Tillbaka

Nissan lanserar ny effektiv 1,3-liters bensinmotor som gör Qashqai ännu attraktivare

Nissan Qashqai 1,3 liter

  • Qashqai – den mest sålda crossovern i Europa – är först ut bland Nissans modeller att utrustas med denna helt nya bensinmotor.
  • Med en cylindervolym på 1,3 liter och en effekt på 140 resp. 160 hk, ersätter den nya enheten de tidigare 1,2- och 1,6-litersmotorerna.
  • Lägre förbrukning, lägre CO2-utsläpp och vässad för en körupplevelse på ännu högre nivå.
  • Helt ny 7-stegad DCT-växellåda (dubbla kopplingar) gör debut i Nissans storsäljare
  • Nya drivlinor som utnyttjar Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance samlade styrkor och resurser

Nu kan man få Qashqai med Nissans helt nya bensindrivna 1,3-litersmotor. Detta det senaste kapitlet i framgångssagan Qashqai – Europas mest sålda crossover – gör denna SUV ännu attraktivare för konsumenterna.

Den nya, högeffektiva motorn (som finns i 2 effektutföranden på 140 resp. 160 hk) bjuder på lägre bränsleförbrukning och lägre CO2-utsläpp. Den drar fördel av Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance samlade styrkor och resurser och har utvecklats i samarbete med Daimler.

Hos Nissan gör den nya motorn debut i Qashqai. Motorn kan fås kopplad till en 6-växlad manuell växellåda eller en helt ny 7-stegad DCT-växellåda med dubbla kopplingar. Båda varianterna lägger ut drivningen på framhjulen. Det här är första gången som en DCT-växellåda används för en högvolymsbil från Nissan. Fördelarna för kunden är en sportig och mer direkt kördynamisk upplevelse, förbättrad prestanda från stillastående och jämn kraftutveckling.

Det finns 3 versioner av den nya 1,3-litersmotorn – en på 140 hk med 6-växlad manuell växellåda, en på 160 hk med 6-växlad manuell växellåda och en på 160 hk med en 7-stegad DCT-växellåda. Vridmomentet ligger på 240 Nm för den lägre effektvarianten, 260 Nm för den högre med manuell växellåda och på 270 Nm för 160 hk med DCT-växellåda.

Detta förbättrade utbud av drivlinor för Qashqai tar körupplevelsen till helt nya nivåer. Det som kunderna märker direkt är kvickare respons och acceleration, tack vare den stegrade effekten och det ökade vridmomentet, jämnare och mer linjär kraftutveckling och tystare gång. Dessutom är serviceintervallen längre.

Ryan Gains, General Manager för crossovers på Nissan Europe, kommenterar nyheten: – Lanseringen av denna helt nya 1,3-litersmotor ligger helt i linje med förändringarna på marknaden och uppfyller kundernas efterfrågan på en högeffektiv bensinmotor som levererar enastående körprestanda och samtidigt har låg förbrukning.

När det gäller Qashqai, kommer dessa 3 nya drivlinor med 1,3-litersmotorer att direkt ersätta de gamla – 1,2-liters 115 hk manuell och CVT samt 1,6-liters 163 hk manuell. Alla de nya drivlinorna uppfyller kraven i den senaste utsläppsstandarden Euro 6d-Temp.

NEDC-BT

140 hk och 160 hk Man.

17"-fälgar

18"-/19"-fälgar

Bränsleförbrukning

5,3 l/100 km

5,7 l/100 km

CO2-utsläpp 

121 g/km

130 g/km

NEDC-BT

160 hk DCT *

17"-fälgar

18"-/19"-fälgar

Bränsleförbrukning

5.5 l/100 km

5.8 l/100 km

CO2-utsläpp 

122 g/km

131 g/km

*Avvaktar slutgiltig typbesiktning för DCT data

Alla de tre drivlinorna står sig extremt bra jämfört med de från andra tillverkare, och i många fall ligger CO2-utsläppen betydligt lägre.

Förutom lägre förbrukning och CO2-utsläpp bjuder den nya motorn också på en jämnare respons vid lägre varvtal och kraftfullare acceleration för ännu snabbare och säkrare omkörningsmanövrer.

Den sänkta bränsleförbrukningen är ett resultat av att motorn konstruerats om från grunden jämfört med de tidigare bensinmotorerna. 1,3-litersmotorn är försedd med ett bensinpartikelfilter, och till annat som förbättrats hör bl.a. insprutningssystemet, förbränningskamrarnas konstruktion, den inre friktionen som sänkts ytterligare och en optimering av turboladdaren. Tack vare det högre vridmomentet på lägre varvtal blir det också tystare ombord.

Jämfört med den utgående 1,2-litersmotorn med 115 hk och manuell växellåda, är nya 1,3-liters 140 hk manuell 25 hk starkare och levererar 50 Nm högre vridmoment. För Qashqai med 17"-fälgar ligger CO2-utsläppen på 121 g/km (NEDC-BT), en sänkning med 8 g/km jämfört med tidigare (NEDC).

Jämför man samma två drivlinor, så har även accelerationen förbättrats. Medan tiden för 0-100 km/h är nästan identisk (10.6 sek för 1.2, versionen och 10.5 sek för den nya 1.3), så har 4:e växelns acceleration från 80-100 km/h sänkts från 5.7 till 4.5 sekunder – en förbättring av prestandan med 21%. För den 6:e växeln är resultatet vid 100-120 km/h ännu bättre – 35% förbättring, vilket ger ännu större flexibilitet för föraren.

Jämfört med den utgående 1,6-litersmotorn på 163 hk och manuell växellåda, är nya 1,3-liters 160 hk manuell 3 hk svagare men levererar 20 Nm högre vridmoment. För Qashqai med 17"-fälgar ligger CO2-utsläppen på 121 g/km (NEDC-BT), en sänkning med 13 g/km jämfört med tidigare (NEDC).

Helt nya DCT är en dubbelkopplingsväxellåda med våtkoppling, som levererar en förfinad körupplevelse.  Växellådan är utrustad med ett elektroniskt styrsystem och ett snabbt elektromekaniskt kontrollsystem. Detta tillsammans bidrar till en förbättrad effektivitet. Körupplevelsen blir mer njutbar, jämfört med den utgående CVT-lådan på Qashqai. Föraren kommer att känna en jämnare växling utan drivstopp, medan frånvaron av momentomvandlare skapar en direkt känsla – vilket tillsammans gör körningen roligare.

Ägarkostnaden för konsumenten blir reducerad, tack var lägre underhållskostnader under fordonets livscykel. T ex så har serviceintervallerna förlängts från 20,000 km till 30,000 km.

Nissans nya 1,3-liters motor, som utvecklats av Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, har fått utstå 40.000 timmar av tester och simuleringar. Bl.a. har motorn utsatts för krävande körtester under 300.000 km i några av världen mest extrema förhållanden.

Genom att utnyttja alliansens styrkor och resurser, kan Nissan ta tillvara synergieffekter och flytta fram gränserna för vad som är möjligt för en bensinmotor. Den 1,3-litersdrivlina som är resultatet av detta noggranna arbete, erbjuder prestanda och förfining på allra högsta nivå, uppfyller de mest krävande standarderna gällande hållbarhet och tillförlitlighet och minskar också CO2-utsläppen.

Motorn har utvecklats i samarbete med Daimler som kommer att använda den för bilar från Mercedes-Benz. Sammanlagt räknar alliansen med att tillverka upp till 1 miljon av denna motor under det kommande verksamhetsåret och den kommer att ligga under huven på fler än 50% av alla Qashqai som säljs.

Kundfördelar med den nya bensindrivna 1,3-litersmotorn

Fördelar som gäller alla 3 drivlinjekombinationerna

  • Förbättrad prestanda både när det gäller respons, effekt och vridmoment
  • Tystare gång eftersom motorn har högre vridmoment på lägre varvtal och att den inte behöver varvas så högt
  • Lägre bränsleförbrukning, lägre CO2-utsläpp, lägre partikelutsläpp Det som gjort dessa prestandaförbättringar möjliga är att motorn arbetats om från grunden, jämfört med tidigare bensinmotorer från Nissan
  • Till det som förbättrats hör bl.a. insprutningssystemet, förbränningskamrarnas utformning, turboladdaren och den inre friktionen som sänkts ytterligare
  • Lägre ägandekostnader Den nya konstruktionen betyder lägre underhållskostnader under motorns livstid. Serviceintervallen har förlängts från 20.000 till 30.000 km.

Kundfördelar – 1,3-liters 140 hk manuell

(Jämfört med 1,2-liters 115 hk)

Högre vridmoment: +50 Nm (nu 240 Nm)

Högre effekt: +25 hk (nu 140 hk)

Lägre CO2-utsläpp (NEDC-BT): -8 g/km (nu 121 g/km) på 17"-fälgar

Lägre bränsleförbrukning (NEDC-BT): -0,3 l/100km (nu 5,3 l/100 km) på 17"-fälgar

Kundfördelar – 1,3-liters 160 hk manuell

 

(Jämfört med utgående 1,6-liters 163 hk)

Högre vridmoment: +20 Nm (nu 260 Nm)

Ungefär samma effekt: -3 hk (nu 160 hk)

Lägre CO2-utsläpp (NEDC-BT): -13 g/km (nu 121 g/km) på 17"-fälgar

Lägre bränsleförbrukning (NEDC-BT): -0,5 l/100 km (nu 5,3 l/100 km) på 17"-fälgar

Motortekniken i detalj

Topplock

  • Den nya motorns kompakta form tar mindre plats under huven och minskar också bilens vikt.
  • Nytt, triangelformat ”delta”-topplock. Insprutarna sitter centralt placerade för bättre förbränning.
  • För att förbättra kylningen och förbränningen, speciellt vid låga varvtal och hög belastning, är grenröret delvis inbyggt i topplocket.
  • Bensinpartikelfilter är standard. Filtret förstör avgaspartiklar genom att fånga dem i en bikakeformad mikroporös cellstruktur som med jämna mellanrum regenereras automatiskt.

Nya innovativa ”Bore spray coating”

  • För första gången använder sig nu alliansen av denna teknologiska landvinning för en högvolymmodell
  • Med hjälp av en plasmabrännare sprayas ett tunt skikt av extremt hårt stål på cylinderväggarna, för att effektivare kunna leda bort förbränningsvärme.
  • Förutom rena viktbesparingar, ser man med denna teknik också till att i hög grad minska antalet oönskade tändningar (”knackningar”) i motorn och höjer också kompressionsgraden för ännu bättre verkningsgrad.
  • Bore spray coating-tekniken svarar för en sänkning av förbrukningen och utsläppen med 1%.

Turboladdare

  • Turboladdaren är nu försedd med en motordriven säkerhetsventil för laddtrycket (en s.k. ”e-waste gate”). Denna ersätter de pneumatiska ventiler som användes på äldre motorer.
  • Resultatet är ett mer lyhört turboaggregat, speciellt på låga varvtal.
  • Denna wastegate gör det möjligt att optimera motormappningen utan att påverka körförmågan.

Insprutare

  • Insprutningsmunstyckena är försedda med 6 hål för bättre finfördelning av bränslet.
  • De matas via en common-rail-insprutning under högt tryck (250 bar). Detta kan jämföras med den utgående 1,2-litersmotorns 200 bar.

Variabel ventilstyrning med vipparm

  • Ventilstyrningen har vipparmar av fingerföljartyp med hydraulisk styrning, snarare än nockar. Detta hjälper till att sänka den interna friktionen och att förbättra hållbarheten.
  • Den största fördelen med detta är att den interna friktionen minskas och förutsättningarna för längre livslängd ökar.
  • Dubbla variabla kamaxelstyrningar för insug och avgas gör motorn effektivare.