Tillbaka

FRÅN KONCEPT TILL REALITET... TILL VIRTUELL VERKLIGHET

  • Juke-R nr. 001 har nu byggts, testats och står klar för leverans...
  • ...samtidigt som Nissans prestanda-Juke har huvudrollen i GameloftAsphalt 7: Heat
  • Juke NISMO intar scenen i det nya mobilspelet och presenterar den första medlemmen i NISMO-familjen i Europa för fansen

De sa att det var omöjligt. De sa att det aldrig skulle hända. Men i dag tystas alla de som tvivlade på Juke-R i och med att det första exemplaret av den serietillverkade modellen rullar ut från garaget - både i verkliga livet och i den virtuella världen.

Den första superexklusiva gatversionen av Juke-R står färdigbyggd och testad, samtidigt som denna spännande modell återskapats digitalt och i denna form presenteras för miljoner bilintresserade. Tillsammans med nya imponerande Juke Nismo, står Juke-R beredd att inta huvudrollen i Gamelofts nya mobilracingspelAsphalt 7: Heat.

Gameloft, en ledande utvecklare av digitala och sociala spel, har gått samman med Nissan för att ge fansen en chans att köra de nyaste tillskotten i Nissan-familjen i iOS- och Androidmiljö på smarta telefoner och surfplattor.Asphalt 7: Heatlåter spelarna delta i ett skoningslöst race från Paris till Rio, själva eller i multiplayer-läge.

Juke NISMO

 

Med prestandagener hämtade från Nissans tävlingsbilar, kommer Juke NISMO att introducera namnet Nissan Motorsport i det europeiska modellutbudet tidigt nästa år. Med en 200 hk stark version av Nissans avancerade bensinmotor DIG-T, erbjuder denna överkomliga prestandamodell körglädje med ännu mer klös utan att därför inverka negativt på effektiviteten.

Förbättrad dynamik i kombination med en suveränt utrustad, NISMO-inredd kupé gör att Juke NISMO kommer att bjuda på en ännu mer spännande körupplevelse, såväl i den riktiga som i den virtuella världen.

Juke-R

 

Historien bakom Juke-R tog sin början då bilen premiärvisades som ett engångskoncept i Dubai i januari i år. Denna busunge i Nissans modellutbud blev snart en legend på egna meriter - detta trots att den aldrig var avsedd för serieproduktion, varken i den verkliga världen eller den virtuella.

Med en modifierad GT-R-bas under en sportig, reviderad Juke kaross, var R som ingen annan. Juke-R gjorde sensation på YouTube och fanskaran växte exponentiellt - Juke-R-videorna har till dags dato visats fler än 5.000.000 gånger.

Det var så här som historien bakom den serieproducerade versionen tog sin början. Darren Cox, Brand Director, Nissan Europe, förklarar: "Folk älskade Juke-R i Dubai - man lade bud och ville köpa originalbilen på stället, där den stod på gatan! Vi kunde helt enkelt inte göra så entusiastiska fans besvikna, så med tre konkreta anbud på bordet bestämde vi oss för att bygga en begränsad serie av Juke-R."

Tekniska innovationer och design

 

Utvecklingsarbetet inleddes med att transformera ett engångskoncept till en modell som kunde tillverkas och säljas. Juke-R byggs av det ledande motorsportföretaget RML med bistånd av Nissan Technical Centre Europe (NTC-E), och använder sig av superbilen Nissan GT-R:s drivlina och upphängning i kombination med en FIA-specificerad störtbåge.

Tack vare expertisen på Nissan Technical Centre Europe (NTC-E), är den serietillverkade versionen t.o.m. kraftfullare än konceptbilen, och utvecklar hela 545 hk ur sin avancerade 3,8 liter stora dubbelturbomotor. Nervkittlande prestanda utlovas - accelerationen från 0-100 km beräknas ta endast 3 sekunder blankt, och topphastigheten förväntas ligga på 275 km.

Utöver dessa tekniska framsteg, har experterna på Nissan Design Europe i London dessutom gett Juke-R nr. 001 en ny look.

Darryl Scrive, Digital Team Manager på NDE, förklarar: "Stötfångarna och trösklarna på Juke-R har fått ny design. Det här är en process som normalt tar lång tid och där vi bl.a. använder fullskalemodeller av lera. Vi har dock kunnat korta ned utvecklingstiden genom att titta på bilen i full skala via vår nya 3D-projektor och "power wall". Tack vare detta har superbilen inte bara fått en ännu snyggare look - samtidigt har hela processen kunnat göras digital.

Förfiningarna i designen handlar bl.a. om en skarpare definierad stötfångare fram, nya kolfiberdetaljer på kylgallren fram och bak samt på diffusorn bak som visar fram Juke-R:s prestandagener ännu bättre.

Kör Juke-R and Juke NISMO

Juke-R nummer 001 är i skrivande stund på väg till den första kunden, och tillverkningen av nr. 002 är i full gång. Det exakta försäljningspriset beror på de individuella specifikationsval som köparna gjort, men grundpriset för Juke-R ligger på 500.000 euro.

Det är endast en handfull förare kommer att få förmånen att sätta sig bakom ratten i en denna superexklusiva Juke, men samma fantastiska körglädje är desto mer tillgänglig iJuke NISMOsom börjar säljas runt om i Europa i början av nästa år och erbjuder sina köpare förfinad dynamik, prestanda och design.

Asphalt 7: Heatkommer innan årsskiftet att kunna laddas ner från Apple Store och Google Play för endast 0,79 euro.

Alla som vill ha en riktig Juke-R i garaget kan anmäla sitt intresse för att köpa Nissans hittills mest extrema crossover genom att kontakta Nissan påJuke-R@Nissan.co.uk. För ytterligare information om Juke, gör ett besök påwww.facebook.com/NissanJukeOfficial.