Tillbaka

Batteriet i Nissan LEAF – överlägsen tillförlitlighet som ger nöjda kunder

28.8.2018 – I takt med att elbilar blir allt vanligare, ställer sig fler och fler konsumenter frågan hur tillförlitlig och hållbar batteritekniken i dessa fordon egentligen är.

Nissan är världsledande när det gäller antalet sålda elbilar – företagets banbrytande modell LEAF har sålts i fler än 340.000 exemplar sedan den lanserades globalt 2010. För att få svar på denna fråga om batteriernas kvalitet borde därför Nissan vara dem man vänder sig till.

Men svaret står att finna mycket närmare än så, ja faktiskt så när som i Estland, där det lokala taxibolaget ”Elektritakso” är helt övertygade om att Nissans batteriteknik håller måttet. Man grundar sin uppfattning på den exceptionella tillförlitlighet som batteritekniken visat sig ha, även under de mest krävande förhållanden som taxibolaget utsatt den för.

Elektritakso har fler än 50 Nissan LEAF i sin taxiflotta, de flesta av dem är av den första generationen (24 kWh). Till dags dato har dessa bilar tillsammans rullat smått otroliga 13 miljoner – utsläppsfria – kilometer. Den äldsta av dessa LEAF-taxibilar har gått mer än 309.000 km och är fortfarande fullt funktionsduglig. Och företaget har fler långmilare – i snitt har de rullat 260.000 km och ändå finns 70-85% av batterikapaciteten kvar. Som jämförelse kan nämnas att ett varv runt jorden endast är strax över 40.000 km!

Alla taxiföretag är beroende av hög tillförlitlighet. Man kanske kan tro att det är mer utmanande att driva en taxirörelse, där alla bilarna är eldrivna? För att se hur det hela fungerar i praktiken, bad vid taxibolagets ägare, Ermo Kontson, att berätta om sina erfarenheter och om hemligheten bakom den enastående felfria körning som hans flotta av Nissan LEAF hela tiden bjudit på under de senaste 7 åren.

Så här kommenterar Ermo det hela: – Det här kom inte direkt som någon överraskning! Inledningsvis var vi lite osäkra på elbilar, men under de gångna åren har vi steg för steg kommit att lita fullt ut på eldriftstekniken. Taxiverksamheten kräver naturligtvis att vi laddar våra Nissan LEAF med jämna mellanrum. Det bästa sättet att skydda batteriet så att det bevarar sin förmåga och får optimal tillförlitlighet och livslängd, är enligt vår erfarenhet att ladda det till mellan 20 till 80% av sin kapacitet.

Vi håller i långsam takt på att byta ut de äldre modellerna mot nya 40 kWh LEAF, så att våra chaufförer ska kunna köra ännu längre på en laddning och då tjäna ännu mer.

Förutom sin enastående tillförlitlighet och livslängd, kännetecknas Nissan LEAF också av låga driftskostnader. Med endast tre huvudkomponenter – den interna laddaren, växelriktaren och elmotorn – är Nissan LEAF dessutom 40% billigare i underhåll jämfört med en konventionell bensin- eller dieseldriven bil.

Försäljningen av nya 40 kWh Nissan LEAF har överträffat alla förväntningar. I Europa är den för närvarande den mest sålda elbilen på marknaden. Sedan modellen lanserades i oktober månad 2017, har hela 37.000 beställningar tagits emot. Det betyder att det säljs en ny Nissan LEAF var 10:e minut någonstans i Europa. Norge är f.n. det land där det säljs flest elbilar och nya Nissan LEAF.

Gareth Dunsmore, Director of Electric Vehicles på Nissan Europe, säger i en kommentar: – Fakta talar för sig själva. Felfrekvensen för våra batterier är försumbart liten, inte ens den mest inbitne kritiker kan motsäga detta faktum. Och nya LEAF, som vi lanserade i slutet av 2017, är inte bara en ny generation av denna elbil, utan också vårt flaggskepp för ”Nissan Intelligent Mobility” i Europa.

– Batteritekniken är ytterligare ett kapitel i vår framgångssaga. Fler än 340.000 LEAF-kunder världen över är en tydlig fingervisning om att det inte bara är vi på Nissan som gläds åt framgångarna för denna spjutspetsteknik.