Tillbaka

NISSAN LCV: FÖRETAGSMODELLEN

  • Brett urval med ett fordon för alla behov
  • Låga driftkostnader för varje modell
  • NV200 lanseras i eldriven variant
  • Utökat samarbete med Fedex

Nissan kan leverera den idealiska bilen för alla företags transportbehov, från prisbelönta flexibilen NV200, som dessutom snart finns i en helt eldriven version, till 8-tons Atleon, via pickups och kombimodeller, skåpbilar i panel- eller boxutförande, tippbilar och flakbilar i en mängd olika storlekar och kapaciteter.

 

Fortsatt samarbete med Forex

 

Fedex Express och Nissan utökar samtidigt sitt samarbete kring eldrivna bilar. Samarbetet som inleddes i december 2011 går ut på att testa och utveckla användandet av eldrivna bilar i stadsmiljöer. Samarbetet började med att Fedex Express testade och utvärderade den 100 procent eldrivna Nissan e-NV200 som leveransbil i London och Yokohama. Detta samarbete utökas nu till att inkludera även städer iUSA, Brasilien och Singapore. Samarbetet syftar till att skapa bättre och mer miljövänliga elbilar för stadsmiljöer.

 

Bland de bilar som visas på bilmässan i Hannover kommer minst ett exempel av samtliga dessa modeller att finnas på plats.

Eldriven e-NV200

Efter lyckade prototyptester meddelar Nissan nu att en 100 procents eldriven version av den populära Nissan NV200 är nära att gå i produktion. När den når marknaden, kommer Nissan e-NV200 bland annat vara utrustad med Nissan nya teknik för snabbladdning. e-NV200s drivlina är baserad på det nya laminerade litiumbatteriet samt samma elektriska motor som driver Nissan LEAF. Nissan e-NV200 kommer att premiärvisas under bilmässan i Hannover, och produktionsstart är beräknad till 2013.

NV400

NV400 är den senaste bilen ur Nissans nyttobilsflotta. Den har funnits i handeln i mindre än ett år men har redan gjort sig känd för att vara en av de starkaste och mest mångsidiga LCV:erna på marknaden.

Som en av de bredaste modellserierna på marknaden kan NV400 fås med fram- eller bakhjulsdrift, i fyra olika längder, tre olika höjder och med lastvolymer på mellan 8 och 17 m3(skåputförande) respektive 20 och 22 m3(skåpombyggnad). Det finns tre motorversioner - alla baserade på Alliance fyrcylindriga 2,3-liters dCi-dieseln - och kan fås med manuell eller sekventiell sexväxlad växellåda. Effetktuttagen är från 100, mellan 125 och 150 hk (74, 92 respektive 107 kW) med vridmoment på 285, 310 respektive 350 Nm.

 

Även om modellen bara funnits på marknaden i några månader har Nissans policy om konstant utveckling redan lett till förbättringar i serien, framför allt de lägre CO2-utsläppen och ännu snålare motorer på 100 respektive 125 hk.

 

Resultatet är betydligt lägre utsläpp: CO2-utsläpp på 197g/km - en reducering på hela 16 g/km - för 125 hk, och en kombinerad bränsleekonomi som drar 0,6 liter mindre per 100 km. Utöver den bättre miljöprestandan innebär dessa förändringar även lägre driftkostnader: man uppskattar att dessa förbättringar kan innebära besparingar på så mycket som 3 000 EUR under en treårsperiod.

 

Tryckluftsfjädring finns på de framhjulsdrivna modellerna: skåp, chassicab, dubbelchassicab och flakversioner, medan RWD-modeller med dubbla hjul nu har 3,5 tons dragkapacitet.

 

För att kunderna ska få så stort urval som möjligt kan 100 hk-motorn nu fås som chassi med enkel eller dubbel hytt, med flak eller sidoläm. Slutligen kan en ny serie fabriksgodkända ombyggnader - samtliga med Nissans 3-åriga standardgaranti - beställas från återförsäljarna. Det finns envägs- och trevägstippbilar, 20m3och 22m3skåpbilar i skåputförande, en sjusitsig crew van samt en flakversion med sidoläm.

 

Navara

 

I sin strävan att hjälpa företagsanvändare i Europa i dessa tuffa ekonomiska tider introducerar Nissan en ny, prissänkt instegsversion av sin populära pickup Navara.

 

Den är noggrant utvecklad för att ge användare en praktisk, robust och kapabel pickup till ett pris som ligger i fas med tiden. Den nya modellen introducerar en enklare version av den respekterade 2,5-liters fyrcylindriga dieselmotor med dCi common-rail som utvecklar 144 hk och 350 Nm vridmoment.

 

Den har en toppfart på 168 km/h och tar sträckan 0-100 km/h på 13,1 sekunder. Bränsleförbrukningen vid blandad körning och CO2ligger på 8,4 l/100 km respektive 222 g/km.

 

Högre upp i serien finns specialversionen Navara Platinum, som introducerats med tekniska finesser och en distinkt design.

 

Navara Platinum är baserad på 2,5-liters dCi-modellen och bygger på styrkorna hos den starka 4x4 pickupen genom extra utrustning framtagen för att hjälpa föraren, däribland satellitnavigation och backkamera.

 

På flera sätt fortsätter Navara att leva upp till sitt rykte som en av Europas bästsäljande pickuper som tillför både passagerarkomfort och kördynamik till LCV-marknaden. Den robusta ramchassin och den påkopplingsbara fyrhjulsdriften - komplett med en lågutväxlad fördelningslåda - gör Navara högst lämpad för industrier som bygg- och anläggning där det finns krav på däckgrepp i alla möjliga situationer.

 

Förutom de två fyrcylindriga dieselversionerna kan Navara också fås med en tekniskt avancerad 3,0-liters V6 dieselmotor som utvecklar 231 hk och ett vridmoment på 550 Nm.

 

 

Primastar

Nissans skåpbil i mellanstorlek, som kvalar in mellan NV200 och NV400, är ett samarbete med allianspartnern Renault. Den senaste versionen lanserades för lite mer än tre år sedan och kom med stora förbättringar i komfort och praktiska finesser så som automatisk klimatstyrning och Bluetooth-anslutning för mobiltelefoner. Ett underhållsfritt dieselpartikelfilter (DPF) ingår nu för lägre utsläppsnivåer och längre serviceintervall.

 

Alla motoralternativ driver på framhjulen och uppfyller kraven för Euro 5. Ett par 2,0-liters dCi-dieslar utvecklar 90 respektive 15 hk.

 

Primastars motoralternativ garanterar enkel lastkapacitet, tyst gång och snabb acceleration.

De klassledande 2,0-litersmotorerna kan fås med ett dieselpartikelfilter (DPF) som sänker utsläppen ännu mer, utan att det ökar bränsleförbrukningen. Dessutom säkerställer momentkalibreringen prestanda på båda effektnivåerna (260 Nm på versionen med 90 samt 300 Nm för versionen med på 115 hk).

 

Primastar kan även bidra till att minska miljöpåverkan. På Combi- och van-modeller av lägre höjd med den valbara nyligen introducerade OPTI uppnås lägre CO2-utsläpp till en så imponerande nivå som 180 g/km med manuell växellåda. Detta alternativ inkluderar tekniska förbättringar som ger lägre CO2-usläpp, bland annat nya olje- och styrservopumpar, förbättrad termostyrning och en omarbetad växellådsolja, EGR-kylningsslinga samt införandet av däck med lågt rullmotstånd.

 

Primastar är en modern och innovativ skåpbil med ett stort lastutrymme med nyttolast på upp till 1 285 kg. Den finns i panelutförande och kan också fås som passagerarkombi. Primastar byggs av Nissan i Barcelona där den också går under varumärkena Renault Trafic och Opel Vivaro.

 

Cabstar

Nissans starka och mångsidiga Cabstar, som byggs i Avila i Spanien kommer i en rad olika versioner inklusive skåpbil, tipper och med sidoläm med enkel eller dubbel hytt samt enkla eller dubbla bakhjul. Den kan fås i tre olika hjulbaslängder med en totalvikt på 2,8 - 4,5 ton, med en nyttolast som är bäst i klassen på upp till 2729 kg.

 

2,5-litersmodellen kan fås i två versioner och 3,0-liters modellen med fyrcylindriga turboladdade diselmotorer med 16 ventiler och direktinsprutning - uppfyller samtliga kraven för Euro 5 - och det ännu strängare EEV-direktivet för 3,0-liters versionen - utvecklar 120 respektive 140 hk (2,5-liters) samt 150 hk (3,0-liters). Vridmomentet ligger kvar på 250, 270 respektive 350 Nm.

 

Alla Cabstar-motorer har nu dubbel DPF-regeneration som standard: Förutom automatisk regenerering kan användare använda systemet manuellt om de inte har möjlighet att köra bilen i 60 km/h under de 30 minuter som krävs. Manuell regenerering tar omkring 20 minuter.

 

Andra förändringar inkluderar en ny, underhållsfri kardanaxel och större koppling, ett kylt bränslesystem samt ett omarbetat avgasrör. Det finns nu ockå en differentialspärr. Visuella förändringar inkluderar en ny främre stötfångare och hytten har fått bättre ljudisolering samt ett nytt ventilationssystem.

 

Lägre driftkostnader har bidragit till utökade serviceintervaller ­- nu upp till 40000 km för 2,5-litersmotorer - medan förändringar för slutväxel och motoreffektivitet har lett till närmare åtta procent lägre bränsleförbrukning.

 

Trots bilens kompakta dimensioner - som gör den perfekt för leveranser i stadsmiljö - är lastkapaciteten bland den bästa i klassen, medan den rymliga kupén och den utmärkta sikten framåt gör den till en fröjd att manövrera.