Tillbaka

Nissan utökar produktionen av Navara – ökad efterfrågan på pickuper globalt


31.7.2018 – Efterfrågan på pickuper ökar i hela världen. Därför har Nissan nu öppnat en femte produktionsanläggning för företagets populäraste pickup.

Expansionen av Nissans globala produktion sker denna gång i Argentina, närmare bestämt vid allians-partnern Renaults fabrik Santa Isabel i Cordoba och är en viktig milstolpe för företaget. Nissan har presenterat en plan, som innebär att företaget år 2022 ska ha ökat produktionen av lätta transportbilar med 40% globalt.

Navara går i Sydamerika under beteckningen Nissan Frontier och finns där på 38 marknader. Tack vare sin popularitet runt om i hela världen, tillverkas Navara redan i Spanien, Kina, Mexiko och Thailand och nu alltså även i Argentina.

Håll utkik efter nästa kapitel i Nissan Navaras framgångsrika historia senare i år.

– Lastbilssegmentet växer överallt i världen och med fler än 15 miljoner sålda Nissan-pickuper i 180 länder, är det samtidigt en av Nissans speciella styrkor, säger Ashwani Gupta, senior vice president för Nissans lätta transportbilar.

– Produktionsstarten i dag i Cordoba innebär fantastiskt goda nyheter både för regionen, Nissan och Renault-Nissan-alliansen. Vi har redan en omfattande närvaro i Latinamerika och den nya produktionslinjen kommer att säkerställa en bättre leveranskapacitet för våra pickuper, i takt med att efterfrågan på dem fortsätter att öka globalt.

Tack vare sin genuina duglighet och enastående komfort, blir Nissans lätta transportbilar allt populärare som första val bland kunderna. Till detta ska även läggas företagets fortsatta fokus på visionen ”Nissan Intelligent Mobility”, med avancerad teknik för Navara, som gör modellen ännu mer eftertraktad.

Med över 80 års erfarenhet av att konstruera, designa och bygga lastbilar och bussar, har Nissan skaffat sig ett avundsvärt anseende för sina pickuper, som ses som synonymer för slitstyrka och användbarhet. 1 av 6 fordon som Nissan säljer i dag, är en lätt transportbil.

En viktig del av Nissans ambitiösa regionala strategi, är att bli ett av de tre största bilmärkena i Latinamerika. Investeringen på ca 5,5 miljarder svenska kronor i Cordoba-fabriken, förväntas resultera i upp till 3.000 nya arbetstillfällen och gör också att kapaciteten vid anläggningen stiger till 70.000 fordon per år totalt.

Renaults industrikomplex i Cordoba kommer inte bara att tillverka 1-tons-pickuper för allianspartnerna Renault och Nissan, utan även för Mercedes-Benz, som en del av ett pågående samarbete med Daimler. De tre pickuperna kommer att ha samma strukturella komponenter, men sin egen design, sin egna märkesidentitet och sina egna särdrag.