Tillbaka

KÖRGLÄDJE FRÅN NISSAN MED QASHQAI MED LÄGRE UTSLÄPP

Låga utsläpp från den nya 1.6 dCi Pure Drive-motorn genom...
- Mycket kraft och vridmoment för mycket goda köregenskaper
- Bra bränsleekonomi
Tillgänglig på Nissan Qashqai och Nissan Qashqai+2 med manuell växellåda
Introduktion av Around View- monitor, en premiumegenskap för en C-segmentbil
Ännu lägre CO2-värden med stopp/start-system tillgängligt i början av 2012

I linje med åtagandet om att hela tiden minska utsläpp från sina bilar har Nissan utvecklat en ny Pure Drive-version av den toppsäljande Nissan Qashqai som avger endast 129g CO2/km och med en bränsleförbrukning på 4.9l/100 km. Den drivs av en helt ny toppmodern 1.6-liters dieselmotor som inte bara har en utmärkt bränsleförbrukning och låga utsläpp utan också har samma typ av vridmoment och topphastgihet som den 2.0-liters dCi motor den ersätter.

Toppeffekten från den nya motorn är 130HK som backas upp med ett exceptionellt 320Nm vridmoment tillgängligt från så låga varvtal som 1750 varv per minut. Och detta är bara början. Tidigt nästa år lanseras en version av modellen med Nissans stopp/start-system som hjälper till att minska CO2-utsläppen ytterligare, till utmärkta 119g/km, och med en bränsleförbrukning på endast 4.5l/100km.

-Nissan Qashqai med den nya Pure Drive 1.6dCi-motorn är perfekt att kunna erbjuda i Sverige, särskilt när stopp/start-funktionen gör att bilen kvalar in under miljöbilsgränsen här, säger Unto Lehtola, Sverigechef på Nissan Nordic Europe .

- Nissan dominerar crossover-markanden med sin banbrytande design och användarvänliga teknologi. Med införandet av den här nya dieslemotorn ger vi våra kunder det bästa av två världar - låga utsläpp och ännu bättre köregenskaper. Detta är en anmärkningsvärd motor, bäst i sin klass i så många avseenden. Den tillhandahåller de dynamiska köregenskaper som matchar dem hos den utgående 2.0 liter dCi-motorn trots att bränsleförbrukning och utsläpp är lika eller bättre än vår nuvarande 1.5liters-diesel, säger Taina Erkkilä, kommunikationsdirektör på Nissan Nordic Europe.

För att ytterligare späda på körgkädjen tillkommer nya innovativa trustningsdetaljer inklusive, för första gången på en C-segment bil, en Around View- monitor. Vanligtvis hittar man detta endast på lyxbilar. AVM använder en serie av små kameror på utsidan av bilen för att underlätta och göra manövrering och parkering så säker som möjligt genom att ge en realtidsvy i fågelperspektiv i 360 grader av området runt bilen. Förutom detta så kommer Nissan Qashqai och Qashqai +2 att på instegsnivån Visia införa Cruise Control med hastighetsbegränsning som en del av standardutrsutningen.

Dessa senaste steg i utvecklingen understryker Nissans ledande roll på den uppåtgående crossover-markanaden och Qashqai bibehåller sitt försprång gentemot konkurrenterna.

- När Qashqai lanserades 2007 skrevs regelboken om för C-segment bilar genom införandet av nya innovativa grepp på den konservativa marknaden. Dess kombination av SUV-utseende och tuffa dynamiska köregenskaper, utomordentlig prestanda och rymlighet har tilltalat kunderna. På knappt fyra och ett halvt år har vi byggt mer än en miljon Qashqai och sjusitsiga Qashqai+2 modeller i vår Sunderland-fabrik där vi har tre skift som arbetar 24 timmar om dygnet för att tillfredställa efterfrågan. I snitt bygger vi 1200 exemplar varje dag, säger Erkkilä.

* Pure Drive-märkningen ges till alla Nissan produkter som släpper ut 130g CO2/km eller mindre. Under produktionen var riktmärket 140g men som en del av Nissans medlemskap i den exklusiva Green Programme-klubben skärps kraven hela tiden. Programmet har skärpt kravet på en ytterliagre säkning till 120g år 2013.