Tillbaka

NISSAN UTVIDGAR SITT UTBUD AV TRANSPORTBILAR MED HELT NYA NV400

Lanseringen av helt nya Nissan NV400 markerar nästa steg i Nissans ambition att förstärka sin närvaro på Europas LCV-marknad. I Sverige har orderböckerna för NV400 precis öppnats och priset blir från 252 000 kronor exkl. moms, 315 000 kronor inkl. moms.

Nissan NV400 i korthet:

  •  Ett kraftfullt utseende för Nissans nya skåpbil 
  •  Bekväm, lätt att använda och praktisk 
  •  Fram- och bak - hjulsdrivna versioner 
  •  Tre utrustningsnivåer 
  •  Brett kundfokuserat modellutbud.  
  •  Nissan Connect navigationssystem  
  •  En helt  ny motor, tre effektnivåer 
  •  Fabriksmonterade påbyggnader för att tillfredsställa kundernas allt större mängd olika behov  

Nissans  plan att fördubbla sin andel på Europas LCV-marknad inom tre år har fått en skjuts framåt i och med introduktionen Nissan NV400. Trots att bilen är utvecklad i samarbete med allianspartnern Renault, kan NV400 inte bli misstagen för något annat än en Nissan. Dess distinkta look skapades på Nissan Design Europa (NDE) och konstruerad av Nissan Tekniska Centrum Europa. NV400 har sin egen unika motorhuv, framskärmar, strålkastare med integrerade varselljus, galler och främre stötfångare. Resultatet ger NV400 ett robust, självsäkert utseende som visar att den menar allvar.

 

"Det djärva Nissan-utseendet hjälper oss att skilja NV400 från dess konkurrenter och ger oss ett särskiljande drag på marknaden. Med NV200, Primastar och nu NV400 finns det ingen tvekan om att Nissan betyder attraktiv funktionalitet och fantastisk valfrihet på LCV-marknaden", sa Sergio Alcaraz, Vice President, Nissans transportbilsenhet i AIME-regionen.

 

Nissan har en stark position på transportbilsmarknaden i Sverige och den stärktes ytterligare under 2011 då det registrerades nästan 30 procent fler av Nissans lätta lastbilar jämfört med 2010.

 

"Med Nissan NV400 har vi ett mycket starkt erbjudande, och i kombination med prisbelönta NV200 och storsäljaren Navara har vi ett av marknadens starkaste utbud för i stort sett alla företag som behöver en ny transportbil under 2012", säger Mikael Franck, tf Sverigechef på Nissan Nordic Europe.

 

Det finns mycket mer som talar för NV400 har än utseendet. Den har en av de mest mångsidiga och praktiska modellprogrammet på marknaden med totalvikter mellan 2,8t till 4,5t.

 

För första gången kan Nissan erbjuda fram- eller bakhjulsdrift, tre axelavstånd, fyra olika längder, tre olika höjder och med lastvolym från 8 m3 till 17 m3. Den nya motorn finns i tre olika effektnivåer och kan fås antingen med sexväxlad manuell eller automatisk växellåda.

 

Dessutom finns det många olika påbyggnader som tillval, alla täckta av Nissans garanti. Såväl som fabriksbyggda skåpbilar och kombibilar så finns det dessutom personskåpbilar, lätta skåpbilar, tippbilar och flakbilar som är alla byggda internt hos Nissan. Nissan kommer också att fortsätta bygga chassihytt för specialiserade påbyggare.

 

"NV400 är mycket mångsidig och erbjuder en lösning för varje behov i den tunga skåpbilssektorn", sa Sergio Alcaraz. "Den är mycket mer än en ersättning för Interstar och tar oss till ett mycket större marknadssegment tack vare den stora bredden och djupet i sortimentet". 

Förare kan för första gången välja mellan fram- eller bakhjuldrift hos Nissans skåpbilar. Framhjulsdrift betyder en lägre tjänstevikt för förbättrad nyttolast, en lägre chassihöjd och en förbättrad bränsleförbrukning. Bakhjulsdrift erbjuder fler valmöjligheter för ombyggnaden av chassierna och tack vare dess höga bakaxel kapacitet passar den bättre för medeltung driftsanvändning. Bakhjuldrivna versioner är tillgängliga med enkla eller dubbla bakhjul. 

Kraften kommer från en fyrcylindrig, 16-ventils turbodieselmotor med kompressor som nyligen utvecklats av Renault. Med sina 2.3 liter är den mindre än Interstars 2.5- litersdiesel - dock är effekten densamma - 100, 125 och 150 hk - och vridmomentet har förbättras till 285, 310 och 350 Nm.

 

MacPherson individuella fjädringssystem sitter på framaxeln. Framhjulsdrivna modeller har en enkel bladfjäder bak medans bakhjulsdrivna modeller har antingen en dubbel fjäder (enkel bakhjul) eller trippel blad (dubbla bakhjul).

Den nya hytten är en aning längre än innan för att skapa extra benutrymme medan sätena är bredare och längre för store komfort. Säkerhetsfunktioner inkluderar dubbla krockkuddar fram som standard och sido-krockkuddar  som tillval. Elektronisk Stabilitets Program (ESP) är standard på alla bakhjulsdrivna modeller och tillval på framhjulsdrivna versioner medan låsningsfria bromsar är standard på alla versioner.

Utrustningsnivåerna, standard såväl som tillval, speglar personbilarnas och inkluderar Nissan Intelligent Key, automatisk luftkonditionering, automatiska vindrutetorkare, varselljus, parkeringssensorer, farthållare med hastighetsbegränsare, färddator, mobiltelefonsanslutning med Bluetooth och USB, Nissan Connect av TomTom och iPod-anslutning genom ljudsystemet. Backkamera är också ett tillval som gör parkeringar så säkra som möjligt.

"NV400 är ett mycket större utbud av skåpbilar som erbjuder större nyttolast, lastutrymme och många fler funktioner. Motorerna är mer kraftfulla, mer ekonomiska och rena och kabinen är tystare och bekvämare med mer förvaringsutrymme och många praktiska detaljer", sa Sebastien Danvel, General Manager, Marknadsföring, LCV-enheten för Nissan i AMIE-regionen. "I korta drag erbjuder NV400 ett mycket större urval för föraren och kommer snabbt att bli riktmärkesfordonet i vad som har blivit en mycket bredare marknadssegment för Nissan".

 

Nissan i Europa

Nissans närvaro i Europa är en av de mest heltäckande av alla utomeuropeiska tillverkare och Nissan har mer än 12 500 anställda på lokalt baserade verksamheter inom design, forskning & utveckling, tillverkning, logistik och försäljning & marknadsföring. Förra året tillverkade Nissans fabriker i Storbritannien, Spanien och Ryssland över 528 000 fordon, inkluderat mini-MPV:er, prisvinnande crossovers, SUV:ar och nyttofordon. Nissan har idag 24 olika innovativa produkter till försäljning i Europa och har positionerat sig för att bli det främsta Japanska märket i Europa. www.newsroom.nissan-europe.com/se