Tillbaka

NISSAN UPPVISAR REKORDFÖRSÄLJNING I EUROPA VERKSAMHETSÅRET 2011

 

  • 713.000 enheter sålda verksamhetsåret 2011 (+ 106.000 enheter jämfört med verksamhetsåret '10)
  • Rekordhög marknadsandel på 3,9 %
  • Högsta månatliga marknadsandelen någonsin i mars 2011: 4,6 %
  • Qashqai-försäljningen passerar en kvarts miljon exemplar
  • 8 av 10 bilar sålda i Europa är också tillverkade i Europa
  • Nissan Nordic Europe nådde rekordhög marknadsandel på 3,8 %
  • I Sverige såldes 10820 bilar vilket gav en marknadsandel på 3 %

Med en rekordförsäljning på 713.000 fordon verksamhetsåret 2011 (som slutade den 31 mars) har Nissan aldrig tidigare varit så starka i Europa. Resultatet motsvarar en ökning med 17,5 % på årsbasis (+106.000 enheter) vilket ger Nissan sin hittills högsta marknadsandel i Europa: 3,9 % (en ökning med 0,6 procentenheter jämfört med 2010).I Nissan Nordic Europe Oy såldes 36851 bilar som gav en marknadsandel på 3,8 % för verksamhetsåret 2011, en ökning med 0,4 procent jämfört med verksamhetsåret 2010.

Verksamhetsårets sista månad, mars, blev också den till ett eget rekord. Nissan sålde då 87.457 fordon i Europa vilket gav företaget dess högsta månatliga marknadsandel någonsin: 4,6 %. Därmed har Nissan brutit fyraprocents-vallen fyra månader i rad. I Nissan Nordic Europe blev marknadsandelen 4,4 %.

Detta resultat avrundar ett fenomenalt framgångsrikt år för Nissan i Europa, som ökat försäljningen på 32 av de 37 marknader där företaget är verksamt jämfört med året innan. I Sverige landade försäljningen för verksamhetsåret 2011 på 10820 bilar vilket utgjorde 30 procent av volymen inom Nissan Nordic Europe. Det gav Nissan i Sverige en marknadsandel på 3 procent - en ökning med 0,2 % jämfört med verksamhetsåret 2010.

Till de mest sålda modellerna hör Nissan Qashqai och Nissan Juke (båda tillverkade i Sunderland, UK) vilket understryker Nissans fortsatta dominans i crossoversektorn. Nissan sålde fler än en kvarts miljon exemplar av Qashqai i Europa förra året, en ökning med 3 % jämfört med 2010. Och under sitt första hela verksamhetsår bidrog Qashqais lillebror, Juke, med en försäljning på 135.000 enheter.

Förutom att svara för ett betydande bidrag till Nissans fortsatta produktbaserade expansion, ökade de båda crossovermodellerna också andelen sålda bilar som är tillverkade i Europa till ca 80 % vilket gör Nissan till den största lokala tillverkaren bland alla asiatiska konkurrenter.

2011 var också det verksamhetsår då banbrytande, helt eldrivna Nissan LEAF lanserades på ett flertal marknader i Europa. I slutet av verksamhetsåret 2012 kommer Nissan LEAF - som ett uttryck för Nissans strävan att föra ut innovativa produkter och teknologier på marknaden -att finnas till försäljning i 20 europeiska länder, och försäljningsvolymen förväntas fördubblas i takt med att tillgången ökar och att infrastrukturen för elbilar fortsätter att utvecklas.

Betydande framsteg gjordes även inom sektorn för lätta transportfordon verksamhetsåret 2011. Den totala försäljningen av transportfordon uppgick till fler än 62.000 enheter (en ökning med 16 % jämfört med 2010) där täten intogs av NV200 (ökade 39 %) och pickupen Nissan Navara (ökade 20 %) som båda tillverkas i Barcelona.

Småbilen Nissan Micra svarade också den för ett betydande bidrag, försäljningen steg med 6 %, jämfört med fjolåret, till nästan 77.000 enheter.

Ryssland var fortsatt en mycket viktig marknad för Nissan verksamhetsåret 2011, försäljningen steg här med hela 57 % till över 161.000 bilar. Nissan har nu en marknadsandel på totalt 5,9 % (7,5 % bland utomeuropeiska biltillverkare) och tillkännagav nyligen att den lokalt producerade sedanen Almera kommer att lanseras i Ryssland i början av nästa år för att säkra Nissan närvaro i landets största marknadssegment.

Med en försäljning på 112.000 fordon och en andel på 5,1 % var den brittiska marknaden den näst största för Nissan i Europa. Försäljningen i Frankrike ökade med över 19 %, och Nissan slutade året med en femprocentig eller större andel på ett växande antal marknader, däribland Spanien, Baltikum, Grekland, Irland, Cypern, Polen, Malta och de franska utomeuropeiska områdena.

- Trots de tuffa utmaningar vi ställdes inför 2011 - ta t.ex. jordbävningen i Japan, översvämningarna i Thailand och den mattade efterfrågan i Västeuropa - har vi nu slagit försäljningsrekord två år i rad vilket gjort att vi vunnit mark på ett betydande och bestående sätt i regionen, säger Paul Willcox, Senior Vice President Sales and Marketing i Europa.

- En av de viktigaste faktorerna bakom våra framgångar är den stora lokala närvaro vi har i Europa i dag. Förutom att producera ca 650.000 fordon per år vid våra fabriker i Storbritannien, Spanien och Ryssland designar och konstruerar vi också bilar i Europa - detta spelar stor roll för vår säljförmåga.Det gör också vår vilja att utmana det konventionella och att finna nya vägar. Det var vi som skapade crossover-segmentet, vi är banbrytande inom elbilssegmentet, och vi fortsätter att presentera unika och modiga modeller, som t.ex. Juke, på marknaden, fortsätter Paul Willcox.

- Under det kommande året och framöver kommer vi fortsätta att utveckla och expandera vår närvaro i Europa med samma kundbaserade inställning och samma starka fokus på prestanda, i kombination med ett allt starkare och bredare produktutbud, avslutar han.

Vid bilsalongen i Genève förra månaden visade Nissan upp endast ett par av de modeller som kommer att bidra till att hålla våra prestationer på topp på kort och medellång sikt, däribland lanseringen av sportiga Juke NISMO 2012, en helt ny bil i B-segmentet sommaren 2013 såväl som person- och transportbilsversioner av elbilskonceptet eNV200 (baserade på nuvarande NV200) under 2014.

DE 5 STÖRSTA MARKNADERNA I EUROPA VERKSAMHETSÅRET 2011

MARKNAD

VERKSAMHETSÅRET 2011

SKILLNAD JÄMF. MED 2010

RYSSLAND

161.238

+57 %

STORBRITANNIEN

112.267

+10,5 %

ITALIEN

78.693

+5 %

TYSKLAND

72.791

+7 %

FRANKRIKE

72.186

+19,5 %

 

DE 5 MEST SÅLDA MODELLERNA VERKSAMHETSÅRET 2011

MODELL

VERKSAMHETSÅRET 2011

SKILLNAD JÄMF. MED 2010

QASHQAI

256.129

+3 %

JUKE

135.554

Ej tillämpl.

MICRA

76.713

+6 %

NOTE

45.897

-8 %

X-TRAIL

36.559

+35 %

Nissan i Europa

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till de som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14.500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 528.000 bilar, som t.ex. mini-MPV:er, prisbelönta crossovers, SUV:ar och transportfordon. I dag erbjuder Nissan 24 innovativa produkter på den europeiska marknaden och ligger i topp för att bli det mest sålda japanska bilmärket i Europa.