna på den europeiska bilmarknaden 2012 är väldokumenterade. Att då ha ökat försäljningsvolymen med 5 % efter det första halvåret gör oss säkra på att vi erbjuder rätt produkter - produkter som både tilltalar de europeiska kunderna och uppfyller deras behov.

Nissan designar, utvecklar och tillverkar allt fler bilmodeller inom regionen. Mer än 80 % av vår försäljning gäller modeller som är tillverkade vid våra fabriker i Storbritannien, Spanien och Ryssland. Det här ger oss närhet till vår kundbas och gör att vi noga kan anpassa vår verksamhet efter fluktuationer på marknaden.
Det råder ingen tvekan om att även årets sista sex månader kommer att bjuda på utmaningar för alla tillverkare, men jag är övertygad om att styrkan i vårt modellutbud, som också är ett av de bredaste i Europa, kommer att resultera i ännu ett framgångsrikt år för Nissan."
 
Marknadsandel i de nordiska länderna: 3,8 %
Nissan Nordic Europe uppvisade fortsatt stark utveckling under årets första sex månader. Nissan Nordic Europe Managing Director, Jacek Gorski: "Vi är verksamma på en mycket tuff marknad, vi har sett stora förändringar beträffande skatter både i Danmark och Finland, och vi har haft att göra med en växande osäkerhet till följd av den ekonomiska situationen i Europa. Vi lyckades nå en marknadsandel på 3,8 % och vi har kraftfulla planer för att höja denna ytterligare under det andra halvåret 2012.

Speciellt nöjda är vi med försäljningen av vår innovativa elbil Nissan LEAF. Vi har redan lanserat den i de nordiska länderna och i Estland och står nu klara att introducera den även i Lettland. Säljvolymen stiger månad för månad. Den har redan passerat 200 exemplar per månad och närmar sig 300. LEAF är den första elbilen som säljs i sådana volymer i denna region", avslutar Gorski.